Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• 1 maand later ...
Geplaatst:

@Appelvrouw: Jij hebt/had toch veel problemen met woelmuizen bij de fruitstruiken? In mijn fruittuin doen de struikjes wat knetterig. Nou is de grond daar vrij droog, en heb ik een paar keer niet op tijd water gegeven Dus dat kan het ook zijn hoor. Maar op dat stuk zie ik ook wel eens een muizengang (bovenkomen), en ik ben een beetje bang dat ze van alles kapot knagen onder de grond.

Het is verder een weilandje, dus verder zie ik weinig sporen.

Hoe stierven jou struikjes af? Misschien dat er overeenkomsten zijn...

Geplaatst:

Het was bij de bessen wel een kwestie van boem dood...bij de bomen duurt het wat langer en kan je wat ingrijpen. Je kunt eens aan de struiken trekken, wiebelen, als je het idee hebt dat ze wat losser in de grond zitten heb je waarschijnlijk een probleem.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Jorieke, je kan ook controleren of er veel onderaardse gangen zijn.

Gebruik daarvoor een ijzeren staaf van 5-6 mm dik, steek die in de grond, je voelt dan wanneer er geen weerstand is = gang.

Iemand in de buurt stopt ezelhaar, kattenhaar en stukken afgekapte ezelhoeven in de gangen die hij zo vindt, zou helpen.

Als de planten in een weiland staan, zet er dan ook enkele trompetnarcissen rond en tussen de planten => zou ook werken

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

Mollen het Amsterdamse Bos uitgetrild

"De GGD en Dierenbescherming in Amsterdam beginnen in maart een test om mollen te verjagen van sportvelden in het Amsterdamse Bos. De organisaties gaan dit doen door middel van trillingen."

"In het begin zal twee keer per week een apparaat worden ingezet dat het gangenstelsel onder de grond moet laten vibreren"

http://www.ad.nl/ad/nl/1041/Amsterdam/article/detail/3400161/2013/02/26/Mollen-het-Amsterdamse-Bos-uitgetrild.dhtml

-------------------------------------------------------------

Een apparaat?

Ik denk dat de seksshops rond de hoofdstad binnenkort uitverkocht zullen zijn.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Geplaatst:
@Eva: Mollen? Of woelmuizen? Mollen slopen toch niets? Ik heb in mijn fruittuin bij zo ongeveer elk fruitstruikje een grote molshoop aan de voet van de plant. Soms (bij kleine struikjes), zie je bijna niets meer van de plant. Ik hoop dat de struiken er weinig last van hebben?

woelmuizen. dat is nu echt zeker want ik heb een lijkje gevonden.

mijn buurtuinders wilden me eerst niet geloven! maar ik nam ze niet serieus hoor, ze wisten niet eens wat woelmuizen waren...tsssssss

• 2 weeks later...
Geplaatst:
Wat kost dat carbid? Ben je er zeker van dat er niets van in de grond blijft? is het alleen verjagen en niet doodmaken? Kan je het vrij kopen?

Ik zou het kunnen proberen, maar ik ben altijd bang dat ik mezelf van de wal in de sloot help...ik heb vooral last van woelmuizen bij mijn tweede moestuin..die in de boomgaard.. dat is op ongeveer 60 meter van het huis..de 1e 60 meter heb weinig last. en mollen heb ik dan weer op ongeveer 100 meter, en soms plots een in de tuin vooraan. de tuin is gemiddeld 30 meter breed. Je snapt dat mijn angst is de beesten nog meer naar voren te jagen..daar bij mijn 1e moestuinstuk heb ik minder last, en dat wil ik graag zo houden.

Hier ook last van woelmuizen , de eerste 40m vooral , vanaf 40m heb ik last van afsluiting , daarover vooral last van andere mensen die mij willen verjagen ..misschien omdat mijn eigendom maar tot 40m reikt .

Wat een luxe zoveel grond Appelvrouwtje , maar gezien de manier waarop je tuiniert is het je van harte gegund !

Geplaatst:

Dank je wel Thea, dan weet ik dat het ook geen nut heeft.

Jij ook bedankt Oro, ja, ik voel me de koning(in) te rijk met mijn landje

Geplaatst:

Wat ik ook heb gedaan we hebben een sloot met water en daar leggen we een pomp in.En dat heb ik twee weken geleden gedaan en water in de gangen gespuiten/gelopen.En dat wel een kwartier lang in een gang.

En volgens mij heeft het geholpen nu niet overal hopen,maar ben er nog niet helemaal vrij van.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Als je geen sloot met water voorhanden hebt dan zul je dus toch naar alternatieven moeten zoeken.

En dan bedoel ik niet direct de dodelijke.

Jaren geleden heb ik mijn positieve ervaring met carbid tegen woelratten op het forum gezet.

Ik geef je enkele seconden met je neus boven een stukje carbid me een beetje water bevochtigd Thea.

Ik garandeer je dat je net zo hard vlucht als een woelrat.

Het probleem is alleen dat het gas geleidelijk oplost. Als de gangen beperkt (hoeveelheid en lengte) en de uitgangen gedicht zijn dan wil de woelrat wel weg hoor. Ik stopte een brokje (beetje vocht erop) in een potje in een gang. Door het vocht in de gang bleef de gasvorming nog uren aanhouden. En, Thea ik ben geen chemicus maar uitgewerkt carbid bestaat inderdaad uit los wit poeder.

Beetje gas uit de fles wil ook wel helpen. (uitkijken met vuur, maar een donderslag is voor hen ook oorverdovend)

En de bekende uitlaatgassen van brommer(grasmaaier of aggregaat) vinden ze ook niet leuk.

Succes.

Geplaatst:

Wat water betreft: vrijwel ieder jaar stroomt de beek hier ondergronds door de tuin..samen met de vele bronnen die hier zijn. Ja de woelmuizen en mollen zijn even weg, maar ook weer heel snel terug. Ik heb gewoon veel buurweilanden en tuinen met mol en muiz waar niets aan bestrijding gebeurd.

Jos, kom je ooit nog in de buurt, dan zullen we nog even spreken over dat carbid ok? Ik heb er geen ervaring mee, en vind het eng ermee te werken.

Geplaatst:

Eigenlijk is het heel simpel.

Het gas ( acetyleen) ontstaat nadat het blokje carbid vochtig wordt gemaakt.

Het geeft zo'n penetrante geur af dat ik goed kan begrijpen dat onze woelbeesten het hazenpad kiezen.

Persoonlijk denk ik niet dat ze er aan doodgaan, ze pakken gewoon hun biezen.

Ik weet dat tuinders het gebruikten (want daar heb ik het van gekregen) om de beesten uit hun jonge fruitbomen aanplant te weren.

Een groot nadeel is natuurlijk dat je wel de uitgangen moet zien te blokkeren, anders is het effect gauw weg.(het gas ontsnapt te snel)

Gevaar (ontploffing) ontstaat als het gas in een gesloten ruimte (melkbus of vroeger het bekende maggi-blikje) zit en je houdt er een lucifer aan.

In de open lucht kan het weinig kwaad, je gaat er natuurlijk niet met je neus boven hangen. Het is en blijft gas.

Ik heb weleens gezien dat een tuinder de slang van een gasfles in een run stopte, een end wegliep en er toen met een lange stok vuur bij hield, uiteraard krijg je dan wel een schokeffect. Dit lijkt mij niet iets voor de amateur.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Dat is een prima opmerking Willy.

Ik heb eigenlijk ook weinig problemen met mollen. Soms zijn teveel molshopen natuurlijk niet leuk. Maar het verlossen van engerlingen en andere beestjes , naast het "luchten" van de grond is een reden ze te waarderen.

In tegenstelling tot de groen vretende, gangen gravende woelratten/muizen die verleden jaar de helft van mijn aardappels en mijn gehele winterprei veld hebben leeggeroofd. Dit voorjaar hebben ze al een heel pak ( belgisch ) woelratten gif geroofd, gna, gna dat zal ze leren.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...