harmony Geplaatst: 10 oktober 2011 Geplaatst: 10 oktober 2011 Mjin artisjokken zijn bijna uitgebloeid. Wat doe hierna met de plant. Kan ik de oude bloemen eruit knippen en de plant afdekken met stro tot het voorjaar? Groetjes, Monique Quote
hansm Geplaatst: 10 oktober 2011 Geplaatst: 10 oktober 2011 Ja je kunt nu bloemstelen afknippen (of zagen ), vooral even opletten dat er geen holle steel blijft staan waar door water de plant vanbinnen doet rotten.Artisjok is wat slecht winterhard is nog wat vroeg voor afdekken mischien, maar daar mag wel een flinke laag stro blad of wat ook omheen wees daar vooral niet zuinig mee anders vriest de plant kapot.Ik maak tentjes (wigwam vorm/idee) met een kleine rietmatten als buitenste laag, daarbinnen in opgevuld zit flink veel stro en blad)Kardoen is veel winterharder maar dek ik ook goed af. Quote Players only love you when they're playing.
harmony Geplaatst: 10 oktober 2011 Auteur Geplaatst: 10 oktober 2011 Hans, dank je wel. Ja het wordt zagen denk ik en met het afdekken zal ik nog even wachten. Goed idee om een rietmat te gebruiken. Koop je die bij een tuincentrum?Groetjes, Monique Quote
hansm Geplaatst: 10 oktober 2011 Geplaatst: 10 oktober 2011 Ja die rietmatjes zijn goedkoop bij tuincentrum maar na een winter ook wel weg,waarschijnlijk als je veel riet in de buurt hebt kun je ook zelf maken, maarja rietmatjes zijn zo goedkoop dat ik geen zin in moeilijk doen had.Er zijn ook wel duurdere en duurzamere matjes van ander materiaal takken enzo, ik vindt dat soort matten ook nog mooi In iedergeval kun je gewoon een kleine maat pakken hoeft niet zo hoog, wel beetje breed en wat ruim over de plant.Als je stok naast de plant steekt goed stevig kun je zo je wigwammetje eromheen doen alleen bovenaan stevig vastbinden staat dan heel winter. Als je een vorstvrije lichte ruimte heb ergen bij je huis kun je nog overwegen om jonge stekken uittegraven en in pot te zetten, en van voorjaar weer in vollegrond zetten, smaak vondt ik niks maar wel zulke toffe planten dat ik toch moeite wil doen de meeste door de winter te krijgen. Quote Players only love you when they're playing.
harmony Geplaatst: 10 oktober 2011 Auteur Geplaatst: 10 oktober 2011 Volgens mij kan ik zo'n rietmatje (strandmatje) ook bij de Xenos kopen. Ga vd week eens kijken. De artisjokken staan bij mij gewoon voor de sier, geweldige plant! Quote
hansm Geplaatst: 10 oktober 2011 Geplaatst: 10 oktober 2011 Ja inderdaad geweldig, al die vlinders en bijen zijn ook leuk die erop afkomen. Strandmatje zal mischien nog steviger zijn, goed idee ! Quote Players only love you when they're playing.
Dennis29 Geplaatst: 10 oktober 2011 Geplaatst: 10 oktober 2011 Met blad en stro komen er snel knaagdieren op af. Dus ik raad aan: Afsnijden, bloempot erover en daar weer grond over. Pas als het echt hard gaat vriezen, dan moet er ook blad en stro bij. Quote
geedee Geplaatst: 10 oktober 2011 Geplaatst: 10 oktober 2011 Ik draai altijd overal van die bubbeltjesfolie omheen...is dat niks? Of moet de zaak blijven "ademen"? Quote
harmony Geplaatst: 10 oktober 2011 Auteur Geplaatst: 10 oktober 2011 Met bubbeltjesplastic ben ik bang dat de boel gaat zweten en schimmelen Quote
RvO Geplaatst: 10 oktober 2011 Geplaatst: 10 oktober 2011 Met bubbeltjesplastic ben ik bang dat de boel gaat zweten en schimmelen Dat is mijn ervaring ook. Ik ben de afgelopen jaren bijna al m'n planten kwijtgeraakt omdat ze te nat werden en verrotten. Overwinteren probeer ik niet meer. Quote
Koert Geplaatst: 22 november 2011 Geplaatst: 22 november 2011 Ik heb dit jaar voor het eerst artisjokken staan en wil toch wel gaan afdekken, maar wat ik zo lees alleen wanneer noodzakelijk is, vanaf wanneer dekken jullie af? Nu al? (lijkt mij zelf niet) of pas vanaf 5 graden vorst of zo? Quote Even a broken clock is right twice a day
hansm Geplaatst: 22 november 2011 Geplaatst: 22 november 2011 Ik dek wel af gelijk nadat de plant zo'n beetje bovengronds aan het afsterven is, laag stro met laag compost zodat stro blijft liggen.Als je vorstvrije kas heb kun je eventueel wat scheuten in pot steken en daarin zetten als reserve planten, dat heb ik dit jaar ook gedaan, waarschijnlijk overbodig maar goed dan geef ik ze weer weg. Quote Players only love you when they're playing.
Kruidje Geplaatst: 22 november 2011 Geplaatst: 22 november 2011 Ik dek nog niets af. Heb gister nog een rups verwijderd van het eeuwig moes. Het is nog lang niet koud genoeg. Haha. Waarschijnlijk ben ik straks dan ook te laat... Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Eva Geplaatst: 22 november 2011 Geplaatst: 22 november 2011 ik zat al te denken wat ik nou met mijn artisjok moest doen...ik dek er een stel af en neem een stel mee naar huis...speel ik mooi op safe Quote
Jorg Geplaatst: 22 november 2011 Geplaatst: 22 november 2011 Ik heb dit jaar voor het eerst artisjokken staan en wil toch wel gaan afdekken, maar wat ik zo lees alleen wanneer noodzakelijk is, vanaf wanneer dekken jullie af? Nu al? (lijkt mij zelf niet) of pas vanaf 5 graden vorst of zo?Ik heb twee jaar geleden artisjokken gehad in de tuin. Die hebben toen de winter niet overleefd omdat ze te slecht afgedekt waren. Inmiddels wel het e.a. gelezen (o.a. in grow your own), dus mocht ik ze komend jaar weer zetten dan zou ik ze in de winter iets aanaarden en verder bedekken met een laag stro. Quote
appelvrouw Geplaatst: 23 november 2011 Geplaatst: 23 november 2011 twee jaar geleden had ik ook twee artisjokplanten..naar beste eer en geweten heb ik ze afgedekt..ook volgens alle richtlijnen met stro en aanaarden etc. Toch heeft de plant het niet overleefd..dat heeft me doen besluiten geen artisjok meer te nemen. Kardoen heb ik een paar jaar gehad, die is toch wat sterker.Mariadistel schijnt ook goed voor je lever te zijn..goed voor naast een glaasje wijn Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jooze Geplaatst: 1 december 2011 Geplaatst: 1 december 2011 Ik heb dit jaar voor de tweede keer artisjokken uit zaadjes (de eerste rij is vorig jaar winter dood gegaan...Ik heb ze nu uitgegraven en in de kas gezet. Als het heel erg gaat vriezen ga ik ze nog extra afdekken. Van die rietmatjes is wel een top idee. Maar eens even uitzoeken! Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com
appelvrouw Geplaatst: 26 oktober 2014 Geplaatst: 26 oktober 2014 Even dit topic een schop geven..ik ben benieuwd naar jullie methodes van afdekken..of stekken en wanneer... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
geedee Geplaatst: 26 oktober 2014 Geplaatst: 26 oktober 2014 Bubbeltjesplastic eromheen met een oude verhuisdeken....en pas als er vorst aangekondigd wordt...dus afgelopen jaar niet gebruikt. Gestekt heb ik toen ná de oogst van een bloem allerlei zijscheuten opkwamen; ik heb toen (vlgs mij in aug.) de plant uitgegraven en de scheuten met wortels eraf gesneden en apart in zo'n grote zwarte plantenbak opgepot. Die overwinteren in de koude kas op de plek waar de tomaten hebben gestaan.....dus ze staan dan "ingegraven". Mocht er een strenge -20 aankomen dan gooi ik daar ook nog iets extraas overheen. Volgend voorjaar geef ff weinig water aan die bak-artisjokken zodat de grond beetje krimpt en de rand van de bak los laat; graaf dan een gat buiten waar ik ze makkelijk met kluit en al in kan droppen....althans dát is de planning. Quote
Kibas Geplaatst: 26 oktober 2014 Geplaatst: 26 oktober 2014 Ik heb meerdere jaren artisjokken gepoogd over te houden in de winter, beregoed afgedekt, zelfs met een tunnel er overheen. Niets hielp. Mijn buurvrouw deed geen enkele moeite en haar artisjokken overleefden het. Ik heb een jong plantje van haar gekregen en ja hoor, die overleefde het prima. Ik vermoed dat het aan het ras ligt, hoewel nergens een ras staat aangegeven. Quote
appelvrouw Geplaatst: 26 oktober 2014 Geplaatst: 26 oktober 2014 En je deed er dus niets voor? Niet eens met blad afdekken oid? Mmm..dan moet ik misschien het risico maar nemen..ik gooi toch wel wat blad over de plant denk ik, en probeer de ander over te houden in pot in kas... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Kibas Geplaatst: 27 oktober 2014 Geplaatst: 27 oktober 2014 Nee, ik deed er niets voor, maar de afgelopen winter is ook niet erg koud geweest. Ik zou er wel wat overheen doen als de winter strenger zou worden. Maar mijn buurvrouw, waar ik de plantjes van heb gekregen, doet er volgens mij nooit iets over, maar 100% zeker weet ik het niet. Ik zal haar vragen als ik haar weer zie. Daarentegen gingen mijn eigen planten steeds dood in de winter, hoe goed afgedekt ook. Ik zou niet willen zeggen dat afdekken niet goed is. Ik vermoed dat het een ander 'ras' artisjok is. Quote
appelvrouw Geplaatst: 27 oktober 2014 Geplaatst: 27 oktober 2014 Dank je Kibas..ja het is juist dat "andere" ras wat me interesseert. Je zou denken dat ik hier in Frankrijk meer info kan krijgen, maar mensen hier in de streek kweken geen artisjokken want die gaan toch dood in de winter...dat meer winterharde ras zou ik wel willen leren kennen..of toch een goede manier om mijn artisjok over te houden. Ik heb mijn planten van SanderSalamander gekregen in het voorjaar..misschien weet hij nog welk ras ik heb? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Erny Geplaatst: 27 oktober 2014 Geplaatst: 27 oktober 2014 Ooit ook Artisjok en Kardoen hebben staan en die gewoon overwinterd met een laagje stro eromheen. Dat lukte toen terwijl er wel een normale winter was... Weet niet welk soort Artisjok het was omdat ik die geruild had voor Kardoenplantjes. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.