Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb ze uit de vormen geduwd, en direct weer in folie gewikkeld. Volgens mij heb je last van wat ze 'ash' noemen... had het nog nooit gezien, maar er zit een witte poederlaag op je zeepsels...

Het schijnt te helpen om ze een paar dagen in folie te wikkelen. En daarna evt. afwassen met alcohol...

Gelukkig hebben we de recepten en verhoudingen genoteerd, en je was heel precies in afwegen... dus ik weet niet waarom dit bij jou gebeurde en niet bij Jootje...

De zeep is niet verknald, hoor. We moeten even afwachten. Op het Zeepforum las ik dat mensen het er ook wel eens afsnijden. Of folie, of alchohol...

Geplaatst:
Echte zeepmallen zo te zien. Dat heb je toch mooi gedaan Bonnie

Het zijn eigenlijk cakevormpjes van Jasmin..

Ik vind ze er ook mooi uitzien. Maar even bekijken hoe het met het poederige spul afloopt!

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

En hier dan mijn lavendelzeepjes. met gedroogde lavendel, en een lavendel geurtje van Jasmin! Helemaal leuk vind ik ze. En nu geduld hebben tot ze gebruikt kunnen worden! 601_05f164c03278b0415eb3cd881baffff7.jpg601_3b0033d9955a795413b33e46270762d6.jpg

Geplaatst:

Prachtig Jootje (en dat wil wat zeggen, ik houd helemaaaaal niet van ronde zeepjes...)!

En met die tweede foto kun je zo je eigen zeepwebwinkelbeginnen volgens mij. Ik neem tenminste aan dat ze tussen de lavendel liggen - een soort weliswaar die mij onbekend is maar lavendelzeepjes....

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

Dank je! De zeepjes zijn wel rond, maar niet superstrak, dat maakt dat ze toch een stoer uiterlijk hebben denk ik. Er ligt inderdaad een bosje lavendel tussen, maar die plant erboven is geen lavendel, maar kleurde er zo leuk bij!

Geplaatst:

Ondanks de cakevormpjes (rare vorm voor een cakeje maar ok) zien ze er echt zepig uit.

Jootje, jouw zeepjes zien er ook geweldig uit. Kan bijna de lavendel ruiken

Good things come in small packages

Geplaatst:

Wow...ziet er zeer " smakelijk" uit! Mooi kleurtje ook. bah...verslavend....ik had mezelf beloofd om het voorlopig bij mijn eenmalige actie te laten, maar het begint weer ernstig te kriebelen....

Geplaatst:

Jeetje Jasmin zoals iemand anders al eens opmerkte "gevaarlijke" zeep. Zeker zo gepresenteerd is het net alsof je de verjaarsvisite even gaat trakteren

Misschien moeten jullie middennederlandzepers een handeltje beginnen om van de voorraden af te komen

Veuvecouderc

Geplaatst:

Ha, ha... ik begon er ook al aan te denken, al is het maar tegen kostprijs.... bijvoorbeeld: vier zeepjes tegen een fles olijfolie of zoiets.. want het probleem is: ik wil nog zoveel dingen uitproberen... bv. een combi van transparante gietzeep met gewone zeep, of mozaïek zeepjes, met stukjes kleurig snijdsel erin... en een keer giftig felle kleurtjes roeren...

Geplaatst:
Ha, ha... ik begon er ook al aan te denken, al is het maar tegen kostprijs.... bijvoorbeeld: vier zeepjes tegen een fles olijfolie of zoiets.. want het probleem is: ik wil nog zoveel dingen uitproberen... bv. een combi van transparante gietzeep met gewone zeep, of mozaïek zeepjes, met stukjes kleurig snijdsel erin... en een keer giftig felle kleurtjes roeren...

Wow, het ziet er mooi uit!

Een zeepjeshandel lijkt me echt handig. Ik wil wel wat van je kopen, kan ik cadeau doen.

Heb je je bestelling al binnen?

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Echt heel leuk om te zien die zeperds van jullie Werkt aanstekelijk; ik krijg ook al zeepmaakkriebels

Alleen heb je natuurlijk altijd wel veel van dezelfde omdat het voor 2 zeepjes een hoop werk is.

Mischien een idee om een zeepcarousseldoos te starten

Geplaatst:

De karamel kleuren uit de pannetjes uit de eerdere post zijn de goede kleuren, die kleuren heeft de zeep nog steeds, op die foto op dat dienblad zijn de kleuren veel te flets, ik weet niet precies waarom mijn fototoestel dat doet.

Rode palmolie....

dscn0174o.jpg

en een beetje ervan apart, en mengen met cacaopoeder... was uitproberen, maar ging heel goed....zelfs het er uit roeren van klontjes ging helemaal lukken...

Geplaatst:

Leuk!

Ik ben inderdaad van plan zelf mallen te gaan maken. Ik had ergens in mijn achterhoofd dat vloeibare latex mallen niet zo'n lange levensduur hebben. Volgens mij moet ik nog ergens op zolder een flesje hebben... wahaa. die is minimaal al 30 jaar oud, denk ik... daar zal ik maar niet op vertrouwen. Je kan ook siliconenmallen zelf maken, dan wordt het eerst een kneed- en kleipartij.... dan moet je twee componenten door elkaar kneden.

Leuk voor de lange winteravonden straks....

Geplaatst: (aangepast)

Gister nog een keer zeep gemaakt, in de magnetron deze keer Voordeel van de magnetronmethode is dat je de zeep de volgende dag al kan gebruiken maar dat je niet een uur naast je pan hoeft te zitten om te kijken of het al 'verzeept'. Nou goed, dat geldt dan waarschijnlijk voor de gevorderden want ik ben alles bij elkaar nog best een tijd bezig geweest.... Maar de volgende keer gaat het vast beter

Ik val jullie niet lastig met alle tussenfases maar het blijft wonderlijk dat er uit een vreemd soort hutspot toch nog een heel aardig zeepje tevoorschijn komt.

aangepast door Gast

Veuvecouderc

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Voorgaande reply op de zeep-post al bijna 2 maanden geleden!

Nu had ik slechts vijf zeepjes (totaal 400 g) gefabriceerd. Ik heb dus niet voldoende zeep tot eind 2015

Gisteren pakte ik het vierde, dus voorlaatste zeepje van mijn allereerste, en enige batch.

Tijd om een nieuw voorraadje op te bouwen. Hieronder een verslagje:

Zelfde werkwijze, geen fratsen met kleurtjes, geurtjes, dingetjes erin, fantasiemallen. Net zoals gietzeep interesseert mij dat niet.

Op een frats na: ruim zes weken geleden had ik -als voorbereiding- rozemarijn (mengsel van verse eigen oogst en gedroogd uit een potje) op olijfolie gezet. Die olie heb ik gezeefd, en nu gebruikt. Ik ben benieuwd of van de geur iets over zal blijven.

Verder het recept iets aangepast: i.p.v. 50/50, nu 40% olijfolie, 60% palmvet. Hoeveelheid water en NaOH weer berekend met de zeepcalculator (http://zeep.vanderleden.com/calculator/). En nu de Pringle-bus truc toegepast. Die kende ik eerder nog niet.

De allereerste keer ging (zeker voor een eerste keer) al goed. Nu was het nog makkelijker: je weet wat er wanneer gaat gebeuren en hoe de staafmixer het best in te zetten. Ik kreeg een mooie trace na 17 minuten. alles bij elkaar (voorbereiden, afwegen, bereiden, afwassen) in in uurtje.

Al een paar uur later (achteraf iets te vroeg) sneed ik de bus open, en kon plakken snijden (de volgende keer vet ik de binnenkant van de Pringle-bus in, dan komt ie makkelijker los, zodat de zeepcylinder gaver blijft)

Pas na rijping (over een week of vier/vijf) hier een reply over het resultaat van het rozemarijn-olie experiment.

769_15d5d5498f6e8f52715561db8c2e2eba.jpg

769_e8626197a43143aac77bcc6e4bed22e1.jpg

Volgende batch? Ik denk pas over een maand of drie/vier. Pas als ik weer het voorlaatste zeepje pak...

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Henkg ik vraag me af of je er een afdruk in kunt maken met warm metaal....of gaat dat niet bij zeep?

en ik vroeg me ook af of het "procesmatig" te doen is om die pringelbus aan beide zijden open te maken en dan het plastic dekseltje als bodem te gebruiken......als dat zou kunnen, kan je de zeep er zo uit duwen met een pureestamper of zoiets.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...