Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Paddenstoelen, zwammen; waarnemingen, foto's

roeier

Aanbevolen berichten

• 2 weeks later...

Voorzichtigheid geboden omtrent online identificatie van paddenstoelen... 🫕 🍽️ ☠️ :D

Ik durf het niet aan zoals @BertM en anderen, zou eigenlijk met een kenner mee moeten lopen. Aan de wandel gaan en deskundige plukkers tegenkomen? Mm, het overwegen waard. Camera mee, om toch met iets thuis te komen.

In eigen tuin stelt het niet veel voor. Wel veel kleine paddenstoelen, tussen de kruiptijm bijvoorbeeld.

p2.jpg

Veel van dattum op de houtsnipperpaadjes.

p3.jpg

En en meer van dat gezwam op het stuk stam van de kastanje, waar een deel van de houtsnippers op gehakt wordt met de bijl (de restanten van de mislukte appelboom moeten nog), van dichtbij.

p4.jpg

• Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik pluk wel paddenstoelen en neem ook regelmatig wat mee, zodat ik ook onbekende soorten leer kennen. In Duitsland zijn er ook paddenstoelencursussen en daar volg ik ook regelmatig wat van. En ik ben natuurlijk lid van een paddenstoelenvereniging. Ook leerzaam en leuk! Maar van foto's een paddenstoel identificeren is toch echt compleet anders dan als je de paddenstoel in het echt ziet en kunt aanraken / ruiken en de omgeving ziet waarin de paddenstoel groeit.

Hopen op deskundige plukkers onderweg, zou ik niet doen. Veel mensen die zich deskundig noemen, zijn dat namelijk totaal niet. En als je onbekend met paddenstoelen bent, dan zie je dat niet. 

• Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik pluk alleen een handjevol soorten die ik makkelijk kan herkennen en die niet verwisselbaar zijn met andere soorten.  Dat zijn er ongeveer vijf.

Eekhoorntjesbrood en nogwatboleten selecteer ik dan op kleur, geur en verkleuring. Veel boleten zijn eetbaar, sommig erg lekker, alles wat verkleurt of wat afwijkt laat ik staan, alsmede overrijpe of erg jonge exemplaren.

De fluweelpootjes op mijn bessenstruiken restant heb ik ook lekker daar gelaten, want in de jonge en lekkere staat lijken ze ook wel weer op wat andere minder gezonde soorten.

Dingen die op champignons lijken, laat ik waar ze zijn. Inktzwammen ook.

Mijn zwager is ooit eens opgenomenin het ziekenhuis wegens een paar verkeerde paddenstoelen, waarvan hij toch echt dacht dat ze paddenstoel x waren. Gelukkig kwam het goed. 

Gezien hoeveel mensen plant A niet van plant B kunnen onderscheiden denk ik dat het beter is om champignons bij de supermarkt te halen en msschien wat oesterzwammen op koffiedik in de keuken te kweken 😄

• Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben het met @flup eens dat je niet van een deskundigheid van anderen kunt uitgaan, neem dan ook nooit paddestoelen van anderen aan.
Koop een goede paddestoelen gids en leer daar mee determineren: is erg leuk en je leert kijken in het bos,paddestoelen groeien op bepaalde plaatsen.

Helaas doen we in Nederland nogal wat gestrest over paddestoelen plukken en het mag officieel ook niet terwijl dit heel normaal is in landen als Frankerijk en Italië. Hierdoor is de kennis ook beperkt.

Ook ik pluk alleen de soorten waar ik zeker van ben, en bepaalde soorten zoals amenieten laat ik staan, aangezien een vergissing fataal kan zijn. Champions laat ik ook staan omdat een vergissing hier ook snel gemaakt is en ze door elkaar kunnen staan.

Fluweelpootjes zijn ook lastig en te verwarren met een giftige soortgenoot, dus daar moet je zeker van zijn dat je de goede hebt.

Inktzwammen daarintegen kun je niet verwarren met andere soorten en wanneer je jonge vindt zijn ze zonder problemen plukken, maar wel dezelfde dag eten anders blijft er niets van over.

Nu loop vaker in het bos om te kijken dan wanneer ik paddestoelen meeneem, determineren en genieten van de natuur is erg leuk en als ik wat meeneem is het altijd maar een aantal en voor 1 maaltje of om te drogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag staat hij iets verder open.

20221025_124650.thumb.jpg.30034c588b4e33207d2e6c4b40ecf08d.jpg

Op dezelfde lunchwandelroute de tweede lichting parasolzwammen. Een paar weken geleden stonden ze er ook. 

20221025_124138.thumb.jpg.35c8605a829b309f530e410916dacba2.jpg

En deze mooie gele verrassing, ik denk een dooiergele mestzwam (Bolbitius titubans), maar ik heb de lamellen enzo niet bekeken. Morgen even zien of hij is uitgevouwen en iets meer op een gebakken ei lijkt.

20221025_124252.thumb.jpg.e120968b74e7d90c65dfba955bb4cdf4.jpg

• Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gok dat de paddenstoel op paddenstoel eigenlijk een afwijking in de  celgroei is (net zoals een lulletje bij tomaten), maar kan ook iets anders zijn. 🤔 Leuk is ie wel, ik moest gelijk denken aan een oor dat te luisteren ligt.

Bij de aardappelbovist komt echt een paddenstoel op paddenstoel voor; de kostgangerboleet. Klinkt heel gezellig, bijna een B&B-tje. Maar dan met een gast die nooit meer weggaat.

IMG_20210919_122813841_HDR_033749.jpg

IMG_20210919_122801442_HDR_033826.jpg

• Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer dat topicstarter niet meer aanwezig is op het forum, de titel had wel het woord 'paddenstoelen' met die n erin, mogen krijgen, i.v.m. de zoekfunctie. Misschien wil een meelezende moderator het veranderen, maar dat is geen halszaak, dus melden doe ik niet. Blijft het zo, ook goed.

In eigen tuin nog steeds wat te zien, ook al is het klein. Deze zag ik zojuist pas, tussen de tegels.

p1.jpg

En dichterbij.

p2.jpg

De zwammen op de kastanjestronk worden groter.

p3.jpg

• Like 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

• Jorieke123 changed the title to Paddenstoelen, zwammen; waarnemingen, foto's

Als ik hier een foto plaats van een paddenstoel is het gewoon om de naam te weten. Om te eten koop ik lekker oesterzwammen of eet van eigen geënte stam. Hier in Fr wordt inderdaad veel geplukt, laatst is nog  de schoolklas uit het dorp ( we hebben één klas in het dorp, en andere dorpen om ons heen ook) samen met een kenner het bos in geweest en daarna een expositie gemaakt in het stadhuis..alles gedetermineerd, de kinderen leren het zo meteen mee. Je kunt ook altijd je paddestoelen meenemen naar iedere Franse apotheek om te laten determineren voor je ze gaat bereiden.

@Flup en Bert bedankt! 

Op 23-10-2022 om 09:43, BertM zei:

Ja, is een honingzwam.

• Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...