Goudsbloempje2 Geplaatst: 14 augustus 2020 Share Geplaatst: 14 augustus 2020 De bladeren van onze perenboom worden steeds slechter. Eerst dacht ik dat het de droogte was, maar ik begin daar nu toch aan te twijfelen. De boom staat op een stuk grond dat ongeveer een meter verhoogd is. Hij hangt vol met peertjes die nog wel aan de kleine kant zijn. We hebben dit huis (met boom) twee jaar geleden gekocht. Daarom weet ik niet welk ras het is. Het zijn stoofpeertjes. Twee jaar geleden goede oogst. Vorig jaar wat minder maar ik begreep dat dat gebruikelijk is bij peren. Ik hoop dat iemand weet wat het is. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
weknow Geplaatst: 14 augustus 2020 Share Geplaatst: 14 augustus 2020 (aangepast) Moeilijk iets van te zeggen zo. Foto´s zijn te vaag. Eigenlijk geef je heel weinig informatie. Elke uitspraak van `dat is het`zou een complete slag in de lucht zijn. Mijn aandacht zou met deze informatie nu vooral uitgaan naar de groeiomstandigheden en verzorging van de boom. Als zeker 1 niet in orde is, wordt het nooit wat op den duur. Vervolgens verdient 2. de aandacht. Bijna altijd voorkom je veel andere mogelijke problemen als dat in orde is. 1. Allereerst en bovenal de bodem (structuur, waterdoorlatendheid = luchtigheid en bodemgezondheid) Zo te zien een vrij grootgroeiende boom (zaailing onderstam?) en dus moet tot ca, 75 cm diep de bodem doorlatend en luchtig zijn.Als daar niet aan is voldaan zal de boom alleen maar gaan kwijnen en ziekerig worden en blijven. Op wat voor opgehoogde grond staat ie? Wat compost in een ruime ring rond de boom en dat om het jaar of 2 jaar herhalen (afhankelijk van de begin situatie) is altijd goed, is meteen voldoende voeding. Daarnaast misschien de bodem mulchen met bijvoorbeeld bladeren in de herfst of gehakseld hout cq. boomschors. 2. Vervolgens denk ik aan gerichte vormsnoei (zo te zien niet of nooit gebeurd) die een midden houdt tussen opbouw van een stevige en gezonde basis vormen en in de loop van de jaren voldoende goed ontwikkeld vruchthout ontwikkelen. Di tis een proces van jaren. Op het forum vind je veel info over hoe je in verschillende leeftijdsfasen van een boom het beste het snoeien aanpakt. Peer en appel is ongeveer hetzelfde. Is het te moeilijk (pak s.v.p. niet de eerste de beste website op internet voor een goed advies of handleiding!!!) of veel werk om je er in te verdiepen, laat het dan door een echte fruitboomdeskundige doen. 14 augustus 2020 aangepast door weknow Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
SamanthaP Geplaatst: 14 augustus 2020 Share Geplaatst: 14 augustus 2020 (aangepast) Het blad lijkt roest te hebben? Komt bij ons (op droge zandgrond) vaak voor bij een gebrek aan voedingsstoffen en water. Het zand hier houdt te weinig water vast en daardoor heeft de plant te weinig voeding. Wat helpt is turf/compost gift, en veel mulch. Op de bladeren spuit ik een voeding van ecostyle. Dan wordt het blad wat langer vastgehouden. 14 augustus 2020 aangepast door SamanthaP Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
weknow Geplaatst: 14 augustus 2020 Share Geplaatst: 14 augustus 2020 Sorry, Samantha. Nu moet ik je toch echt corrigeren. Van je verhaal klopt heel weinig! 1. Wat je op het blad ziet is zeker geen perenroest!! Bovendien zou perenroest maar 1 oorzaak hebben, namelijk dat er ergens in de ruime buurt van de perenboom een laurierstruik staat waarop het schimmel zich ontwikkelt voordat het op de perenboom kan komen. 2. Natuurlijk ziet het blad er niet mooi uit. Maar dit verwijst niet naar een bepaalde ziekte of gebrek. Ik kan zo een 10/tal mogelijke oorzaken bedenken die zo een blad geven, maar zoals ik al zei is niet te bepalen wat dit dan is. Bijna alle oorzaken kunnen bovendien het gevolg zijn van een boom die zgn. waterziek is (d.w.z. in een bodem staat waar soms, meestal in de winter, tot een hoogte van minder dan 60 a 70 cm. water blijft staan, bijvoorbeeld grondwater). Als dat niet in orde is, krijg je nooit een gezond blijvende fruitboom! Ook de structuur en gezondheid van de bodem moeten in orde zijn, anders dezelfde gevolgen. 3. Wat compost in het gebied van jonge wortels van een boom is altijd zinvol...helpt om elke grond geleidelijk beter en gezonder te maken. Turf dus niet! Los van dat wel een extreem dure vorm van organisch materiaal is en misschien in heel sommige gevallen ook iets in de bodem wel kan verbeteren (maar veel minder dan goede compost!!) zal het de bodem sterk zuur maken. Peren houden zeker niet van zure grond. In feite kan het zelfs dat als de rest in orde is het beeld dat de foto laat zien het gevolg is van ook een te zure grond, waardoor de stofwisseling van deze boom niet meer goed werkt.... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Charly Geplaatst: 14 augustus 2020 Share Geplaatst: 14 augustus 2020 @Weknow, Vermoed dat je een jeneverbes bedoelt ipv laurierstruik? Zo steken we allemaal wat op! 1 Quote wees bevriend met kleine dingen Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 15 augustus 2020 Share Geplaatst: 15 augustus 2020 Uit de openingspost begrijp ik eigenlijk dat deze tuin dus is opgehoogd na aankoop huis en dat deze boom in de tuin is blijven staan. Dat zou toch betekenen dat er een hele dikke laag grond op de wortels terecht is gekomen ? Zo begrijp ik de post van Goudsbloempje2. Zo ja, dan zit daar de oorzaak. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
SamanthaP Geplaatst: 15 augustus 2020 Share Geplaatst: 15 augustus 2020 Op 14-8-2020 om 14:38, weknow zei: Sorry, Samantha. Nu moet ik je toch echt corrigeren. Van je verhaal klopt heel weinig! Excuses hoor, ik geef alleen aan wat bij ons het geval is en wat daarbij voor ons helpt. De turf/compost mix geef ik op advies van een lokale fruitbomenkweker, en geeft voor ons erg goede resultaten. EDIT: overigens staat er bij ons geen laurier of jeneverbes in de buurt, en toch hadden we last van roest. Gelukkig hielpen voor ons bovengenoemde acties om onze bomen weer gezond te krijgen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
harms1 Geplaatst: 16 augustus 2020 Share Geplaatst: 16 augustus 2020 Ik denk dat Bit het bij het rechte eind heeft...ik zou zelf afrikaantjes rondom de perenboom planten...http://www.houtwal.be/vakartikels/boekbesprekingen/goede_slechte_buren_combinatieteeltenfruit.htm Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 16 augustus 2020 Share Geplaatst: 16 augustus 2020 Ik wil er ook nog iets over zeggen. Mijn perenboompje voor de deur die ook op ietwat opgehoogde grond staat met daaronder hele schrale grond ziet er vergelijkbaar uit. Mijn boompje heeft duidelijk last van water tekort. Mijn vraag dus heb je genoeg water gehad dit jaar? Geen onder begroeiing die het water op kan slurpen? Een heg lijkt me erachter staan? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
weknow Geplaatst: 16 augustus 2020 Share Geplaatst: 16 augustus 2020 Op 14-8-2020 om 18:23, Charly zei: ermoed dat je een jeneverbes bedoelt ipv laurierstruik? Ja, klopt natuurlijk. Dank voor correctie! Wat Bit aangeeft zou best kunnen, als dat inderdaad zo gebeurde. Wortels hebben geen geschikte omgeving en lucht meer dan, zeker als de grond te vast en van slechte kwaliteit is. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
SamanthaP Geplaatst: 16 augustus 2020 Share Geplaatst: 16 augustus 2020 Interessant artikel Harms. Het valt me op dat het dikwijls Vlaamse websites zijn die goed onderbouwde informatie geven over dit soort onderwerpen. Zouden de Belgen er meer vanaf weten, of er gewoon meer mee bezig zijn? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rorror Geplaatst: 16 augustus 2020 Share Geplaatst: 16 augustus 2020 15 uren geleden, SamanthaP zei: overigens staat er bij ons geen laurier of jeneverbes in de buurt, en toch hadden we last van roest Vind het knap dat je kan zeggen dat er geen jeneverbes in de buurt staat. Ik weer b.v. niet wat er bij andere mensen in de buurt in hun tuin staat. Zeg een straal van 500/1000meter,elke kan op vanaf jouw tuin. Beetje afhankelijk van hoe de wind staat. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
SamanthaP Geplaatst: 16 augustus 2020 Share Geplaatst: 16 augustus 2020 Gaat dat werkelijk tot 1000m ver, als het om schimmel gaat? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
weknow Geplaatst: 16 augustus 2020 Share Geplaatst: 16 augustus 2020 Yep.... Hoe dichterbij, hoe sterker het effect natuurlijk. Maar deze boom heeft dus geen perenroest!!!! En als het niet te erg is, is de schade aan fruit van perenroest nog wel te overzien. De schimmel ontwikkelt zich dus in de conifeer Jeneverbes (er is wat twijfel of er ook nog verwante coniferen het schimmel kunnen hebben) en infecteert van daaruit perenbomen. Dat moet ieder jaar opnieuw gebeuren...dus is de bron er niet, geen perenroest meer. Wat je op de perenbladeren ziet is heel typisch...bruin-rode spikkels.....bij hele erge aantasting bijna geen groen meer op alle bladeren...zo lang er nog redelijk bladgroen is, kunnen levensprocessen van de peer nog verdergaan. Deze foto van internet laat duidelijk zien wat perenroest is. 😉 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
SamanthaP Geplaatst: 16 augustus 2020 Share Geplaatst: 16 augustus 2020 (aangepast) Deze foto had zo van onze bomen gemaakt kunnen zijn. In een straal van 500 kan ik redelijk goed duiden wat er in de “tuinen” staat. De buren om ons heen hebben stoeptegels, geen tuin te bekennen Voor ons werkte het dus om de tips van de kweker op te volgen. Maar is het inderdaad zo dat je door het verbeteren van de grond je planten resistenter maakt voor de schimmel? 16 augustus 2020 aangepast door SamanthaP Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Goudsbloempje2 Geplaatst: 16 augustus 2020 Auteur Share Geplaatst: 16 augustus 2020 Bedankt voor alle reacties. Fijn dat iedereen zijn kennis wil delen! De bladeren zijn in ongeveer 3 weken tijd heel sterk achteruit gegaan maar dat proces lijkt ondertussen gestopt. Ik denk dat ik ongeveer de helft van het blad kwijt ben. Ongeveer 10% lijkt het nog niet happy en het restant is nu gewoon groen blad. De peertjes lijken tot nog toe onaangetast. Het kan haast niet anders dan dat de hitte en droogte van de afgelopen tijd een grote rol hebben gespeeld. Omdat de boom er al stond toen we het huis kochten heb ik helaas geen antwoord op alle vragen. Ik denk dat de boom op de berg is geplant maar dat weet ik niet zeker. Reden is dat de boom in de jaren hiervoor en tot een maand geleden nergens last van had. Erachter en als bodembedekker groeit veel klimop. In het voorjaar heb ik bemest met koemest korrels. Daarnaast heb ik ongeveer twee maanden geleden wat verteerde paardenmest (van vorig jaar) gegeven. Hij heeft regelmatig maar niet heel veel water gehad. Het is hier heel droog geweest en het zou kunnen dat ik een tijd onvoldoende water gegeven heb. Ook ander bomen in onze tuin zijn daardoor aan de herfst begonnen. Maar de achteruitgang van dat blad ziet er heel anders uit. Voor de volledigheid nog twee extra foto’s. De close up van het blad is van vandaag, maar is dus niet typisch meer voor de boom als geheel ( die het meeste slechte blad ondertussen heeft laten vallen). Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.