Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• 6 maanden later ...
Geplaatst:
Hoi, Ik heb ook dat Tupoleum spul gekocht. Inderdaad blijven de muizen weg. we hadden onze bedenkingen maar het werkt

En m'n buurman heeft er ook baat bij.... de geur waait ook over zijn volkstuintje.

Wat Zijn dat ik vind er niets van terug op internet?.

• 11 maanden later ...
Geplaatst:

Is tupoleum het wondermiddel tegen de woelmuis of kan ik mijn geld beter op iets anders zetten? M'n hele achtertuin is ondertunneld, geen plant is meer veilig en al m'n tegels beginnen nu toch wel erg te verzakken Er vallen er steeds meer om.. Een paar pogingen om alles onder water te zetten heeft niet veel succes gehad, ik blijf proberen tot er iets beters is. Er zijn te veel gangen vermoed ik. De slang ligt nu al zeker 20 minuten in een nieuw gat en er overstroomt nog niks

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Elke keer als ik mijn rozen water geef, eindig ik met een groot gat waarachter een gangenstelsel te zien is. Na wat Google werk dacht ik dat het woelmuizen waren. Methode carbid is uitgevoerd. De lavendel heeft daarbij het loodje gelegd maar de overige planten (Incl rozen!) gelukkig niet. Ik had me er een beetje bij neergelegd dat de rozen jaarlijks 100'liter tuinaarde erbij krijgen. Echter.... gisteren was ik 10 meter verderop in de moestuin. Ik was onkruid aan het wieden bij de bessen en wat zie ik tot mijn grote schrik! Een gangenstelsel

Wat moet ik in hemelsnaam doen? Ze nemen steeds meer stukken tuin in beslag. Kun je er überhaupt van afkomen? Ik heb geen moeite met gif, maar rattengif.. werkt dat bij woelmuizen en kan ik dan nog wel uit de tuin eten?

Watermethode van Thea: werkt dat?

Veel vragen! Wie helpt me uit de brand?

Geplaatst:

Ik zou ook wel wat meer van dat Tupoleum willen weten dat hier genoemd wordt. Begrijp ik het goed dat je de geurstof moet kopen en daarbij nog een zuil of koker om het in te doen? (Zoals hier staat: http://www.t-f.nl/producten/tupoleum/.) Of kan je de geurstof op de een of andere manier ook rechtstreeks toepassen op de gangenstelsels?

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:

Ik zie bij de Tupoleum tekst verder geen woelmuizen staan waartegen het wordt gebruikt.

Ik weet niet eens zeker of het woelmuizen zijn. Ik heb ze nooit gezien. Heb alleen last van de gangen. Als ik op de juiste plek sproei, heb ik ineens een gat in de grond...

Geplaatst: (aangepast)

Hier lijken ze (woelmuizen, fantoombeesten, anderszins gangenmakende gravers???) hun territorium flink te vergroten.... de foto's zijn niet bijster duidelijk, ik zal het proberen uit te leggen.

Sommige plekken in de tuin voelen extreem luchtig aan als ik in de grond werk. Als ik dan in de aarde por, stort de boel in en ontdek in een gangenstelsel. Zo ook met bewateren. Op sommige plekken leg ik dan gangen bloot met de tuinslang.

Ik heb er nog nooit iets in zien gaan, noch uit zien komen. De buren hadden veel mollen en een paar maanden geleden hadden ze de oversteek naar onze tuin gemaakt. Er zit een zwembad van 2 m diep tussen... ze (het??!) hebben dus ook flink moeten graven om hier te eindigen. Bij de eerste molshoop heb ik de gekochte carbid tegen de woelmuizen gebruikt en voila. Niks meer van gezien. De gangen zijn echter van 1 plek in de voortuin nu ook op veel plekken in de achtertuin. Zou het nog van de mol geweest kunnen zijn?

Ik weet niet hoe ik ervan af kom. Flessen/buizen in de gangen?

Heeft iemand een idee hoe ik op zn minst kan bijhouden of de gangen niet verder uitgegraven worden? Maar vullen met tuinaarde en hopen op het beste of zijn er betere tips?

Zucht

Mellies strijd tegen een onzichtbare vijand...

aangepast door Gast
Geplaatst:

Denk niet dat ik nog mollen heb. Zie in elk geval geen molshopen meer. Had dat 1 x enkele maanden geleden.

Had ergens gelezen dat je tegen woelmuizen flessen kunt ingraven. Weet het zelf verder ook niet

• 4 years later...
Geplaatst: (aangepast)

Voor degenen die gaas gebruikt hebben. Heb je de plaag hiermee onder controle gekregen?

Wat voor gaas heb je dan gebruikt? polyester of gegalvaniseerd gaas? Welke maas breedte gebruik je best? En is een diepte van 50 cm (rondom de tuin, eens de huidige populatie verjaagd / uitgeroeid is) voldoende?

aangepast door sirslunse
  • 6 maanden later ...
Geplaatst:

Vanmorgen in het kleine kasje..dat meloentje deed het al niet echt, je kunt zien dat het dappere plantje nog heeft geprobeerd worteltjes te maken. De paprikaplanten stond er nog fier bij gisteren..gewoon doorgebeten, net als een zonnebloem een o.I. Kers en een rode meldde trouwens..een deel is ook verdwenen onder de grond..

image.thumb.jpg.c130719f3442971e646ebd028c93857a.jpg

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Afgelopen zondag was ik in de kasteeltuin van kasteel Schaloen in Valkenburg (a/d Geul). De IVN-ers daar hebben o.a. een kruidentuin aangelegd, met daarin kruisbladige wolfsmelk (euphorbia lathyrus). Volgens de man die ons rondleidde was deze plant een probaat middel tegen woelmuizen en mollen. Kennelijk worden de wortels van deze plant aangevreten door de beesten, waarop ze vrij snel daarna hemelen.

• Like 1
Geplaatst:

Oehhhhh dat is mooi te weten. Er zijn hier nogal wat woelmuizen actief! Al moet ik zeggen dat de verzuiptechniek ook werkt. Of lijkt te werken. Ik heb een stuk minder last van die beesten, maar dan heb je wel flink wat water nodig.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik dacht alleen last te hebben van mollen maar nu blijken het ook woelmuis te zijn.

Gisteren vond ik drie vingerdikkepreistelen die juist onder de grond afgescheurd

( dacht ik eerst )  maar vandaag zie ik een pijpajuinyje onder de grond verdwijnen. Mollen doen dat niet!

Op de foto ziet men duidelijk hoe de pijpjes horizontaal onder de grond verdwijnen. 

Nog meer miserie dus.😢

20220718_141142.jpg

• Like 1

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:
Op 14-6-2022 om 21:39, marcelru zei:

kruisbladige wolfsmelk (euphorbia lathyrus).

Wij hebben het daarom ook in de moestuin maar het helpt maar matig. In de voormoestuin waar deze wolfsmelk staat hebben we misschien iets minder last. Ik heb op ieder bed een plant staan, veel effect zie ik niet, dit jaar zat er weer een vette dikke woelmuis in de aardappelplanten..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 5 weeks later...
Geplaatst:

De plantjesverkoper waar ik regelmatig op de markt bij kom vertelde me het volgende.

Ik vertelde hem mijn problemen met mollen en woelmuizen.

Zegt de man: dat is uw schuld want ge geeft water aan uw planten en met deze droogte komen ze daar op af.

Zou dit kunnen?

Die verdomde beesten krabben de wortels van de planten kapot en ze woelen ook veel planten los waardoor ze achterblijven in de groei.

We waren een paar dagen weg en nu heb ik weer verschillende preiplanten dood.

20220816_202756.jpg

Geplaatst:

@aalterse-willy makkelijk gezegd van die verkoper... t is Of dood door de woelmuizen OF dood door droogte..
Bij mij zijn er tomatenplanten totaal "ontworteld" muizenvallen of een ratteval heeft nog niet gewerkt. Verzuipen met dit water tekort lijkt mij ook geen optie..
Zou wel een goede oplossing willen vinden.
In de kas hebben ze een heel ondergronds stelsel..

Geplaatst:

Mollen zou eventueel kunnen. Mollen eten regenwormen en die zitten niet in droge grond. Bij droogte gaan de regenwormen dieper de grond in of ze gaan 's nachts op zoek naar vochtigere grond. Als alles rondom is uitgedroogd en jij geeft jouw tuin water dan heeft de mol daar de grootste kans om gemakkelijk aan regenwormen te komen. Die mol heeft echter al in de buurt van jouw tuin gezeten en is niet vanuit Wuustwezel naar jou gereisd!

Woelmuizen zie ik toch vooral op wat drogere gronden.

Ratten bestrijden is lastig omdat het slimme en sluwe beesten zijn. Met vallen krijg je ze meestal niet te pakken. Met vergif werken bij groente en fruit is niet verstandig. Wat je zou kunnen proberen is om met een waterslang dagelijks de gangen vol te laten lopen en dit een aantal weken vol te houden.

Geplaatst:

Tegen de ratten leg ik toch vergif, in speciale boxen zodat de vogels er niet bij komen.

Na meer dan tien kilo vergif opgegeten te hebben zie ik er nu toch geen meer.

Geplaatst:

Bij ons op de tuinen zijn ook veel mollen. Ik heb er niet zoveel problemen mee. Soms is het inderdaad lastig als ze ergens onderdoor graven, zoals pasgeleden onder mijn andijvie. Telkens onder 1 plant (waren gekochte pluggen), de rest had geen last. Ik heb na een aantal keren de gang platstampen en de plug terug drukken en wat water geven het plantje ergens anders neergezet. Probleem opgelost. Ik heb liever mollen dan muizen. Ze vreten niet van mijn planten en zorgen voor wat extra beluchting, denk ik dan maar. En hoewel het nu al een tijdje droog is zit er nog wel vocht in de grond, dus die wormen zitten er ook wel alleen mischien iets dieper.

Geplaatst:

We wonen op den 'boerenbuiten' zoals met dat hier zegt. Dus knaagdieren met hopen.

Tot vorig jaar relatief weinig last van de mollen die hier zitten maar dit jaar zoeken ze effectief veel harder naar de pieren dan voordien en ik begin er zo stilaan genoeg van te krijgen want de schade begint nu toch wel op te lopen.

Zo 1 à 2 keer per jaar vangt één van de katten wel een molletje en die brengt ze dan als trofee naar huis maar ze eet die niet op in tegenstelling met de muisjes dat ze vangen. Meer mollen dan jagers dus.

De twee katten brengen dagelijks muisjes mee, ik heb geen idee hoeveel muizen in de weides rondom zitten maar dan moet echt enorm zijn.

En dan zijn er natuurlijk ook de ratten. Heb er ondertussen 2 volwassen gevangen en het eindelijk al een paar dagen stil nu, maar ik geloof nooit dat er geen meer zijn, alleen dat ze het wat verderop aan het zoeken zijn en later wel terugkeren.

Ondertussen een goede methode gezien: De uitlaat van een grasmachine of andere kleine benzinemotor via een slang op de ingang van het hol aansluiten. 3 minuten en klaar met de vergassing. Liefst met een motor die extra rookt door olieverbruik. Wat 2-takt olie in de benzine doen kan daarbij goed helpen. Als er meer dan één gat is aan het hol moet dat dan wel afgesloten worden anders lopen die beesten langs daar weg. Dankzij de rook zal je gauw zien of je een gat gemist hebt. De volgende dagen ga ik dat eens proberen 😈.

Geplaatst:

Info over Kruisbladwolfsmelk van deze site: https://www.mijntuin.org/plants/2239-kruisbladwolfsmelk

Het idee dat de plant mollen zou verjagen, is echter ontstaan uit een verkeerde vertaling van een zinnetje in een Engels tuinboek, dat zei dat de plant 'can be used against moles'... en dat kan zowel betekenen 'tegen mollen' als 'tegen wratten', en het was hier natuurlijk de laatste betekenis: net zoals een ander bekend

wrattenkruid, stinkende gouwe, bevat ook (elke) wolfsmelk een bijtend (en giftig) melksap dat wel wordt gebruikt om wratten mee aan te stippen.

Jammer dus, maar het helpt niet. Klonk ook wat vreemd want zover ik weet eten mollen geen planten.

Geplaatst:

Jammer dus, maar het helpt niet. Klonk ook wat vreemd want zover ik weet eten mollen geen planten.

Het gaat hier dan ook om  het VERJAGEN van de mol, niet om het doden van de mol. Het idee is dat door de geur/stank die een plant verspreidt de mol gaat vertrekken. Wordt bijv. ook van keizerskroon / Fritillaria imperialis gezegd. M.i. onzin, meer een broodje aap verhaal.

• 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...