Roen Geplaatst: 31 juli 2020 Geplaatst: 31 juli 2020 Vorig jaar ging een grote bramenstruik van vijf jaar oud plotseling dood. De bladeren, takken en vruchten verdroogden plots volledig. Dus dit jaar een nieuwe struik geplant. Hij blijft echter klein en begint nu ook dood te gaan. Het vreemde is dat er een framboos naast staat die het prima doet. Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn en wat er aan te doen is? Quote
rorror Geplaatst: 31 juli 2020 Geplaatst: 31 juli 2020 Heb je al op spint gecontroleerd? Want die webjes doen mij daar aan denken. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
weknow Geplaatst: 31 juli 2020 Geplaatst: 31 juli 2020 Snoei je jaarlijks de takken die gedragen hebben toch weg en leid je meteen enkele jonge scheuten voor het volgende jaar? Takken die gedragen hebben sterven af. Dat ziet er zo uit als op jouw foto's.... Die vliegjes of luisjes op de onderste zie ik niet als het grote probleem. Zo te zien zitten er ook kleine spinnetjes die ze in hun web leegzuigen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Roen Geplaatst: 31 juli 2020 Auteur Geplaatst: 31 juli 2020 (aangepast) Ja ik snoei regelmatig de oude takken weg. Dit nieuwe struikje heb ik nog niet hoeven snoeien. In het voorjaar gekocht en nu misschien tien cm groter. Een braam hoort volgens mij zeer snel te groeien, maar iets lijkt dat te verstoren. 31 juli 2020 aangepast door Roen Quote
Roen Geplaatst: 31 juli 2020 Auteur Geplaatst: 31 juli 2020 Spint zit er zo te zien niet in. Het lijkt wel of hij totaal geen vocht meer kan opnemen en de wortels iets hebben. Ik zal een foto maken van de framboos. Die staat er naast en gaat als een speer. Maar braam en framboos zijn vrijwel hetzelfde plantje?? Quote
fre3ke Geplaatst: 31 juli 2020 Geplaatst: 31 juli 2020 (aangepast) Ik denk dat hij geen wortels heeft ontwikkeld, maar ik weet niet waarom. Ik had een heester in een pot waarvan het blad ook verdroogde. Ik heb hem in de vollegrond gezet en zag dat hij geen nieuwe wortels had ontwikkeld, terwijl hij al een jaar in de pot zat. In de volle grond is hij nieuw blad gaan maken dus hij lijkt op te knappen. Misschien voelt de braam dat er geen ruimte is en steekt zijn energie in een laatste vruchtzetting. Als die andere braam op dezelfde plek stond, kan het ook zijn dat er nu een ziekte in de grond zit. Edit: ik vind het blad van de framboos wel wat geel. 31 juli 2020 aangepast door fre3ke Quote
Roen Geplaatst: 1 augustus 2020 Auteur Geplaatst: 1 augustus 2020 Dank voor jullie reacties. Ik denk dat ik hem maar gewoon uithaal en voorlopig even geen braam op die plek zet. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.