Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Plant alert. Uitplanten saffraan: van half augustus tot eind september

Ik was het bijna vergeten, maar gisteren zijn ze uitgeplant. Sommige bollen bleken al een klein beetje uitgelopen te zijn.

Ze waren wel allemaal nog mooi hard. 

@HuubvG: Ik lees op https://www.sativus.com/nl/saffraan/de-saffraanteelt/

... // In landen met een 'koelere' zomer, is het zeer aan te raden om de bollen twee jaar achter elkaar in de grond te laten zitten en daarna op te rooien om ze vervolgens, tot u ze weer gaat planten, droog te bewaren bij een temperatuur van zo'n 23 graden Celsius. ... //

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst: (aangepast)

@henkg, dan ben ik zeker veel te vroeg geweest met uitplanten?! Zie mijn laatste bericht van 17 juli. Ik heb ze diezelfde week nog geplant en dacht dat het aan de late kant was. Dom dat ik niet even goed gekeken had. Ik ben nu steeds al aan het kijken waar ze blijven, 1 van de 11 dikke gepote bollen is verrot, 8 komen er net boven piepen, 2 ben ik kwijt. :crazy: Ik ga ze volgend jaar laten zitten.

aangepast door HuubvG
onnodige quotes vewijderd
  • 4 weeks later...
Geplaatst:

19 september gepoot (rechterhelft: grotere bollen ca 8 cm diep, linkerhelft: kleintjes ca 5 cm diep)

En nu, vandaag, al na 24 dagen dus, de eerste bloem:

20201014_saffraan.jpg

Eigenlijk voor de klaagbank: Ik moet vanaf nu elke dag kijken of er een bloem oogstbaar is. Misschien een week of twee lang, want de opkomst is onregelmatig ...

Geplaatst:

ik heb mijn eerste saffraan ooit kunnen oogsten. De bolletjes zitten al van augustus 2019 in de grond. Ik had er eigelijk niks meer van verwacht. Toch een leuke verrassing! 

DABA0C32-1D1B-4DE1-925A-37171EE5EEE8.thumb.jpeg.9c3509f27f99b71d96b74297ad5cc3a8.jpeg

• Like 3
Geplaatst:

Het valt niet mee om iedere dag te checken op bloei. Wakker geschut door bericht van Ktrijn: zonet weer drie geoogst.

Waarom bloeien die krengen niet keurig allemaal tegelijk?

Gelukkig hoeft de voedseldroger maar een minuut of twintig aan, op slechts 45 graden, en de restwarmte draagt bij aan de CV.

Geplaatst:

Dat komt wel goed uit, die verspreide oogst... mits je heel veel krokussen hebt, dan hoef je niet alles tegelijk te plukken.

Hier gaat het net zo als bij henkg, histeren de eerste bloen; vandaag drie erbij.

Vier stappen van mijn achterdeur lopen, ik kan het mooi bijhouden zo.

20201018_152833.jpg

20201018_152822.jpg

• Like 3
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Vanaf de dag na mijn laatste post hierboven, dus vanaf 20 oktober tot en met vandaag heb ik 1 a 2 bloemen per keer geplukt. Op onderstaande foto liggen de stampers in groepjes van 5, de oogst van vandaag geheel rechts, 3 stampers. Even tellen hoe rijk ik nu ben.

saffraan.jpg

Opgeteld 73 stampers. Er zijn nog bloemen in opkomst. Na het drogen gaat de buit in een luchtdichte verpakking voor een paar maanden in de wacht om te rijpen. Wel een plekje zoeken waar ik ze niet kwijt raak...

Ik las recepten met saffraan en daar werd de hoeveelheid saffraan in aantal stampers gegeven. Er zijn er niet eens veel nodig per maaltje rijst. Dan heb ik eigenlijk best een goeie oogst. En wat ruikt dat verrukkelijk! Nu al.

• Like 2
Geplaatst:

Stampers, stijlen, stigma's, stempels, meeldraden, draden, wat is nou wat bij de saffraankrokus? Bij Sativa.com, maar mijn knollen vandaan komen, heeft men het - als enige - over stampers, en dat heb ik overgenomen, zie vorige berichten. Maar op andere plekken kom ik steeds andere benamingen tegen. Vandaar de verwarring. Gisteravond de hele avond zitten googelen daarmee werd de verwarring alleen maar groter, dus even een nachtje over geslapen en nu in alle rust de vraag: wat is wat?

Hier de foto, wie heeft zin om te helpen?

saffr.jpg

Geplaatst:

Rechts / rood: stijlen met stempels, die moet je hebben

Links / geel: meeldraden, weggooien

Stamper = vruchtbeginsel + stijl + stempel (=stigma, kleverig topje van stijl)

Staat allemaal keurig hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Saffraan

En ja, het komt meer dan eens voor dat men die rode draad-achtige dingen meeldraden noemt.

• Like 1

Geplaatst:

Ik was min of meer vergeten dat ik ook saffraan heb. Het staat al sinds vorig voorjaar in mijn kruidentuin, maar daar groeiden diverse andere soorten zo uitbundig, dat ik de saffraan niet meer kon zien. Vanmiddag even gekeken en heeee... frisse groene sprietjes! Ik laat ze lekker daar staan, ze hebben nu meer licht, we zien wel of er volgend jaar een keer iets gaat bloeien. 

• 3 maanden later ...

Ha wat leuk dat je saffraan wil kweken!

Ik heb zelf meerdere saffraan teeltgebieden in Iran en we verkopen via (link verwijderd). Als je nou een mailtje stuurt naar (e-mailadres verwijderd) dan zullen we je uitgebreid uitleggen hoe je saffraan moet kweken en hoe je het moet oogsten want onderschat het oogsten en drogen niet!

Groetjes,

P Rezaei

aangepast door HuubvG
reclame items verwijderd
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

saffraan n kweken is niet moeilijk als de bloemen open gaan staan  dan kun je makkelijk en dag of 2 wachten tot je er meer hebt drogen kan ook uitstekend door de saffraan op een schoteltje te leggen en dan op de verwarming   werkt uitstekend   Ik heb de bollen bij crocussativus .eu gekocht  uitstekende kwaliteit. je kan ze makkelijk tot eind november in een pot planten als ze maar op een droge plaats staan met oogsten 

IMG_8725.jpeg

Geplaatst:
Op 31-10-2020 om 21:49, acpronk zei:

Op de meeldraden zit stuifmeel, de stamper heeft geen stuifmeel maar als het erop komt dan kan er bevruchting plaatsvinden.

De saffraancrocus is mannelijk steriel. Het is een triploide mutant ontstaan uit Crocus cartwrightianus.

Wel bijzonder is dat saffraan o.a. werkzaam zou zijn bij een probleem met het libido.

mmm libido, daar heb/lees je vaak werkzaamheden tegen/voor 😁,  dit jaar  ook de eerste keer saffraan gezet, hoop doet leven.

edit: hoe zeldzamer en moeilijker  blijkt altijd  goed te werken voor libido :)

aangepast door redzebra
Geplaatst:

Zeldzamer en moeilijker? Geen last van, hier lukt het allemaal prima en voor het libido heb ik het niet nodig haha. Gewoon een heerlijk smakend kruid!

@klaas7, van wanneer is die foto?

• Like 1

zeldzaam, was eerder hoeveel je er van oogst en dat is niet echt veel, dus best duur, het is een heerlijk smakend kruid, we gebruiken dat best veel hier, vandaar mijn potentie :),  dit terzijde, alles wat  wat moeilijker is krijgt tegenwoordig  een  +++bio label en daar gaan alle mensen ervoor.

aangepast door redzebra
  • Like 2
  • 2 maanden later ...
Geplaatst:

Aangezien mijn wederhelft uit Iran komt, gebruiken we aardig wat saffraan ieder jaar.

Zij nemen droge saffraan en mengen deze met suiker, en vermalen het helemaal tot poeder.

We kopen ieder jaar echt aardig wat saffraan, en meestal niet in Nederland aangezien de prijzen een kleine 8 keer over de kop gaan.

Maargoed, dit is natuurlijk ook erg leuk om te gaan kweken.

Geplaatst:

Dat wil prima in dit land, je hoeft nu alleen wat bollen te kopen en je teelt je eigen saffraan.

Dat met de suiker kende ik niet, zo is het vast lang te bewaren.

Maar wordt het niet te zoet in hartige gerechten?

En in de rijst zie je dan de kleurige sliertjes saffraan niet, deze wordt egaal licht gekleurd zeker?

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Dat valt mee @HuubvG. Je hebt ook niet veel nodig om de saffraan smaak erin te krijgen.

De rijst wordt inderdaad egaal gekleurd. Hoe meer je toevoegt, hoe donkerder/sterker.

Maar meestal als je rijst maakt, wordt er maar een gedeelte van de rijst voorzien van saffraan, en wordt die er als topping op gedaan.

Dus zonder 'sliertjes'

Dit idee:

rijst.PNG.dd399ef97f5191a81cd01e1d75f024cc.PNG

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...