wouttie75 Geplaatst: 17 september 2011 Geplaatst: 17 september 2011 Misschien een domme vraag.....oh nee domme vragen bestaan niet.... Laten jullie je regenton leeg lopen in de winter ? Na het droge voorjaar afgelopen jaar heeft water heel wat meer waarde gekregen. Ik was van plan om voor volgend jaar een kuubs IBC container aan te schaffen. Maar als ik hem toch elke winter weg moet laten lopen heeft dit weinig zin. Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !
Jorg Geplaatst: 17 september 2011 Geplaatst: 17 september 2011 Regentonnen met los deksel laat ik niet leeglopen, bij de 1000l zorg ik wel voor wat ruimte, maar niet te veel. Precies om de reden die je schrijft: het water is in het voorjaar weer hard nodig. Quote
geedee Geplaatst: 17 september 2011 Geplaatst: 17 september 2011 Die grote vierkante regensilo laat ik wel leeglopen omdat ik er een kraan op heb zitten en bang ben dat die kapot vriest. Ik heb wel een afvoer van de dakgoot die ik er in het voorjaar op kan aansluiten en alle liters die met een goede bui in maart van het dak afkomen hebben hem in no time weer vol. De open vaten van plastic laat ik gewoon vol staan(daar dompel ik de gieter altijd in) Quote
Borsalino Geplaatst: 17 september 2011 Geplaatst: 17 september 2011 Laat mijne IBC gewoon vol staan met schroefdeksel eraf.Heeft al 3 winters doorstaan en nog niks kapot. Quote
greetje11 Geplaatst: 17 september 2011 Geplaatst: 17 september 2011 Ik laat al jaren het water in de regentonnen zitten.Soms zit er een dik ijsdak boven op de tonnen zonder deksel. Quote
karamanliali Geplaatst: 30 november 2012 Geplaatst: 30 november 2012 Ik ben in bezit van 1000 liter watertonnen die vol zijn met water.Wat moet ik doen dat ton of kraan niet kapot gaat bij vorst?Als ik tot helft leeg laten lopen is dat voldoende of zal kraan nog steeds kapot gaan?Uw advies graag. Quote
Claudia69 Geplaatst: 30 november 2012 Geplaatst: 30 november 2012 Een vriend van mijn zoon beschermt zijn plastic buitenzwembad door er lege plastic flessen in te laten drijven die de druk van het bevriezen zouden opvangen. Geen idee hoe precies, maar ik wil het wel eens vragen. Quote
wouttie75 Geplaatst: 30 november 2012 Auteur Geplaatst: 30 november 2012 ik laat sowieso mijn kraan open staan (met dop op kraan) ook laat ik er een kwart uitlopen zodat het water kan uitzetten.Afgelopen winter geen probleem gehad en toch flinke vorst. Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !
freggel Geplaatst: 30 november 2012 Geplaatst: 30 november 2012 Ik zou er wat water uithalen. Ik heb zelf van die plastic regentonnen. Nou heeft het de vorige winter goed gevroren waardoor al het water in de tonnen bevroren was. Dat was gaan uitzetten en het ijs wilde natuurlijk een kant op. Omdat de afvoer van de goot een stukje in de ton hing, zijn 2 van de 3 goten afgebroken. Dit jaar haal ik er dus water uit. Goed trouwens dat je dit topic aanmaakt. Ik was namelijk alweer vergeten om wat water uit de tonnen te halen, en dan zul je net zien... Quote blog/freggel/
zonnetje Geplaatst: 1 december 2012 Geplaatst: 1 december 2012 Wij hebben open regentonnen en laten die met water staan om in het voorjaar te gebruiken ,nog nooit iets mee mis gegaan Quote
hoekman Geplaatst: 1 december 2012 Geplaatst: 1 december 2012 De container moet je geheel leeg laten lopen. En zorgen dat de kraan (type kogelkraan) half open blijft staan, zodat er geen water in kan blijven staan. Een open kraan zal stukvriezen. Quote
bio-fee Geplaatst: 1 december 2012 Geplaatst: 1 december 2012 Ik snap het niet... Waarom zal een open kraan stukvriezen en een half open kraan niet? (Ik heb zelf ook zo'n IBC container staan en dus bijzonder geïnteresseerd in het antwoord ) Quote
hoekman Geplaatst: 1 december 2012 Geplaatst: 1 december 2012 Tussen de kogel en de buitenkant kraan blijft water zitten. Dat zet uit en het gevolg is vaak: kraan stuk. Messing kranen gaan dan sowieso stuk. Met kunststof kranen heb ik geen ervaring, maar ik denk dat ze ook gaan. Quote
wouttie75 Geplaatst: 2 december 2012 Auteur Geplaatst: 2 december 2012 Het valt met kunstof wel mee, alleen misschien als het kunstof wat ouder is en misschien onder invloed van licht (UV). Bij ons op het complex laat bijna niemand ze leeglopen, gecalculeerd risico noem ik het maar. Maar ik heb er wel vertrouwen in na vorige winter. Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !
bio-fee Geplaatst: 2 december 2012 Geplaatst: 2 december 2012 Ah oké.Volgens mij is mijn kraan geheel van kunststof. Ik denk dat ik hem maar gewoon laat zitten, dan weet ik ook gelijk voor de komende jaren of dat een goed idee is. En als hij toch kapot vriest: een nieuwe kraan kost volgens mij ook geen kapitaal... Quote
sansareli Geplaatst: 2 december 2012 Geplaatst: 2 december 2012 Wij hebben ook zo'n ton met een plastick kraan. Vorige winter gewoon voor de helft water in gelaten en kraan met oude vodden omwikkeld. Mijn vader had er een houten bakje (van appels ofzo) voor de kraan vastgemaakt met touw.En we hebben geen problemen gehad, dus dit jaar bij grote vorst doen we dat terug. Quote
rubo Geplaatst: 8 december 2012 Geplaatst: 8 december 2012 In de vorige winter is mijn (dure) kogelkraan en een deel van het leidingsysteem (50 mm) kapot gevroren. Deze heb ik in het voorjaar vervangen door de veel goedkopere schuifkraan. Desondanks heb ik het vat leeg laten lopen omdat je 's winters toch geen of weinig water gebruikt.Alle hulpstukken als sokken, bochten en T-stukken van PVC heb ik niet gelijmd maar van het type met rubber afdekring gebruikt. Deze zijn wat duurder (Ollander hé) maar mocht de zaak toch gaan bevriezen dan is er wat speling en kan eventueel de zaak gerepareerd worden. Quote met vriendelijke groet, Rubo
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.