Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Naar aanleiding van het rucola-item ben ik gaan kijken naar het nitraat in groente. Ik heb daar tot nu toe niet bij nagedacht. In mijn planning voor volgend jaar zitten veel nitraatrijke groenten, houden jullie in je planning daar rekening mee? Op de

site van het voedingscentrum vond ik het volgende overzicht

Nitraatrijke groenten zijn:

Andijvie

Bietjes, rode

Bleekselderij

Chinese Kool

Koolrabi

Paksoi

Postelein

Raapstelen

Sla, alle soorten

Snijbiet

Spinazie

Spitskool

Venkel

Waterkers

Nitraatarme groenten zijn:

Asperges

Aubergine

Bloemkool

Broccoli

Doperwten

Knolselderij

Komkommer

Kool, rode, witte, savooien-

Koolraap

Paprika

Prei

Schorseneren

Snijbonen

Sperziebonen

Spruiten

Tomaten

Tuinbonen

Uien

Witlof

Wortelen

Weten jullie waar mais, knolraap(meiknollen), groenlof, raddicho onder vallen?

Geplaatst:

Dat zijn bijna alle groente die bestaan, dat lijkt mij niet wat bedoeld wordt met nitraat planten,

dan wordt meer bedoeld rabarber, zuring, spinazie wat je gewoon niet teveel moet eten, en dan nog heeft dat geloof ik enkel met oudere mensen en heel jonge kinderen te maken iets met botontkalking.

Gewoon gezonde mensen vormt nitraat geen probleem dacht ik hoor, als je het met mate eet.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Uit een zeer grijs verleden (landbouwhogeschool) herinner ik me dat het nitraatgehalte van bladgroenten voor een flink deel wordt bepaald door de stikstofbemesting. Veel mest of compost geeft een hoog nitraatgehalte en omgekeerd. Het gevolg is dan ook een enorme variatie in het nitraatgehalte als je groente van verschillende herkomst vergelijkt.

In je eigen tuin kun je er dus zelf wel wat aan doen: wees een beetje zuinig met mest en compost, met name in voor-, en najaar wanneer de planten langzaam groeien.

Geplaatst:

Nitraat = stikstof

Groene planten hebben dit nodig

Echter het is niet aan te bevelen om in de wintermaanden verse groene bladgroenten te consumeren dewelke geforceerd opgepept worden met stikstof (nitraten"dus) bv verse spinazie, sla

Door te weinig lichtintensiteit zetten deze nitraten zich om in nitriet want de stikstof wordt onvoldoende tot de planten opgenomen, wanneer je daar teveel van binnen krijgt is dit schadelijk voor de gezondheid.

PS: koolsoorten hebben daar geen last van

Nitriet is kankerverwekkend

Geplaatst:

Daarom mag je spinazie nooit een 2e keer opwarmen. Dan wordt dat nitraat helemaal omgezet in nitriet....gevaarlijk voor jonge kids en oude mensen.

Geplaatst:

Toch niet echt achterhaald volgens mij ; er staat nl het volgende:

citaat:

Vroeger was men bang dat er bij die tweede keer nitriet zou kunnen vrijkomen. En nitriet is een heel schadelijke stof. Inmiddels wordt daar anders over gedacht. Roy: “Spinazie die maximaal twee dagen in de koelkast is bewaard, kan zonder problemen worden opgewarmd.” Ralf heeft nog wel een toevoeging: “Hoe vaker iets wordt opgewarmd, hoe meer nitriet er wordt gevormd. Bovendien speelt de duur van het opwarmen een rol. Als bevroren spinazie heel langzaam wordt opgewarmd, bijvoorbeeld eerst in water en vervolgens in een pannetje, komt er meer nitriet vrij dan wanneer je dat snel doet in de magnetron.”

Geen idee wie roy en ralf zijn....

Bovendien komt het wel uit de telegraaf he.....

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...