sanne Geplaatst: 29 september 2011 Geplaatst: 29 september 2011 Dit jaar heb ik voor het eerst walnoten van mijn boom (nu 5 jaar in mijn tuin) !(15 jaar oud??)Moet ik deze eerst schoonmaken, drogen of moeten ze eerst een tijdje liggen?? Tips zijn welkom! Quote
geedee Geplaatst: 29 september 2011 Geplaatst: 29 september 2011 Je moet alle schilresten eraf halen(krijg je erg hardnekkige zwarte handen van dus handschoentjes aan ) zodat er geen schimmel in kan vormen en de noot aantasten. Je moet ze zo goed mogelijk laten drogen. Geweldig weer op dit moment; ze liggen bij mij ook buiten in het zonnetje op terras en de warme stenen drogen ze aan beide zijden. af en toe ga ik er met de hark er ff door om ze te "keren". De schilletjes die er eerst wat moeilijker afgaan, gaan na een dag drogen makkelijker. Ze geven trouwens wel een mooie bruine kleur aan wol. Schillen van walnoten werden van oudsher gebruikt als natuurlijke kleurstof. Quote
sanne Geplaatst: 29 september 2011 Auteur Geplaatst: 29 september 2011 Bedankt voor je vlotte reaktie! Idd zijn handschoenen wel nuttig. Hier kwam ik iets te laat achter. Vanochtend mijn huis van schrik maar eens een flinke poetsbeurt gegeven, zonder handschoenen. In de hoop mijn nagels weer enigszins toonbaar te krijgen......De zon helpt vandaag en morgen flink mee om de noten goed te drogen. Quote
jootje Geplaatst: 29 september 2011 Geplaatst: 29 september 2011 Geedee: jaloers op je walnoten! Zo lekker.....kreeg er wat van een vrindin....zit nu op marktplaats te kijken om een en ander te kopen aan walnoten. Een boom zou ik ook wel willen, maar ik vrees dat ik niet het geduld heb om 5 jaar op mijn eerste oogst te wachten.... Quote
geedee Geplaatst: 29 september 2011 Geplaatst: 29 september 2011 ehm. ..die zijn dus van een aardige achterbuurman...mijn boompje is pas 2 jaar oud... Quote
freggel Geplaatst: 30 september 2011 Geplaatst: 30 september 2011 Ik heb ook aardig wat walnoten geraapt/gekregen. Heb ze buiten in de zon te drogen gelegd. Moet ik ze s'avonds weer binnen pakken omdat het zo vochtig is of kan het geen kwaad omdat het morgen toch weer opdroogt? Het is zo'n gedoe om iedere avond weer alles bij elkaar te sprokkelen en binnen te leggen om de dag erna de noten weer buiten uit te spreiden... Quote blog/freggel/
hansm Geplaatst: 30 september 2011 Geplaatst: 30 september 2011 nou zeg wat veel werk dan gooi je ze toch in bakken. Quote Players only love you when they're playing.
freggel Geplaatst: 30 september 2011 Geplaatst: 30 september 2011 De vraag was of het kwaad kan als al die dauw er overheen gaat, of dat het beter is ze binnen te pakken s'avonds. Quote blog/freggel/
veuvecouderc Geplaatst: 30 september 2011 Geplaatst: 30 september 2011 Ik gooi alle noten gewoon in kratjes met een stukkie krantenpapier onderin. Zo drogen ze ook prima, er zit tussen de walnoten genoeg ruimte om lucht door te laten namelijk. En die kratjes zet ik in een ruimte waar het niet al te vochtig is. En over een jaar of wellicht twee jaar gooi ik ze in een grote bus waar ik dan naar behoeven uit kraak. Maar ik eet dan ook nooit 'verse' noten. Wie niet kan wachten op de noten moet misschien 1 jaartje offeren - oude kopen in de supermarkt of bij de groenteboer - en daarna eet je gewoon elk jaar je eigen oogst 'oude' noten. Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/
hansm Geplaatst: 30 september 2011 Geplaatst: 30 september 2011 Waarom eet je geen verse noten van het zelfde jaar Leslie ?Doe je dat ook met hazelnoten ?, daar heb ik veel van. Quote Players only love you when they're playing.
veuvecouderc Geplaatst: 30 september 2011 Geplaatst: 30 september 2011 Waarom eet je geen verse noten van het zelfde jaar Leslie ? Omdat ze ouder veeeeel lekkerder zijn, net als bij veel dingen trouwens En nee, dat doe ik niet bij hazelnoten want daar houd ik sowieso niet van, maar als ik ervan zou houden zou ik het ook zo doen Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/
freggel Geplaatst: 30 september 2011 Geplaatst: 30 september 2011 Okee, bedankt! Dan ga ik het zo doen.Ik vind de verse noten juist erg lekker trouwens! Quote blog/freggel/
sanne Geplaatst: 30 september 2011 Auteur Geplaatst: 30 september 2011 Heb ze nu toch maar even binnen gezet.....zou toch echt zonde zijn dat ze door de dauw niet meer eetbaar zijn Quote
geedee Geplaatst: 30 september 2011 Geplaatst: 30 september 2011 Ik haal de noten s avonds ook naar binnen. geen gedoe hoor...gewoon met een borstel en de sneeuwschep 3 x vegen en hopla in een vouwkrat ....klaar. en die ene of 2 die ik "knoei" daar sta ik ff op en eet ze lekker op. Heerlijk vind ik dat, verse walnoten.....sommige kraak ik en die laat ik dan ff "bloot" drogen ( 1 a 2 dagen), dan stukjes hakken en door een naturel roomkaasje prakken....of door de sla....of op het ijs..... Quote
Uniflame Geplaatst: 1 oktober 2011 Geplaatst: 1 oktober 2011 ooeh walnootjes door de kaas, dat klinkt goed!! Helaas heb ik geen verse walnoten, maar ach het zal toch wel smaken Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.