Kevin Clement Geplaatst: 14 juli 2020 Geplaatst: 14 juli 2020 Hallo onze vijgenboom (2 jaar oud) verliest al zijn bladeren. De reden zal een verkeerd product zijn voor de behandeling tegen skeleteermot, aangeraden door een professionele winkel die er duidelijk niks van kent. bladeren bespoten en nu verliest hij alles. ik heb ondertussen alle loszittende bladeren verwijderd in de hoop dat er dan energie naar nieuw blad kan komen. Valt (no pun intended) de boom nog te redden? Moet ik de beginnende vijgen er ook afhalen om energie te sparen? Graag advies. Quote
Kevin Clement Geplaatst: 14 juli 2020 Auteur Geplaatst: 14 juli 2020 Instecticide plus van Aveve. Te gebruiken op onder andere sla, groenten en sierplanten. Quote
RobO Geplaatst: 15 juli 2020 Geplaatst: 15 juli 2020 ik kan het veiligheidsfiche niet vinden, wat is de werkzame stof? Quote
Flup Geplaatst: 15 juli 2020 Geplaatst: 15 juli 2020 Ik denk dat je vijg geen last heeft gehad van de skeleteermot, maar van de vijgenmot. Daar is geen werkzame pesticide voor. Dit kun je alleen bestrijden door de rupsen te pletten en dat dagelijks te controleren. De vijgenmot is door de warmere zomers en mildere winters ook steeds noordelijker te vinden. Of je plant nog te redden is, geen idee. Dat zul je moeten afwachten. Plant met water afspoelen en eventueel opnieuw in een grote pot met schone aarde (zonder sporen van het gebruikte insecticide) verpotten. Quote
RobO Geplaatst: 16 juli 2020 Geplaatst: 16 juli 2020 19 uren geleden, Kevin Clement zei: Deltamethrine 15g nou, als je m goed hebt gedoseerd zou er geen schade aan planten moeten komen (niet fytotoxisch); raadsel is nog niet opgelost mi Quote
rorror Geplaatst: 16 juli 2020 Geplaatst: 16 juli 2020 Heb je een foto van de vijg? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Bertus Geplaatst: 17 juli 2020 Geplaatst: 17 juli 2020 (aangepast) @Flup De vijgenmot wordt in België skeleteermot genoemd, als je zie hoe het rupje (van de mot) zijn werk doet dan snap je waarom . Is idd niet of nauwelijks te bestrijden .... met het handje en rupjes knijpen. 17 juli 2020 aangepast door Bertus 1 Quote
Flup Geplaatst: 17 juli 2020 Geplaatst: 17 juli 2020 @Bertus Dan bedoelen we hetzelfde inderdaad. Weer wat bijgeleerd, top. Quote
Kevin Clement Geplaatst: 19 juli 2020 Auteur Geplaatst: 19 juli 2020 Volgend jaar zal ik knijpen hè dan. en ik knijp ze nu ook in de hoop dat het boompje zich redt. Tzal zonder blaadjes zijn deze zomer vrees ik. Ik denk dat ik er nu zo’n 60 heb afgehaald Quote
Kevin Clement Geplaatst: 19 juli 2020 Auteur Geplaatst: 19 juli 2020 En dit zijn de bladeren... moet nul kracht gebruiken om ze er af te halen. Quote
RobO Geplaatst: 20 juli 2020 Geplaatst: 20 juli 2020 geel blad wijst op plantenstress door? hij staat in een pot zie ik, is het niet te nat of te droog in de pot? mest niet te veel of te weinig? Quote
Kevin Clement Geplaatst: 20 juli 2020 Auteur Geplaatst: 20 juli 2020 Geel blad komt duidelijk van behandeling. ervoor stond hij zalig groen en rijkelijk gevuld. pot is eerder droog dan nat want een vijg heeft niet graag natte voeten. 1 Quote
Flup Geplaatst: 22 juli 2020 Geplaatst: 22 juli 2020 Ik zou de plant nu met rust laten. Wel iets extra water geven, zodat eventuele gifresten makkelijker wegspoelen uit de grond. De gele bladeren vallen er vanaf, maar dat is niet erg. En natuurlijk dagelijks een ronde maken om die mot te doden. De plant ziet er voor mij sterk genoeg uit, maar de tijd zal leren of die ook sterk genoeg is. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.