Ga naar inhoud

Vervuilde grond - fruit laten testen?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zoals ik al eerder her en der heb laten vallen, heb ik mijn "moestuin" in bakken op ons platte dak. Dit omdat onze tuin, die voor de stad best redelijk is (225 m2) voor een groot deel uit beton bestaat. Er heeft ooit een loods gestaan. Maar ook omdat het stuk wat wel open grond is vervuild is.

Uit recent onderzoek door de gemeente is gebleken dat de grond wel ernstig vervuild is, maar niet zo dat hij gesaneerd moet worden. Ze hebben echter alleen maar in de tuinen rondom de onze gemeten, niet in onze tuin zelf.

Er stonden in onze tuin al 2 grote appelbomen toen wij het huis kochten. En wij hebben er zelf ook nog een notenboom, kersenboom, pruimenboom en hazelaar neergezet. Vooral de appelbomen en de notenboom doen het dit jaar geweldig goed en ik kan het toch niet laten om van beide gewoon te eten. Ooit hebben we een onderzoeksverslag gelezen waaruit bleek dat in appels niets van vervuiling was aangetroffen. Maar dat betrof waarschijnlijk een boom die iets verderop in een andere tuin staat. Maar in dezelfde grond, neem ik aan.

Naar mijn idee zou het heel goed kunnen dat je in vruchten die zo ver van die grond vandaan zitten eigenlijk geen residuen van vervuiling aantreft. Maar toch zou ik het graag een keer goed uitgezocht willen hebben.

Ik ben dus op zoek naar een mogelijkheid om wat appels en walnoten te laten onderzoeken op vervuiling, maar ik heb geen idee waar te beginnen. Is er iemand die weet waar ik dat het beste zou kunnen laten doen? (Tegen hopelijk niet zulke hoge kosten, dat we sowieso beter de rest van ons leven appels en noten kunnen kopen ).

Dank alvast voor het meedenken.

Geplaatst:

Ik zou je vraag bij de gemeente neerleggen , zal wel aantal brieven worden die je moet schrijven,

maar zo'n gekke vraag vindt ik het niet en dat je zekerheid zoekt, aan de gemeente en wie weet als ze er mee akkoord gaan betalen ze vast ook onderzoek.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Dank voor jullie reacties. Allebei goede tips. Ik heb allereerst contact gezocht met iemand van de Universiteit van Wageningen.

Aangezien ik zelf op een universiteit werk, vond ik dat makkelijker, dan inderdaad de, waarschijnlijk oeverloze, brieven die ik bij de gemeente nodig zal hebben. Maar het is zeker ook een goede optie.

Geplaatst:

Ik heb het vermoeden dat er (helaas) iemand gif in mijn tuin gegooid heeft. Zou/kun je (wil je) aan jouw contactpersoon vragen, of ik zoiets ook kan laten testen?

Heb er namelijk vruchtdragende planten in de buurt staan (druif en kiwi) en ik durf er niets meer van te eten, maar vraag me af of dat volgen jaar wel weer kan. ( indien het iets van round-up is...wordt dat nl niet afgebroken )De kiwi vertoonde allemaal rare vergroeiingen in de takken en die heb ik helemaal kort gesnoeid.

Geplaatst:

Hè wat vervelend voor je. Je snapt toch niet dat mensen in de buurt van (andermans) fruit zulke troep gebruiken.

Ik heb helaas nog geen "contactpersoon". Wel heeft de man die ik benaderd had bij de universiteit van Wageningen gereageerd:

De vraag is welke stoffen er gevonden zijn en indien ja, of bekend is of die vanuit de bodem in de appels/noten terecht kunnen komen. Voor zover ik weet gaat besmetting meestal via bespuiting van producten. Maar helaas weet ik niet alles. Analyses zijn altijd relatief duur, zeker voor particulieren. Ik weet ook niet of je middels wat meer gegevens druk kunt zetten op de gemeente om zoiets te laten onderzoeken. Werkt waarschijnlijk beter als er meer verontruste burgers zijn.

Voor jou dus niet echt goed nieuws, ben ik bang. Maar ik zoek ook nog verder. Als ik nog wat wijzer word, laat ik het weten.

En alle goede tips blijven natuurlijk van harte welkom.

Geplaatst:

Ik heb nog even verder gezocht en in ons geval is er sprake van verhoogde concentraties zware metalen (koper, lood, zink, barium) en PAK.

Vooral het loodgehalte schijnt bepalend te zijn geweest om een bepaald deel van dit gebied wel te saneren en een ander deel niet.

Ik vind over lood:

Lood wordt slechts in enkele gewassen goed opgenomen. Alle soorten boontjes, fruit en zaden nemen weinig lood op. Vooral worteldelen kunnen lood opnemen, worteltjes en bieten e.d. kunnen dan ook te veel lood bevatten als de grond is verontreinigd met lood. Naast opgenomen lood in het gewas kan ook verontreiniging op het gewas voorkomen. Loodverontreiniging van het gewas door aanklevende verontreinigde grond kan worden voorkomen wanneer de groenten zéér goed worden afgewassen. (bron: eurolab.nl)

Over koper vind ik hier iets:

http://www.overijssel.nl/thema's/bodems/projecten/koperverontreiniging/vragen_en_antwoorden/

Verder kan ik er niet zoveel over vinden, helaas.

Maar al met al krijg ik er wel wat vertrouwen in dat we niet al te veel risico lopen.

Geplaatst:

Tjee, zware metalen in je tuin...niet iets dat je zou wensen.

Ik ben wel bezig om een student in de chemie en landbouw zover te krijgen dat hij er een testje op wil loslaten....maar moet even geduld hebben...is momenteel druk met andere dingen....als ik iets weet , laat ik het je even horen....wie weet kan hij een staal van bij jou ook onderwerpen aan zo'n test.

Geplaatst:

Sommigen zullen nu wel denken "oh daar heb je hem weer" en ik wil je ook niet bang maken ofzo als je dat niet al bent, maar je moet er denk ik rekening houden dat zoiets als onafhankelijk onderzoek niet bestaat in onze westerse wereld tenzij je een vriend hebt zoals waar Geedee over praat. OF dat zelf kan doen zoals Pet

De gemeente zal alleen in heel extreme gevallen saneren, omdat dat gewoon heel, heel veel geld kost. Als zelfs na de brand van dat chemische bedrijf in Moerdijk nergens grond gesaneerd moest worden? Wanneer dan wel?

En ja je zou het kunnen laten onderzoeken door Wageningen, maar ik plak ff een stukje hieronder wat hier ook al op het forum staat in een ander onderwerp.

Hoewel ik de Wageningen universiteit niet echt vertrouw met hun officieel naar buiten gebrachte onderzoeken sinds dit filmpje:

http://zembla.vara.nl/Afleveringen.1973.0.html?tx_ttnews%5Btt_news%5D=40025&cHash=fd75dae9028114f703c159f28e75ee84

Wat ik er dan mee zou doen? zelf de grond voor een deel vervangen of overstappen op square foot gardening en die fruitboom tsja... dat zou ik niet weten. IK persoonlijk zou er uit voorzorg niet van eten

maar dan ben ik misschien te paranoia

Geplaatst:

oh, inderdaad dan zit ik ernaast wat betreft Moerdijk. Het was zo dat na die brand het voedsel wat verbouwd werd onder de chemische rook van de brand na een paar dagen allemaal als veilig bestempeld werd waar ik ook mijn vraagtekens bij had. Maar goed er wordt dus WEL gesaneerd rondom Chemiepak

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...