Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo

onze vijgenboom (2 jaar oud) verliest al zijn bladeren. De reden zal een verkeerd product zijn voor de behandeling tegen skeleteermot, aangeraden door een professionele winkel die er duidelijk niks van kent.

bladeren bespoten en nu verliest hij alles.

ik heb ondertussen alle loszittende bladeren verwijderd in de hoop dat er dan energie naar nieuw blad kan komen.

Valt (no pun intended) de boom nog te redden? Moet ik de beginnende vijgen er ook afhalen om energie te sparen? 

Graag advies.

Geplaatst:

Ik denk dat je vijg geen last heeft gehad van de skeleteermot, maar van de vijgenmot. Daar is geen werkzame pesticide voor. Dit kun je alleen bestrijden door de rupsen te pletten en dat dagelijks te controleren. De vijgenmot is door de warmere zomers en mildere winters ook steeds noordelijker te vinden.

Of je plant nog te redden is, geen idee. Dat zul je moeten afwachten. Plant met water afspoelen en eventueel opnieuw in een grote pot met schone aarde (zonder sporen van het gebruikte insecticide) verpotten.

Geplaatst:
19 uren geleden, Kevin Clement zei:

Deltamethrine 15g

nou, als je m goed hebt gedoseerd zou er geen schade aan planten moeten komen (niet fytotoxisch); raadsel is nog niet opgelost mi

Geplaatst: (aangepast)

@Flup

De vijgenmot wordt in België skeleteermot genoemd, als je zie hoe het rupje (van de mot) zijn werk doet dan snap je waarom ;). Is idd niet of nauwelijks te bestrijden .... met het handje en rupjes knijpen.

aangepast door Bertus
  • Like 1
Geplaatst:

Volgend jaar zal ik knijpen hè dan. 

en ik knijp ze nu ook in de hoop dat het boompje zich redt. Tzal zonder blaadjes zijn deze zomer vrees ik. 

Ik denk dat ik er nu zo’n 60 heb afgehaald

image.jpg

Geplaatst:

geel blad wijst op plantenstress door?

hij staat in een pot zie ik, is het niet te nat of te droog in de pot? mest niet te veel of te weinig?

Geplaatst:

Ik zou de plant nu met rust laten. Wel iets extra water geven, zodat eventuele gifresten makkelijker wegspoelen uit de grond. De gele bladeren vallen er vanaf, maar dat is niet erg. En natuurlijk dagelijks een ronde maken om die mot te doden. De plant ziet er voor mij sterk genoeg uit, maar de tijd zal leren of die ook sterk genoeg is.

• Thanks 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...