Jorieke123 Geplaatst: 21 september 2020 Share Geplaatst: 21 september 2020 Wij hebben aardig wat wortels uit de grond getrokken daarnet. Ik liet ze vorig jaar gewoon in de grond zitten de hele winter, en trok er dan wat uit als ik ze nodig had. Maar nu trof ik al af en toe een wortel aan met vraat en dus hebben we ze allemaal geoogst en kuil ik ze morgen in. Dat is toch veiliger. Maar goed, een mooie oogst, en dus wil ik wel van jullie horen wat jullie maken met veel worteltjes. Hutspot natuurlijk, en ik heb ook een goeie worteltjestaart die ik al meerdere keren heb gemaakt: https://uitpaulineskeuken.nl/2013/06/repost-carrot-cake.html (ik maak hem zonder de rozijnen, en zonder de frosting, en ik bak iets minder heet, 160 graden) 3 Quote Giga-gaas.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 22 september 2020 Share Geplaatst: 22 september 2020 Ik ben dol op wortels in het zuur met wat pepers. Niet loeiheet, maar wel een beetje pit. Gewoon wat azijn, zout, citroensap, water, knof, en pepers. Ja, en wortel. Duh. En ik moest ook direct denken aan een wortelsalade. Wortels schillen en raspen. Dan bakken in een klein bodempje olijfolie met een halve eetlepel suiker. Goed doorbakken op zacht vuur. Moet allemaal oranje blijven en niet aanbakken. Duurt dus even. Bijblijven en goed roeren. Dan als je klaar bent met bakken: op een schaal laten afkoelen. Yoghurt aanmaken met (half) teentje knoflook en wat zout. Handje dille fijnsnijden en erdoor roeren (toch dille gaan kweken Jorieke )Yoghurt ruim over de wortels gieten. In een steekpannetje boter smelten. Als de boter is gesmolten, Turkse aci of tatli biber erdoor roeren. (Waarschuwing! —> Dat smaakt beduidend anders dan chilipoeder of paprikapoeder, echt echt echt niet met het Nederlandse product maken! Dus vooral het juiste spul bij de Turkse winkel halen. Aci is de pittige variant en tatli is de zoete variant.)Alles goed roeren en de boel laten schuimen en dan -heet!- over de yoghurt heen gieten. Pas op, dat sist. Evt garneren met walnoten, maar zelf vind ik dat geen lekkere toevoeging. Hou wel van walnoten hoor, maar niet bij deze salade, dus laat ik ze achterwege. Maar officieel horen ze er bij. Ik heb toevallig wortels gehaald om het morgen te maken, maar de yoghurt gaat zo hard dat ik niet zeker weet of ik genoeg heb... maar anders zal ik er nog een foto van posten. Ik zou eens een hoekje met Turkse recepten moeten maken ipv her en der wat verspreid. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.