Ga naar inhoud

Uitslag bodemonderzoek zware metalen ontvangen

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Ik maak een nieuw topic hiervoor aan omdat het misschien ook een interessante discussie is. Ik heb een kiezelpad uitgegraven, waaronder in de jaren 90 een waterafvoer is aangelegd waarbij ophoogzand en bouwpuin is gebruikt. Ik wilde er moestuin van maken maar heb de bodem eerst laten onderzoeken.  Helaas is de uitkomst slecht. Hoge waardes aan lood, koper en zink. En cadmium.

Lood is 240% van de veilige waarde.

Zink is 777% 

Koper is 80% 

Cadmium is 75 % 

Er wordt afgeraden er een moestuin van te maken,

Er zit ook algemene informatie  bij. Daarin staat dat bij bodems die met zware metalen zijn vervuild, sommige planten nog wel gebruikt kunnen worden,  zoals fruit, bonen, uien. Ook kan door het maken van verhoogde bedden de opname van zware metalen verminderd worden. Verder dat lood vooral als stof op het oppervlak van gewas terecht komt. Door goed wassen en schillen van bv fruit wordt de loodvervuiling kleiner. Over zink en cadmium, dat het vooral in zure bodems vrijkomt. En dat maar een deel van alle zink en koper voor planten beschikbaar is, maar dat bij zeer hoge waardes dat deel wel zo groot is dat alle planten er schade door kunnen krijgen.

Ik heb zo'n 20 cm diep uitgegraven, dus ik kan dat opvullen en een bed van 50 cm hoog erop plaatsen en zo toch moestuinieren. Of sierplanten neerzetten. Misschien kalkminnende, dan gooi ik veel kalk op de bodem om zo de zink minder vrij te laten komen. Ik moet het even laten inzinken.

Dit is het onderzoeksrapport voor de zware metalen, in het Duits.

20200826_150135.thumb.jpg.cb6773ea5711ebc700d493e3a35c3364.jpg

aangepast door fre3ke
  • Like 3
Geplaatst:

Ik zie dat je uit nijmegen komt, met alleen die gegevens, had ik je direct al kunnen vertellen dat de grond niet goed is.

Ook alle velden in de omgegeving zitten vol met zware metalen. B.v. alle velden tussen nijmegen /groesbeek en het bosdeel richting kleve.

Dan van nijmegen richt goch, en van nijmegen richting arnhem.
Misschien is het je wel eens opgevallen, dat er op die velden in die omgeving nagenoeg niet geteeld wordt.

De zware metalen en vervuiling zijn veroorzaakt door tweede wereld oorlog. In het gebied wat ik net omgeschreven heb, zijn +/- 1miljoen bommen ontploft geweest. 

Geplaatst:

Ik heb zo'n 20 cm diep uitgegraven, dus ik kan dat opvullen en een bed van 50 cm hoog erop plaatsen en zo toch moestuinieren. 

Denk niet dat afgraven en nieuwe grond er op doen helpt, je hebt er dan een tussenlaag voornodig, zodat het grondwater wat omhoog trekt niet de vervuiling mee brengt. 
Water gaat niet alleen naar beneden, in de grond trekt dat ook omhoog.

Ik zit eigenlijk in Kleef, ik had Nijmegen neergezet omdat dat de dichtstbijzijnde Nederlandse plek is. Ook veel bommen gevallen hier, iedere keer als ik op metaal stoot, ben ik heel voorzichtig (er zat een keer een emaille pan ondersteboven in de bodem, dat was creepy, maar gelukkig stond de fabrieksnaam op de bodem). Maar er wordt hier wel geteeld, alleen voedergewas realiseer ik me nu.

aangepast door fre3ke
8 hours ago, rorror said:

Denk niet dat afgraven en nieuwe grond er op doen helpt, je hebt er dan een tussenlaag voornodig, zodat het grondwater wat omhoog trekt niet de vervuiling mee brengt. 

Dat dan weer niet, ik zit op de stuwwal met het grondwater op 30 meter diep. Gelukkig. Is mijn probleem niet nog groter 🙄

Dank je wel Rorror, ik ga voor een ander deel van de tuin ook een onderzoek laten uitvoeren. Het is betaalbaar, 60 euro, en ik vind het de kosten zeker waard. Ik zal het over een maand weer posten. 

aangepast door fre3ke

Ik heb me helemaal stuk gezocht op oplossingen. Phytoremediation, de grond zuiveren met planten, die je vervolgens inclusief  wortels als biomassa gebruikt, is ook een optie. Maar dan moet ik de grond wel opzuren om de metalen vrij te laten komen, voor optimaal effect. Ik heb al een rijtje planten hiervoor genoteerd.

Verder helpt compost opbrengen bij het verlagen van bijvoorbeeld het loodgehalte in gewas. Waarschijnlijk doordat lood wordt gebonden door fosfaat en dan niet meer oplosbaar is. Het fosfaatgehalte is al extreem hoog in de grond, dus dat is voor een deel al gebeurd. Ik ben iets meer gerustgesteld. En véél deskundiger dan ik was terzake bodemvervuiling.

aangepast door fre3ke
  • Like 1
Geplaatst:

Interessant om te lezen, al had je natuurlijk liever een betere uitkomst gehad. Had je al een vermoeden dat de grond slecht was? 

Waar ik woon is grond van elders in de tuin gestort om de tuin op te hogen. Is voor onze tijd gedaan en het enige dat ik weet is dat bij grondstort in tuinen de grond gecontroleerd hoort te worden op oorlogsrestanten.

De kosten voor zo'n onderzoek vallen goed mee, misschien ga ik dat ook eens laten doen, al verwacht ik eerlijk gezegd geengekkigheid in de bodem.

Ja, ik had al mijn twijfels vanwege de enorme hoeveelheden puin, glas, ijzer, tegels, etc in dit stuk grond, plus de periode waarin die riolering is gelegd en de opvulling is gestort, en vanwege de mentaliteit van de mensen hier. Inmiddels ben ik het begin van een stuk gresbuis tegengekomen, dus voordat de riolering hier werd gelegd, was er waarschijnlijk ook al riool, met destijds een beerput aan het einde van die buis. Dat eindpunt zal zeker vol zitten met verfresten. Daar komt dan een sterke sierplant.

Grondonderzoek is hier in Duitsland inderdaad goedkoop, en volgens mij kun je het ook vanuit Nederland aanvragen. Nederlandse bedrijven vragen 4x zo veel, dus zeker de moeite waard als je een paar woorden Duits spreekt.

Edit: @Flup, ik zie dat je ook in Duitsland zit, dus je spreekt vast wel een paar woorden Duits.

aangepast door fre3ke
Geplaatst:

Nee hoor, het is een keramieken buis met bruine glazuurlaag. Kan er nog een egelhuis mee maken, geloof ik.

Ik maak me meer zorgen over het lood dat ik al heb ingeademd bij het afgraven van de grond, en het zand dat ik naar binnen loop. Ik ga misschien met een mondkapje verder op droge dagen. Ik dacht dat ik gezond bezig was buiten, het is vreemd dat dat beeld zo omslaat.

Het confronteert me ook met de erfenis van milieuvervuiling voor een volgende generatie. Mijn beeld van biologisch tuinieren is veel gecompliceerder geworden. We zitten met probleemgronden in de wereld en ik moet daar moet nu ook iets mee, het is allemaal wat minder ideologisch en idyllisch geworden maar ik ga me maar aanpassen.

Dank voor de steunbetuigingen, maar ik ben niet zo depri meer hoor! Ik ben vooral blij dat ik dit nu weet.

Geplaatst:

Hallo freke,  geen leuk onderwerp maar goed dat je dit deelt!

Mag ik vragen waar je de tests hebt laten uitvoeren?

En heb je alleen laten testen op zware metalen, of ook op andere verontreinigingen?

Groeten jds 

Hoi @JdS, ik heb de test bij Raiffeissen Laborservice laten doen, die ook veel voor Duitse boeren testen

https://www.raiffeisen-laborservice.de/gartenbau-bodenanalyse-schwermetalle en er zijn meer Duitse aanbieders met vergelijkbare prijzen.

Er is geen andere keuze dan deze metalen. Kwik is bijvoorbeeld niet gemeten.

Er zijn elders wel tests om benzineresidu te meten, maar die gaan richting 200 euro en zijn vooral zinvol als er b.v een stookolietank in de tuin heeft gestaan. 

Deze algemene info over de onderzochte metalen kreeg ik er ook bij. Niet goed te lezen zie ik.Als het iemand interesseert kan ik het als twee losse foto's nog eens proberen.

20200826_160545.jpg

aangepast door fre3ke
Geplaatst:

Bedankt voor je antwoord, freke. Ik ben zelf ook aan het kijken voor grond, maar weet niet zo goed waar allemaal op te testen.

Alles kan, maar de kosten lopen dan mee op. Wat zijn de belangrijkste verontreinigingen om te checken?

Goed om weten waar jij hebt laten testen. Ik kreeg ook al de tip over Koch eurolab. Zo heb ik iets te vergelijken.

Nogmaals bedankt,

Groeten jds

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...