Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wanneer bessen plukken


Carientje

Aanbevolen berichten

In mijn tuin staan deze vier verschillende struiken.  Ze zijn heel erg verwaarloosd door de vorige bewoners. Maar daarover in een ander posting. Nu zie ik dat alle bessen de kleur hebben die ze moeten hebben (denk ik) en dus geplukt kunnen worden. Het zijn er heel veel, vooral de rode bessen. Dus ik wil die gaan invriezen. Is het nu het goede moment om te plukken? En die witte besjes (zie foto), hoe heten die en zijn die ook eetbaar? En dan nog die hele donkere besjes, zelfde vragen ;-)  Alvast bedankt voor jullie moeite. 

kruisbes.jpg

rodebes.jpg

watisdit.jpg

wittebes.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

proeven en dan beslissen of ze lekker genoeg zijn:

rode bes is hier best zuur maar prima in combinaties
witte bes is lekker zoet als ie rijp is, net voordat het snot wordt, anders is ie wrang

zwarte bes is wsnlk een josta bes, beetje vlakke smaak als ie rijp is, gaat hier ook in de combinaties met druif, peer etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De oogsttijd zal bij al deze bessensoorten per ras veel kunnen verschillen. Tussen de vroegste soorten en de latere van hetzelfde fruit kan tot 3 maanden verschil in oogsttijd zijn. Proeven en (kruisbes) voelen of ze al wat zachter worden per ras/struik is zeer aanbevolen. Ook over de smaak geen algemene uitspraken....Bij rode bessen en ook kruisbessen zeer grote verschillen in smaak (en ook zoetheid). Net als bij latere appels en peren zijn de latere rassen minder kritisch in oogstmoment, kunnen langer rond het rijpe aan de struik blijven zonder overrijp te worden, en zijn over het algemeen ook voller en aromatischer van smaak.  

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Invriezen van de bessen? Ik begin met de rode. Moet ik ze eerst wassen en van de steeltjes halen voordat ik ze invries?  Ik heb gelezen om ze eerst op een borst te leggen, invriezen, en daarna in afsluitbare zakjes. Maar ik vind nergens of ik ze eerst moet wassen en van de steeltjes halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...