acpronk Geplaatst: 16 december 2023 Share Geplaatst: 16 december 2023 Ik heb nooit saffraan crocussen gehad, maar wel gewone crocussen. Tijdens de groeiperiode van de huidige bollen (blad en eventuele bloemen groeien), dan worden ook de nieuwe bollen er bovenop gevormd (de oude bollen sterven af, net als met bv tulpen alleen daar worden de nieuwe bollen in en naast de bol gevormd naast de bloemstengel). In ieder geval, in de nieuwe bol wordt dan al vastgelegd of de nieuwe bol al dan niet gaat bloeien.Dat zag je ook in het zakje van @Mellie. Haar bollen bloeiden al zonder dat ze in contact met grond gekomen waren.Bij een goede groei in het huidige jaar worden krachtigere nieuwe bollen gevormd met bloembeginsel erin. Bij wat minder goede omstandigheden alleen blad. De ouderbol heeft er ook wat invloed op, die stuurt de resterende energie naar de nieuwe bollen omdat zij toch afsterft. 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
acpronk Geplaatst: 16 augustus Share Geplaatst: 16 augustus Gisteren de saffraan krokussen uit de grond (zowel uit de zakken als uit de volle grond) gehaald. Weet niet meer hoe groot ze waren toen ze erin gingen, maar nu varieert de grootte tussen 2mm tot 1,5cm geschat. Meeste rond 1cm. Qua aantal is het vertienvoudigd lijkt het, qua volume niet. Later maar in bakken in de moestuin planten, ze moeten wel beschermd blijven tegen woelmuizen. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
acpronk Geplaatst: 16 augustus Share Geplaatst: 16 augustus Oh, lees net dat ze vanaf juni geplant kunnen worden. Volgende week dan maar doen. Nu eventjes heel erg druk. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Dahli Geplaatst: 12 oktober Share Geplaatst: 12 oktober Een vraag aan de saffraankrokus-kwekers: heeft het zin om nu nog bolletjes/ knolletjes te kopen en planten? Om dit jaar nog bloemen te krijgen? Of is er een betere tijd misschien? Dank alvast! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 12 oktober Share Geplaatst: 12 oktober Daar heb ik geen idee van. Ik wil wel even wat melden aan @Lia56 die mij dit voorjaar een zak met bolletjes heeft gegeven. Die heb ik begin mei geplant en ergens in augustus heb ik bedacht dat het niks geworden is. Dus op de plek twee rode bessen geplant. Nu zie ik daartussen verschillende mini krokusachtige sprietjes komen 😀.Gaat dat wat worden denken jullie? 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Lia56 Geplaatst: 12 oktober Share Geplaatst: 12 oktober (aangepast) Jazeker... die saffraan groeit eind van t jaar sept, okt, nov 12 oktober aangepast door Lia56 3 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
acpronk Geplaatst: 12 oktober Share Geplaatst: 12 oktober De mijne zijn pas net boven gekomen. Nu planten kan dus wel. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Arja Geplaatst: 12 oktober Share Geplaatst: 12 oktober Ik zal de mijne ook eens opzoeken - of wat er van over is. Heb ze afgelopen zomer moeten verplaatsen, kan best dat ze dat niet overleefd hebben Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
HuubvG Geplaatst: 13 oktober Share Geplaatst: 13 oktober Grappig om te lezen dat de bollen die ik aan Lia56 gaf, bij Appelvrouw terecht zijn gekomen, waar ze onder bessenstruiken mogen vertoeven. @appelvrouw, ze zullen mogelijk te weinig licht / teveel schaduw krijgen aldaar. Ze verlangen heel veel zonlicht. Ikzelf heb de 7 dikke bollen die ik overgehouden heb, rond de voet van een jonge olijfboom gezet, waar ze er alweer mooi boven staan. Dus de mijne krijgen ook gedeeltelijk zon, ik hoop dat het genoeg zal zijn. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
EdelSpint Geplaatst: 13 oktober Share Geplaatst: 13 oktober Ik ben elk jaar weer te laat met bestellen, omdat ik vergeet dat ik stiekem ook saffraan wil kunnen oogsten terwijl ik het niet eens gebruik. Niet hoog in het prioriteiten lijstje dus. Nu ga ik ze toch maar bestellen en dan laat ik ze in de grond voor volgend najaar. Ik lees hier in t forum dat mensen ze eruit halen, maar lijkt me dat ze (mits niet te nat) ze gewoon in de volle grond kunnen blijven aangezien winterhard. Laten jullie ze zitten? 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
HuubvG Geplaatst: 13 oktober Share Geplaatst: 13 oktober @EdelSpint, ik laat ze een paar jaar zitten en dan pellen en verpoten. Jammer dat je het kostbare kruidje niet gebruikt, je weet echt niet wat je mist. Alleen de geur al, die brengt een mens (nou ja, mij althans) al in vervoering. 😇. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Erny Geplaatst: 13 oktober Share Geplaatst: 13 oktober Ja, bij mij zijn ze zowaar ook net een aantal cm boven de grond. Dacht bijna dat het niet meer zou gebeuren. Heb ze vorig jaar dus in potten gepoot, daar hebben ze vooral heel veel groen gemaakt vorig jaar, misschien 3 bloempjes. Heb de bakken zoveel mogelijk in de zon gehad, en vochtig gehouden (had gelezen dat dat goed was) en zowaar... Hopelijk dit keer wat meer bloempjes en minder groen. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
HuubvG Geplaatst: 13 oktober Share Geplaatst: 13 oktober Dat zouden ze eigenlijk verdienen door ze een ruime plek in de open tuin te geven! Ze zullen je dankbaar belonen met meer opbrengst. In potten worden ze beperkt en wie wil dat nou? 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Erny Geplaatst: 13 oktober Share Geplaatst: 13 oktober 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Erny Geplaatst: 13 oktober Share Geplaatst: 13 oktober Maar Huub, dan moet je daar wel de ruimte voor hebben. Op de moestuin zet ik ze niet want daar ben ik niet om de saffraan te oogsten op het juiste moment, bij mijn huisje geldt hetzelfde plus dat ze daar worden overwoekerd en opgegeten door de ratten/muizen. Dat is met een vorige lading ook gebeurd. Nooit meer teruggezien. Mijn voortuintje hier is ook niet geschikt omdat daar van alles doorheen loopt, beesten en onderhoudspersoneel en hier achter is de tuin niet zonnig genoeg, daar komt geen zon op de grond. Dus denk dat ze in deze potten een stuk blijer zijn dan op de andere locaties. Daar is echt wel over nagedacht hoor Huub. 3 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 13 oktober Share Geplaatst: 13 oktober Ik heb vandaag de allereerste en enige bloem geoogst. Rest zijn sprietjes of gewoon amper spriet. Dus planten heeft zeker nog wel zin denk ik. Ben wel heel erg blij met mijn mini oogst 7 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
loes Geplaatst: 13 oktober Share Geplaatst: 13 oktober 5 uren geleden, EdelSpint zei: Ik ben elk jaar weer te laat met bestellen, omdat ik vergeet dat ik stiekem ook saffraan wil kunnen oogsten terwijl ik het niet eens gebruik. Niet hoog in het prioriteiten lijstje dus. Ha, precies dat heb ik ook. Ik heb er ook nog geen goede plek voor maar ik bedacht me zojuist, zouden ze bij de aardbeien in de bakken kunnen? 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
EdelSpint Geplaatst: 14 oktober Share Geplaatst: 14 oktober Op 13-10-2024 om 21:01, loes zei: zouden ze bij de aardbeien in de bakken kunnen? Ik weet niet hoe vol je aardbeibak is. Als de aardbeibladeren niet het zonlicht volledig uitsluiten: waarom niet? 😜 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
tielse flipje Geplaatst: 16 oktober Share Geplaatst: 16 oktober Ingebouwde tijdklok? Hier ook de eerste. 3 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
loes Geplaatst: 16 oktober Share Geplaatst: 16 oktober De aardbeienbakken zitten niet vol blad dus dat valt te proberen. Het is nu vrijwel overal uitverkocht. Volgend jaar dan maar. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
HuubvG Geplaatst: 18 oktober Share Geplaatst: 18 oktober Hier ook de eerste bloem. Zondag 1, woensdag 2 en vandaag de derde hier in het saffraandraadje. En één tegelijk ook, een verkenner? De 7 bollen zijn weer uitgegroeid, ze staan in een cirkel rond de voet van de jonge olijfboom. Veel uitlopers van 1 bol, er komen vast nog veel meer bloemen. 4 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 19 oktober Share Geplaatst: 19 oktober Ik had gisteren de 2e bloem. Wel veel sprietjes dus verwacht dit jaar een hoge opbrengst. Maar geen 300 want zo veel bollen heb ik wel in de tuin. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 20 oktober Share Geplaatst: 20 oktober Kijk eens aan wat ik zie! 6 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Mellie Geplaatst: 21 oktober Share Geplaatst: 21 oktober Ik heb ook saffraan uit Dubai. Die geur is niet smakelijk…. Het was ook de goedkopere saffraansoort. Turkse saffraan is heel duur en ik vroeg om een alternatief aangezien ik er aardig wat van gebruik per jaar. Toen zei de verkoper dat ik ook saffraan uit Dubai kon nemen. Nou. Het is wel saffraan, maar die geur. En sommigen van jullie weten dat ík olfactorisch behoorlijk onderlegd ben. Dit is een geur wat me totaal niet aanstaat… wat een investering. 15 gram goud weggooien. Zo voelt dat Ik ga een paar stoofpeertjes met deze maken. Misschien is het alleen de geur… en is de smaak wel goed. Gelukkig heb ik zelf ook nog. Dit waren een stuk of 15 krokussen en de droge zijn van het weekend. Elke krokus heeft 3 saffraandraden. Toch bijzonder dat er ooit iemand heeft gedacht, goh, deze draadjes kunnen vast meegekookt worden in de paella, of thee of stoofpeertjes. O wacht, het is vast ook heel lekker in een sausje. Bizar hoor. 3 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
woldistel Geplaatst: 21 oktober Share Geplaatst: 21 oktober Misschien moet ik ook maar eens aan de saffraan. Jullie zijn er allemaal zo enthousiast over. Ik heb geen idee hoe het zou moeten smaken of ruiken en ik heb er, denk ik, nog nooit mee gekookt. Maar als ik de bloem op de foto's zie, vind ik hem toch veel mooier dan bijv. de herfststijlloos (ook een herfstkrokus, maar dan giftig). Mooie gemarmerde bloemblaadjes. 🤔 hmm , nog even over denken. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.