Borsalino Geplaatst: 13 augustus 2012 Auteur Share Geplaatst: 13 augustus 2012 Bit ik snap je ergens niet met uitbuigen, denk dat we elkaar misverstaan. Na het vallen van het blad einde jaar of na de winter is wanneer je zelf wilt pas je enkele of dubbele Guyot toe, of een andere snoeimethode er zijn er nog.Dat is dus elk jaar nieuwe verhoute scheuten aan de onderste ijzerdraad naartoe buigen en vastmaken. Laat je die legger het jaar erop staan en snoei je op stiften (dat zijn de ingekorte scheuten op die leggers) op 2 ogen dan pas je Cordonsnoei toe. Nu kan je toch niet uitbuigen of het moet het eerste jaar zijn, hoe ga je dat anders doen als er druiven aanhangen, want die moeten dan nog wel rijp worden. Denk zelfs dat niet mag en pas na het afvallen van het blad, een horizontale nog groeiende legger gaat zich anders ontwikkelen dan een vertikaal groeiende. Google maar eens op Guyot en Cordonsnoei. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 13 augustus 2012 Share Geplaatst: 13 augustus 2012 Jawel. Ik denk dat we wel hetzelfde bedoelen. Kijk, wat ik zelf altijd gedacht heb is het volgende. Je kan de jonge scheut verticaal laten groeien zoals ik zie op je foto's. Prima. Maar wat er naar mijn gevoel dan, na zeg ong half juli, gebeurt is, dat de takken heel veel energie steken in het verder en hoger komen van de jonge takken. ( verticale groei is dominant neem ik even aan ) Buig je ze echter uit rond die tijd dwing je de plant tot andere zaken; versterking reeds aanwezige takken , knopaanzet-ontwikkeling ( voordeel voor het volgende jaar ), minder vertikale groei, en minder 'uitputting' en dus beter ziekte afweer. Dan zet je dus in op minder vertikale groei ja. Maar de takken zijn inmiddels lang zat. Zeker. De uiteindelijke keuze van de tak die blijft zitten ( eventueel 2 ) neem ook ik pas in november en dan neem ik de rest weg. Eigenlijk simpel: minder vegetatieve groei dus. En naar ik hoop betere, sterkere plant en betere bloemzetting voor het komende seizoen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Borsalino Geplaatst: 13 augustus 2012 Auteur Share Geplaatst: 13 augustus 2012 De vertikale scheuten die de bovenste draad bereiken top ik.Alle zijscheuten en dieven verwijder ik evenals de hechtrankjes, die trekken de scheuten soms schuin.Vanonder net boven de ent mag er goed wat blad zitten, dit bevordert het dikker worden van de stam. Had ergens gelezen dat de scheuten echt vertikaal moeten groeien, bv 45° geeft slechtere scheuten, als ik me niet vergis had het met verhouten te maken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
normanmichiels Geplaatst: 14 augustus 2012 Share Geplaatst: 14 augustus 2012 Als zeer bescheiden druivenkweker ben ik 3 jaar geleden gestart met een 1-jarige rode glenora, geplant tegen een ZW-muur. Ik heb zeer consequent (zo ben ik nu eenmaal) de instructies qua snoeien van de kweker opgevolgd.In een notendop: winter 1 snoeien tot op 3 ogen, winter 2 snoeien tot op 50 à 70 cm (5-tal ogen). Nu in het derde jaar heb ik een stam van ongeveer 2,5 m verticaal laten groeien en heb ik de zijscheuten regelmatig weggenomen op 2 bladeren na die ik laat staan. Ondertussen begint hij weer uit te lopen boven de twee meter.En nu de vraag: blijf ik de zijscheuten wegnemen of laat ik die maar groeien en snoei ik weg in de winter? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Borsalino Geplaatst: 14 augustus 2012 Auteur Share Geplaatst: 14 augustus 2012 Welke snoei methode ga je gebruiken?Er zijn zo vele, Guyot, Cordon, Gordijn, Pergola, stam, struik, Umbrella enz....................... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
normanmichiels Geplaatst: 14 augustus 2012 Share Geplaatst: 14 augustus 2012 Ik wil een hoofdstam aanhouden en verschillende meters langs een wand laten groeien en daarop dus per zijtwijg een of max twee trossen laten groeien, een cordon dus? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Borsalino Geplaatst: 14 augustus 2012 Auteur Share Geplaatst: 14 augustus 2012 Als ik dus goed begrijp een Cordonsnoei op hoogte, dat noemen ze dus Gordijn, omdat de scheuten dan naar beneden hangen. Maar snoeien doe je zoals een Cordon op stiften. Duurt dus langer voor de 1ste oogst omdat je eerst je vertikale stam moet opkweken en dan je horizontale legger(s) Hier er uitleg over;http://users.belgacom.net/vitis-vinifera/html/het_opkweken_van_druiven.htm http://home.12move.nl/mijnhobbys/Druiven%20snoeien.htm Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
normanmichiels Geplaatst: 14 augustus 2012 Share Geplaatst: 14 augustus 2012 OK THANKS,nuttige links. Ik zal dus idealiter nog een jaar moeten wachten om een trosje te laten groeien.Thanks Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Borsalino Geplaatst: 31 augustus 2012 Auteur Share Geplaatst: 31 augustus 2012 Zondagavond 26/8, 4 druivelaars besteld bij Herr Hamh. Als vervanging voor de 3 doodgevrorenen van deze hororwinter.Festivee, Husajne Chalgi, Maske in Blau en Mitschurinski als reserve. Alle blauwe druiven.15 minuten later antwoord en de prijs verzenden inbegrepen, 7 euro per druivelaar en 17 euro verzendingskosten, hij verontschuldigde zich nog omdat het verzenden zo duur is.Maandag 27/8, 45 euro overgeschreven, woensdag 29/8 staat geld op zijn Konto, donderdagmorgen 30/8 verstuurd Herr Hamh het pakje s'morgens.Vanmorgen vrijdag 31/8 staat de Post met het pakje om 10:45 aan de deur.Er stak nog een leuk bedank briefje in de doos, en nogmaals zijn verontschuldiging voor het dure verzenden Prima snelle service van Herr Hamh, dit in tegenstelling van Herr Schmidt, die vertikt het zelfs om te antwoorden Van snel gesproken, het lijkt Overtoom wel..................................... Kan Vreeken nog iets van leren Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Borsalino Geplaatst: 2 september 2012 Auteur Share Geplaatst: 2 september 2012 Ik wil in de plaats van ijzerdraad Atlas of Deltexdraad gebruiken. Gebruikt er iemand voor zijn druiven te geleiden of wat dan ook Atlas of Deltexdraad. Verschil ken ik maar meer over het gebruik en de tand des jarens.Verwerkt dit makkelijk dan ijzerdraad.Kan je deze draden ook opspannen met die draadopspanners voor ijzerdraad.Zakken ze niet door doordat ze rekken. Mijn voorkeur gaat naar de Deltexdraad, omdat die ovaal is, me dunkt rolt die beter af. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frans Geplaatst: 2 september 2012 Share Geplaatst: 2 september 2012 Het is wel geen antwoord op je vraag Bors maar ik heb toen ik een paar jaar geleden het systeem voor mijn druiven maakte bewust niet voor draad gekozen maar voor verwarmingspijpen (diameter 15 mm) . Pijp heeft t.o.v. draad heel wat voordelen zoals: - Kan niet doorzakken .- Ranken kunnen niet beschadigd raken zoals dat bij draad en harde wind nog altijd mogelijk is.- De ranken kunnen rond de buis geleid worden zodat aanbinden niet nodig is.- De dwars door de palen gemonteerde pijpen zorgen nog eens voor extra stabiliteit.- Draadspanners zijn niet nodig waardoor er ook geen krachten op de palen onderling komen en deze niet getuit hoeven te worden. Bij gebruik van geimpregneerde palen in verzinkte of kunststof paalhouders heb je dan een systeem dat een leven lang meegaat. (Kan ik in mijn geval makkelijk beweren als ruime 60 plusser zijnde ) Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frank Houweling Geplaatst: 2 september 2012 Share Geplaatst: 2 september 2012 Ziet er netjes uit Frans! Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Borsalino Geplaatst: 2 september 2012 Auteur Share Geplaatst: 2 september 2012 Ja voor bij U ziet dat er zeer goed uit. Maar ik heb er 16 staan en worden volgens Lyre systeem geleid. Dan is beste optie nog steeds met spandraden. Heb al data sheets gevonden en de Deltex draad is beste optie, die is van Polyester en Atlas van Nylon. Polyester Deltex draad rekt niet uit. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Limoncello Geplaatst: 2 september 2012 Share Geplaatst: 2 september 2012 Ja, dat ziet er goed uit als je 1 of 2 druivelaars hebt maar als je er meer dan 10 hebt mag je buizen beginnen plaatsen in heel je tuin. Draad is ook mij nog steeds de beste oplossing. Het is wel supermooi gedaan! Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
sugar Geplaatst: 3 september 2012 Share Geplaatst: 3 september 2012 Mijn constructie ziet er zó uit : https://www.moestuinforum.nl/blog/sugar/druivenlyre_b-1301.html Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Borsalino Geplaatst: 3 september 2012 Auteur Share Geplaatst: 3 september 2012 Sugar je hebt kabels gebruikt zie ik, kost ook wat. Waarom span je enkele draden, is normaal toch dubbele om er de scheuten tussen te steken? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
sugar Geplaatst: 3 september 2012 Share Geplaatst: 3 september 2012 Ik bind mijn scheuten op met bindgein.Die kabel is duur, maar als je dat in groot volume koopt in groothandel valt dat nogal mee. Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
sugar Geplaatst: 9 september 2012 Share Geplaatst: 9 september 2012 Gisteren en vandaag geoogst. In dit eerste jaar had ik slechts twee trossen, wel flinke trossen (700gr). 't Waren wel net de rassen die ook al in mijn vorige tuin had aangeplant (Kodrianka en Sophie), allebei absolute topdruiven Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Borsalino Geplaatst: 10 september 2012 Auteur Share Geplaatst: 10 september 2012 En wanneer had je die geplant Sugar? Mijne Kodrianka heeft welgeteld 3 druiven, durf er geen eentje van te plukken om te proeven of ze al eetbaar zijn, moest eens nog te zuur zijn, dan is 33% van mijn oogst al naar de vaantjes En waren ze lekker Sugar Wat ik wel had dat is nieuwe bloesem op sommige rassen waarvan de opkweekranken al een goede dikte hebben.Heb ze maar gegepitst. Mijne loofwand is mooi dichgegroeid, schoon zicht dat beloofd voor volgend jaar. Had ook ze bladvoeding (zeewier) gegeven, hebben ze zeer goed op gereageerd. Moet je maar eens op Googelen Sugar Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
sugar Geplaatst: 10 september 2012 Share Geplaatst: 10 september 2012 Dit voorjaar geplant ('t waren uitermate forse planten (de prijs was navenant), vandaar dat ik aan beide planten één trosje heb laten hangen. Smaak? Allebei uitstekend, mooie grote bessen. 't Zijn druivenranken die eigenlijk zo in de winkel terecht kunnen. Maar dat wist ik al sinds vorig jaar (planten stond ook in mijn vorige tuin) Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Borsalino Geplaatst: 10 september 2012 Auteur Share Geplaatst: 10 september 2012 Heb me niet kunnen inhouden en 1 druif van de 3 geplukt, man man was da lekker zone Kodrianka...........................................mmmmmm Lekker knapperig. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bach Geplaatst: 20 september 2012 Share Geplaatst: 20 september 2012 Ben ook al enkele jaren bezig met druiven. In het begin had ik alleen traditionele rassen maar de laatste jaren heb ik er ook nieuwe gekocht onder andere in Nederland en Duitsland. Hier een foto van mijn kleine wijngaard: De Palatina tegen een zuidmuur reeds rijp sinds half augustus: De Georg en de Katarina allebei tegen een zuidmuur: Katharina is nu al goed rijp en de Georg zal het niet lang meer duren.Heb deze rassen in Tienen besteld. Heb nog verschillende nieuwe rassen besteld in Duitsland ( Manfred) dankzij Borsalino!! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bach Geplaatst: 20 september 2012 Share Geplaatst: 20 september 2012 En nu het resultaat van mijn inspanning: Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 20 september 2012 Share Geplaatst: 20 september 2012 In een woord : Geweldig!!!(petje af smiley...<=) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Limoncello Geplaatst: 20 september 2012 Share Geplaatst: 20 september 2012 Super! Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.