Eefje78 Geplaatst: 24 september 2011 Geplaatst: 24 september 2011 Vandaag 3 maiskolfjes geoogst om te proberen. Ze waren wel goed van smaak (niet zo goed als ik me van vorig jaar herinner) maar erg 'plakkerig'. Zat overal op m'n tanden geplakt, ze waren niet knapperig. Nu vraag ik me af: is dit een teken dat ze nog niet rijp zijn, dat ze al te rijp zijn, of iets heel anders? Iemand die het weet? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 24 september 2011 Geplaatst: 24 september 2011 Als je met je nagel in een maïskorrel drukt, moet er een melkachtig sap uit komen. De haartjes die bovenuit de (ongepelde) kolf komen moeten net bruin zijn geworden. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
tine Geplaatst: 25 september 2011 Geplaatst: 25 september 2011 wanneer de topjes bruin zijn kijk ik in een kolf zonder deze er af te halen, dus een opening in de sluitbladeren maken. Als de kleur helder geel is zijn ze goed dus niet lichtgeel of oranjegeel. Erg lekker suikermais, met 3 pubers moeten er wel veel kolven af voor een maaltijd. We hebben van één zakje zaad 5x gegeten, wel de moeite waard omdat de smaak niet te vergelijken is met wat je in de winkel kunt kopen. Quote
Jooze Geplaatst: 25 september 2011 Geplaatst: 25 september 2011 Ik kijk wat betreft de mais inderdaad naar de bruine "haren"verder voel ik aan de kolf of die goed "dik"is. De afgelopen weken al flink wat mais gegeten. De rest vrijdag van het land gehaald omdat de vogels en ratten eraan begonnen (dan zijn ze dus echt rijp ). Mais die ik heb weggehaald heb ik ingemaakt.Maar tje als antwoordt op je vraag dat plakkerige, heb je het goed gekookt enzo?! Ik gril hem na het koken ook nog even helpt dat??? Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com
HansK Geplaatst: 24 augustus 2012 Geplaatst: 24 augustus 2012 Ik meende dat als de pluim bruin is dat je de kolf kan oogsten. Ik heb net even gespiekt en de bovenste 4-5 cm is nog wit en niet erg gevuld. Daaronder zitten mooie korrels. Vult de maiskolf zich naar boven op en moet ik dus nog even geduld hebben? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 24 augustus 2012 Geplaatst: 24 augustus 2012 Dan is de bevruchting niet goed geweest. Was het een kolf van een plant die aan de zijkant of het begin van de rij stond? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
D_SDennis Geplaatst: 25 augustus 2012 Geplaatst: 25 augustus 2012 hier ook de ratten die de kolf hardhandig opentrekken en de boel op eten. Lekker fris maa rniet heus. Quote
Borsalino Geplaatst: 25 augustus 2012 Geplaatst: 25 augustus 2012 Als ze supperrijp zijn beginnen ze ook te hangen, ze staan niet meer rechtop maar gaan meer hangen. Quote
HansK Geplaatst: 26 augustus 2012 Geplaatst: 26 augustus 2012 Inderdaad aan de kop van een rij. Ik ga vandaag een paar kolven oogsten. Lekker Quote
RobO Geplaatst: 27 augustus 2012 Geplaatst: 27 augustus 2012 heerlijk met een beetje roomboter, maar wel meteen (maar dan ook écht meteen, binnen een minuutje of 10) na het plukken verwerken anders wordt de suikers omgezet in zetmeel en dat:1 is niet zo lekker2 plakt meer Quote
Jorieke123 Geplaatst: 27 augustus 2012 Geplaatst: 27 augustus 2012 Hoe zouden ze dat dan doen met die kolven die je in de supermarkt of bij de groenteboer koopt nu? Die zijn erg zoet, maar liggen er al even. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
RobO Geplaatst: 27 augustus 2012 Geplaatst: 27 augustus 2012 Ok, klopt, ze worden vast niet meteen van hun suikertjes ontdaan en het hangt ook af van het ras; de tip kwam van Diana maar we hebben getest. Wij hadden hier Tasty Sweet, een extra zoete, en we hebben na de pluk meteen geproefd, die was lekker zoet dus. Thuis nog een keer geproefd na een uurtje en volgens onze geheel onwetenschappelijke methode (n=1) was het toch wat minder op de schaal van ZLM (ZoeteLieveMaisje) ... Quote
sluipwesp Geplaatst: 29 augustus 2012 Geplaatst: 29 augustus 2012 Jorieke, de kolven zullen snel verpakt, gekoeld en vervoerd worden na de oogst waardoor ze weinig teruglopen in smaak totdat ze hier in de schappen liggen.Je hebt gelijk dat de mais wat zoeter zal zijn als je ze direct na de oogst op kan eten. Anderzijds zal in nederland door het klimaat niet de zoetste suikermais van het land komen. Quote
Itoero Geplaatst: 1 augustus 2013 Geplaatst: 1 augustus 2013 Door het warme weer zijn er al verschillende kolven bijna rijp.(denk ik)Hoe zien jullie of je mais oogstbaar is?Ik kijk of de draadjes helemaal verschrompeld/bruin zijn tot binnenin de kolf.Is dat een correcte manier? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
RobO Geplaatst: 1 augustus 2013 Geplaatst: 1 augustus 2013 ja, en/of voorzichtig open pulken aan een kant Quote
cees7274 Geplaatst: 1 augustus 2013 Geplaatst: 1 augustus 2013 Ik kijk wat betreft de mais inderdaad naar de bruine "haren"verder voel ik aan de kolf of die goed "dik"is. De afgelopen weken al flink wat mais gegeten. De rest vrijdag van het land gehaald omdat de vogels en ratten eraan begonnen (dan zijn ze dus echt rijp ). Mais die ik heb weggehaald heb ik ingemaakt.Maar tje als antwoordt op je vraag dat plakkerige, heb je het goed gekookt enzo?! Ik gril hem na het koken ook nog even helpt dat??? Ben heel benieuwd hoe je die inmaakt, als je nog tips hebt, graag! Quote
MartinH Geplaatst: 4 augustus 2013 Geplaatst: 4 augustus 2013 Ik ga er van uit dat zodra de muizen in de aanval gaan de maïs rijp is. Ik lees hier bij verschillende mensen dat het ratten zijn die er van eten. Dat hoop ik niet want als een kolf aangevreten is gebruik ik 'm nog gewoon (omdat ik dacht dat het veldmuizen waren). Ik heb geen zin om kolven te eten waar de ratten aan gezeten hebben.... Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
MartinH Geplaatst: 14 augustus 2013 Geplaatst: 14 augustus 2013 Tja het was dus wel een rat. Tot afgelopen week had ik prachtige grote dikke kolven. Gisterochtend kwam er een rat die +/ 15 kolven heeft aangevreten (is door iemand betrapt). Meteen heb ik alle overige kolven geoogst. Maar die !@#!#@ rat had natuurlijk de mooiste kolven aangevreten. Nu staat er een val klaar voor 'm en als ik 'm heb gaat ie het watervat in Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
wilmer Geplaatst: 14 augustus 2013 Geplaatst: 14 augustus 2013 Heb je lage mais of komen ratten zo hoog? Quote
MartinH Geplaatst: 14 augustus 2013 Geplaatst: 14 augustus 2013 Nee, was normale mais, zo'n 2 tot 2,5 meter hoog. Maar dat is voor een rat geen enkel probleem. Hopelijk vang ik 'm gauw... Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
jvdh Geplaatst: 14 augustus 2013 Geplaatst: 14 augustus 2013 Oh god ik ben veel te laat ze zijn al compleet opgedroogd.Valt er nou nog iets mee te doen; of is het bewaren voor zaad geslagen? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.