tine Geplaatst: 10 oktober 2011 Geplaatst: 10 oktober 2011 Naar aanleiding van het rucola-item ben ik gaan kijken naar het nitraat in groente. Ik heb daar tot nu toe niet bij nagedacht. In mijn planning voor volgend jaar zitten veel nitraatrijke groenten, houden jullie in je planning daar rekening mee? Op de site van het voedingscentrum vond ik het volgende overzichtNitraatrijke groenten zijn: Andijvie Bietjes, rode Bleekselderij Chinese Kool Koolrabi Paksoi Postelein Raapstelen Sla, alle soorten Snijbiet Spinazie Spitskool Venkel Waterkers Nitraatarme groenten zijn: Asperges Aubergine Bloemkool Broccoli Doperwten Knolselderij Komkommer Kool, rode, witte, savooien- Koolraap Paprika Prei Schorseneren Snijbonen Sperziebonen Spruiten Tomaten Tuinbonen Uien Witlof WortelenWeten jullie waar mais, knolraap(meiknollen), groenlof, raddicho onder vallen? Quote
hansm Geplaatst: 10 oktober 2011 Geplaatst: 10 oktober 2011 Dat zijn bijna alle groente die bestaan, dat lijkt mij niet wat bedoeld wordt met nitraat planten,dan wordt meer bedoeld rabarber, zuring, spinazie wat je gewoon niet teveel moet eten, en dan nog heeft dat geloof ik enkel met oudere mensen en heel jonge kinderen te maken iets met botontkalking.Gewoon gezonde mensen vormt nitraat geen probleem dacht ik hoor, als je het met mate eet. Quote Players only love you when they're playing.
jasmin Geplaatst: 10 oktober 2011 Geplaatst: 10 oktober 2011 Als je je lijstje bekijkt is de eerste serie (behalve je bieten) voornamelijk bladgroente... nitraat dus... dan zal groenlof hier ook naar verhuizen... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
RvO Geplaatst: 10 oktober 2011 Geplaatst: 10 oktober 2011 Uit een zeer grijs verleden (landbouwhogeschool) herinner ik me dat het nitraatgehalte van bladgroenten voor een flink deel wordt bepaald door de stikstofbemesting. Veel mest of compost geeft een hoog nitraatgehalte en omgekeerd. Het gevolg is dan ook een enorme variatie in het nitraatgehalte als je groente van verschillende herkomst vergelijkt. In je eigen tuin kun je er dus zelf wel wat aan doen: wees een beetje zuinig met mest en compost, met name in voor-, en najaar wanneer de planten langzaam groeien. Quote
Persica († december 2016) Geplaatst: 10 oktober 2011 Geplaatst: 10 oktober 2011 Nitraat = stikstofGroene planten hebben dit nodigEchter het is niet aan te bevelen om in de wintermaanden verse groene bladgroenten te consumeren dewelke geforceerd opgepept worden met stikstof (nitraten"dus) bv verse spinazie, sla Door te weinig lichtintensiteit zetten deze nitraten zich om in nitriet want de stikstof wordt onvoldoende tot de planten opgenomen, wanneer je daar teveel van binnen krijgt is dit schadelijk voor de gezondheid.PS: koolsoorten hebben daar geen last vanNitriet is kankerverwekkend Quote
geedee Geplaatst: 10 oktober 2011 Geplaatst: 10 oktober 2011 Daarom mag je spinazie nooit een 2e keer opwarmen. Dan wordt dat nitraat helemaal omgezet in nitriet....gevaarlijk voor jonge kids en oude mensen. Quote
pet Geplaatst: 10 oktober 2011 Geplaatst: 10 oktober 2011 Dat is ook alweer achterhaald:http://www.telegraaf.nl/vrouw/gezond_leven/3813798/__Spinazie_opwarmen__dat_mag_toch_niet___.html Zo gevarieerd mogelijk eten is volgens mij het enige wat blijft staan. Quote
geedee Geplaatst: 11 oktober 2011 Geplaatst: 11 oktober 2011 Toch niet echt achterhaald volgens mij ; er staat nl het volgende: citaat:Vroeger was men bang dat er bij die tweede keer nitriet zou kunnen vrijkomen. En nitriet is een heel schadelijke stof. Inmiddels wordt daar anders over gedacht. Roy: “Spinazie die maximaal twee dagen in de koelkast is bewaard, kan zonder problemen worden opgewarmd.” Ralf heeft nog wel een toevoeging: “Hoe vaker iets wordt opgewarmd, hoe meer nitriet er wordt gevormd. Bovendien speelt de duur van het opwarmen een rol. Als bevroren spinazie heel langzaam wordt opgewarmd, bijvoorbeeld eerst in water en vervolgens in een pannetje, komt er meer nitriet vrij dan wanneer je dat snel doet in de magnetron.” Geen idee wie roy en ralf zijn....Bovendien komt het wel uit de telegraaf he..... Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.