Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Werkt het niet hetzelfde als gewone krokus, die bloeien vroegvoorjaar nouja beetje meer winter nu ik zo denk.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Mja het is helemaal niet gelijk aan onze krokus dit is redelijke uitleg, je moet dus een jaar wachten voor ze bloeien.

U kunt als u wilt beginnen met telen van saffraan kiezen of u dat doet met een kweekplantje of met een knolletje. Omdat saffraan alleen in warme streken overwintert, worden knollen bij ons in de herfst in kuipen of potten gezet in plaats van in de grond. De puntjes moeten nog net boven de aarde uit komen. In een pot van 25 cm doorsnee passen ze s knollen. Ze mogen niet rotten; daarom moet u de aarde voor de helft met zand vermengen en zorgen voor een goede afwatering. De potten vorstvrij zetten; kou is geen bezwaar. Nog in het eerste jaar verschijnen de blaadjes, die tot de zomer blijven zitten. In deze rusttijd moet u de plant droog houden. Vanaf september begint de plant te bloeien, nadat u weer was begonnen met water geven. Later kunt u de broedknolletjes wegnemen. In de tuin uitgeplante saffraanknollen moeten in de winter altijd worden bedekt met rijshout of een laagje compost. Het is goed de knollen elke 3-5 jaar te verzetten.

Geplaatst:
Maar het is een hoop gedoe om een paar miezerige sprietjes.

Gedoe of niet van saffraan gebruik je maar extreem weinig in de keuken, grootverbruikers zul je niet snel aantreffen want saffraan is heeeeeel erg duur. Bij Appie koop je bijvoorbeeld saffraan per halve gram en omgerekend kost dat zo'n 25000 euro per kilo! Wie in het groot inkoopt (10 gram per keer!) betaalt omgerekend veel minder maar nog steeds zo'n 8000 euro per kilo!

Het woord peperduur is eigenlijk onzin, saffraan is vele malen duurder dan peper ooit is geweest.

Hieronder een van de vele site met achtergrond informatie over saffraan en recepten

http://www.saffraanrecepten.nl/index.php?icerik=1

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

ik heb een vraag, ik heb helemaal geen ervaring met bollen en heb dit jaar voor het eerst crocus sativus geplant in een pot en de rest in een bloembak.

inmiddels komen er al flink wat witte puntjes boven.

nu heb ik enkele dagen gegoogled en advies gevraagd aan verschillende mensen maar iedereen zegt wat anders...

wat moet ik met de bollen doen als ze uitgebloeid zijn? haal ik ze uit de pot of zet ik ze met pot en al weg?

moet ik ze water geven en hoeveel? moet ik ze voeding bijgeven en zo ja, wat?

klopt het dat ze (eventueel) vermeerderen na het bloeien en dat ik ze dus ruime tijd na het bloeien moet laten zitten in pot?

Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.

Geplaatst:

Gecultiveerde bollen zoals tulp en hyacint, moeten uit de grond nadat loof is afgestorven.

Niet gecultiveerde bollen, krokus, narcis kun je laten zitten.

Als je de potgrond niet vernieuwd en ze in de zelfde pot zitten, zul je iets van voeding bij moeten geven wil je er jaar na jaar bloemen aan krijgen. Ikzelf kies er altijd voor om ze dan om te potten in nieuwe potgrond.

Bollen vermeerderen inderdaad na de bloei als de voedingsstoffen uit het loof terug in de bol is gegaan. (of dat voor alle bollen geldt weet ik niet maar wel bij die wat ik heb staan...zelfs bij een vergeten hyacint).

Leuk dat je saffraan gaat proberen. Heb pas een zakje van vakantie mee genomen. Bij de bron op een lokaal marktje redelijk goedkoop. De Canarische eilanden zijn niet de wereldproducent maar nemen wel ongeveer 10 procent van de wereldmarkt voor hun rekening. Heb verzuimd om naar saffraanzaadgoed te kijken stom stom stom....

Geplaatst:

ah kijk daar kan ik wat mee.

dus als ik het goed begrijp, laat ik de bollen zitten in de pot tot alles afgestorven is en haal ze er dan uit en volgend jaar weer in verse potgrond terug in de potten?

Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.

Geplaatst:

Nee in de pot laten zitten, dus continue in de grond laten ....ompotten = meteen van de ene (oude aarde) naar de andere(met nieuwe aarde) pot doen Het beste doe je dat op het voorjaar wanneer de dagen duidelijk lengen en de plant in de startblokken staat om weer te gaan groeien.

Geplaatst:

ok, zet ze waarschijnlijk in de schuur staan ze wel donker maar dat maakt niet meer uit dan toch? daar ze toch nog in de aarde zitten...

en in het voorjaar? een ding waar iedereen op internet het juist wel over eens was, niet voor augustus planten omdat het een herfstbloeier is...

• 4 weeks later...
Geplaatst:

ik heb een vraag, van de week de eerste bloemen gezien van de saffraan crocussen en nu haal ik met een scherp pincet, zodra de bloem opengaat, de draden saffraan uit de bloem, gaat vrij makkelijk.

dit omdat ik dan ook nog van de bloem kan genieten en niet alle bloemen er gelijk uit hoef te trekken.

nu vroeg ik mij af, heeft dit invloed op de smaak van de saffraan..?

het lijkt mij niet echt een verschil met de bloemen eraf trekken en dan de draden eruit halen maar ging toch twijfelen.

Geplaatst:

Nee lijkt mij ook geen verschil maken, mischien wel dat je even wacht tot die draden wat rijper zijn en niet te onrijp/te vroeg oogst, maar dat weet ik niet zeker is meer dat ik me dat zo voorstel bij safraan.

Geplaatst:

overal lees ik dat je het juist niet mag laten staan... of heb ik het nu mis?

ik lees overal dat je zodra je bloemen hebt je ze eraf moet plukken en daar de draden uit moet pulken

Geplaatst:

uit: http://www.tuin-wiki.nl/Main/CrocusSativus

Oogsten

Oogsten is eenvoudige een kwestie van wachten tot de bloem opengaat. Zodra de bloem zich 's ochtends voor het eerst ontvouwt, afknippen en meenemen naar een rustige plek om te werken. Wacht niet met plukken om nog van de bloem te genieten, de kwaliteit gaat snel achteruit, en na een eventuele regenbui kan het helemaal gedaan zijn. Wacht tot de bloem droog is van de ochtendauw en dan afknippen. Binnen kun je voorzichtig met de drie opvallend rood-oranje draden verwijderen. Deze draden moeten daarna op een warme plek drogen, bijvoorbeeld op een stuk keukenpapier, grootste risico hier is dat de draadje door wegwaaien door tocht, open ramen of langslopende mensen en beesten.

• 5 weeks later...
Geplaatst:

Het is alweer even geleden, maar wilde toch nog de foto's plaatsen van de safraan krokussen van dit jaar, ik vond het een groot succes! zeker voor mijn eerste jaar, en ga ze volgend jaar zeker weer zetten!

Ondanks veel tegenstrijdige berichten en veel mensen die mij afraden om eraan te beginnen, toch koppig geweest en wat bolletjes besteld.

Ik had 30 bolletjes staan, de meeste in een wat grotere bak die aanvankelijk buiten zou blijven en 7 bolletjes in een pot voor in de woonkamer/keuken.

Omdat ik uiteindelijk geen goeie plek had om de bak met bollen buiten enigzins droog weg te zetten heeft de bak toch binnengestaan op de vensterbank van de slaapkamer waar het wat koeler was dan de woonkamer.

Ik denk dat als je goeie bollen hebt en je ze binnen houd het eigenlijk niet mis kan gaan... daar ze bijna niks te lijden hebben.

Ik heb de bloemen in potgrond gezet en af en toe water gegeven, al snel kwamen er sprieten uit de grond en na zo'n 6 weken kwamen de bloemen, zodra ik het begin van een bloem(knop) zag verschijnen (paars puntje)was die aan het eind van de dag volledig zichtbaar en de volgende ochtend gingen dan de bloemen open. Na een week of twee hadden alle bollen gebloeid en was het over.

Als de bloem net open was heb ik de safraan geoogst met een schone pincet, gewoon voorzichtig onderin de dragen vastpakken, beetje knijpen en de draden verwijderen

826_1ec1806209f3bfe398185d035fa05628.jpg

Een bloem nog dicht, de safraan steekt er als een 'tongetje' uit:

resized_826_ce675963d3989296d53f87d4f36a57e9.jpg

Net na het oogsten, heb het bewust zo gedaan dat ik nog enkele dagen van de bloemen kon genieten, daar ze in de woonkamer stonden.

resized_826_420d0df9188396528e935a861b7bb546.jpg

Nog een bloem, net open

resized_826_ad02717fdb0d83801bcd3cd1c9f9ed7b.jpg

Een gedeelte van de oogst vlak voor ik ze te drogen heb gelegd:

resized_826_dce2376c0583b6e2e0521ce164e61c7d.jpg

Helaas niet de beste kwaliteit foto's, deze zijn genomen met de camera in mijn telefoon, als het goed is heb ik ook met de camera foto's gemaakt maar deze moet ik nog uitzoeken, mocht ik betere foto's tegenkomen plaats ik die nog.

Geplaatst:

Hardstikke leuk ik wil ze ook nog steeds maar was dit jaar weer te laat met bolletjes kopen,

het beste seizoen daarvoor lijkt mij eind zomer, maarja dan vergeet ik te denken aan bolletjes planten/kopen

Geplaatst:

Ik heb ze nog steeds binnen in de bak en pot, weet nu ook niet zo goed wat te doen, ze in de bak laten of eruit halen en droog weg leggen. en of ik al het 'blad' er nu af moet knippen, het lijkt zelfs nog wat te groeien zelfs...

Geplaatst:

Ja vorstvrij helemaal laten afsterven, en dan de bolletjes uit de grond halen laten drogen en vorstvrij droog opbergen tot nieuw plant seizoen.

Ik ben benieuwd of je bij het rooien meer of grotere bolletjes vindt.

Geplaatst:

Ziet er erg mooi uit,echter om voldoende saffraan te krijgen,zul je ontzettend veel planten moeten kweken,wat bijna ondoenlijk is.

m.v.g.

hansi

Geplaatst:

Van saffraan gebruik je ook niet zo veel hoor (ik tenminste niet, en ik geloof dat ik wel aardig kan koken ), een klein beetje geeft al ongelooflijk veel smaak en kleur.

Ik vind het in ieder geval leuk genoeg om ook te proberen.

If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...