Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een abrikoos die dit jaar groot is geworden. Ik lees dat de abrikoos niet gesnoeid hoeft te worden of zo weinig mogelijk. Is het mogelijk om deze te toppen zodat de boom wat meer handelbaar is. 

Geplaatst:

Meestal deels tot (bijna) op de gesteltakken en zomers meestal een deel van de langste nieuwe groei.

Soms haal ik met de kettingzaag ook het laatste stuk van de gesteltakken weg als het daar erg vol wordt.

Ik heb dit in boomgaarden in Frankrijk zo zien gebeuren.

Ook zit er vaak oud dood hout in en kruisende takken die weg kunnen.

Dit jaar ook een gesteltak afgezaagd vanwege ziekte. Maar de boom is flink en het gaat goed.

Wel ad ik dit jaar bijna geen oogst dor een late nachtvorst hier.

Ook heb ik hem een tijdje gesnoeid om als perfecte klim/ gymnastiek/hutten boom te dienen......🤫

Met dat harde hout gaat dat prima bij een volwassen boom en de kinderen hebben er veel plezier van gehad.

Geplaatst:

Snoeien is groeien!! Je LIJKT de boom klein te houden, maar je zorgt dat ze juist veel harder gaat groeien. 

Soms haal ik met de kettingzaag ook het laatste stuk van de gesteltakken weg als het daar erg vol wordt.

Ik heb dit in boomgaarden in Frankrijk zo zien gebeuren.

Ook zit er vaak oud dood hout in en kruisende takken die weg kunnen.

Dit is eigenlijk geen snoeien. Dode, zieke, kruisende takken weghalen is eigenlijk onderhoud.

In het gestel ingrijpen om er lucht in te brengen, ruimte maken, dat wordt in boomngaardbeheer "sleunen" genoemd en is ook meer onderhoud dan snoei.

Vraagsteller

Oxygen

wil takken gaan inkorten en terugnemen. Dat is dus precies wat je NIET moet doen (en Patrijs dus blijkbaar ook niet doet en dat is zeer verstandig!). Daarom maak je er een uit vele knoppen veel en hard groeiende probleemboom van! 

Wel kun je: taken die teveel zijn in zijn geheel wegnemen, dus niet insnoeien!!!! Bij een Prunis als abrikoos laat je best een stompje van 1 a 2 cm staan als bescherming tegen infecties, daar droogt de tak dus in en dat is een barriere. 

Takken waaraan je vruchtvorming wilt stimuleren buig je naar een hoek van ca. 60 graden.

Wat voorgaand gesprek nog tot een misverstand maakt is dat Patrijs blijkbaar spreekt over het onderhouden, verjongen en gezond houden, van een oude boom waar juist wat groei in moet blijven komen. Oxygen zit in een totaal andere fase, namelijk de vorming van een jonge boom van enkele jaren. De eerste 10 a 15 jaar daar dus beter niet of nauwelijks in gaan snoeien...

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Hoe houd je hem dan korter in tuin waar je beperkte hoogte kan hebben of is een abrikoos een boom die gewoon door moet groeien en je enig eoptie is wachten totdat deze de maximale hoogte heeft bereikt? 

Geplaatst:

Om het met een vergelijking te zeggen: Hoe stop je een Deense dog in een caviahok?

Je maakte blijkbaar de fout die meer mensen maken. Een veel te groot wordende boom op een te kleine plek. Als die boom te groot wordt, heb je een verkeerde gekocht! Sorry, maar leuker kan ik het niet maken. Je kunt natuurlijk die Deense dog proberen klein te houden...... 🤬 Ik vrees dat dat dus niet kan.

Voordat je een boom plant moet je zorgen te weten hoe die zal groeien. Grootte, breedte...van bovengrondse en ondergrondse delen.

Bij fruitbomen is dat nog enigermate te sturen. Er zijn soms rassen die wat minder sterk groeien. Vooral kun je dat doen door een boom die geent is op een onderstam te kiezen, welke een zeer sterke groeiremming geeft. Bij abrikoos bestaan die wel, maar je zult echt moeten zoeken....

Probleem is natuurlijk ook dat er door - deels uit volstrekte ondeskundigheid, soms door een als-ik-maar-verkoop-mentaliteit - lang niet altijd goede informatie gegeven wordt door verkopers. Ik heb zelf een 5-tal al wat grotere abrikozen staan en daarnaast nog een 15 kleinere boompjes abrikoss in opkweek. Een van die boompjes kocht ik - helaas - een paar jaar geleden bij Gamma, afgeprijsd als "dwerg-abrikoos". omdat ze over was en maar enkele Euro's kostte. Ik had natuurlijk beter moeten weten, dacht misschien wel geënt op een Krymsk-1 onderstam en dan kan ze in onze achtertuin waar het ras Royal ook al staat .Het is van al mijn abrikozen met stip de hardst en grootst groeiende......ik bedoel maar. Onze achtertuin, waar ze staat, is niet zo groot en ik vermoed dat ze daar niet kan blijven....moet het nog even aanzien.....maar mijn lief roept ook al dat ze gesnoeid moet en veel te hard groeit en groot wordt....ik weet dat ze dan nog sneller een onmogelijk probleem zal zijn.  Ik heb ze maar vast ge-oculeerd, omdat ik nieuwsgierig ben naar het ras en de vruchten. Heb elders gelukkig een paar hectare waar ik plaats heb voor mijn fruitbomen. 

Ik heb maar een een foto gemaakt van deze die als dwerg werd verkocht, die 3 jaar geleden als boompje van een 40 cm de grond in ging en nu al de 3,5 meter hoogte begint te naderen. 

WhatsApp Image 2020-08-11 at 16.03.56 dwergabrikoos Nou Ja achtertuin.jpeg

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

@weknowhelder verhaal. Op zich kan die hoger groeien voor nu, even kijken hoe dit zich ontwikkeld. Wanneer die te groot wordt dan maar een oplossing zoeken en in de toekomst een betere plant/boom uitzoeken. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...