Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste moestuiners,

Hierbij mijn eerste post op het forum. Ik heb al veel aan het forum gehad met mijn druiven, vijgen, aarbeien en tomatenplanten.

Er is enorm veel te lezen, maar nu heb ik toch een vraag die ik niet 123 beantwoord zag.

Op mijn duivenstruik zitten onderin enkele bruine bladeren en ik kan niet goed vinden wat dit nu kan zijn. De druif is vorig jaar mei geplant tegen de schutting naar het zuiden gericht. Helaas weet ik het type niet (een Ranzijn druivenstruik). Hij is in november gekortwiekt en heeft in het voorjaar en twee weken geleden voeding en kalk gekregen. Verder heeft hij maar 2 trosjes druiven en groeit verder hard. Hij krijgt ruim water.

Kan dit een schimmel zijn of is het toch voeding gerelateerd?

Ik lees bijvoorbeeld over Magnesium?

moet ik de bladeren verwijderen?

Hoe kun je bepalen wat nu te doen?

Alvast dank voor jullie reacties!

Groet,

Ronald.

IMG_7821.thumb.jpg.f2cde3b847965d8c95af17ff820bcbae.jpgIMG_7822.thumb.jpg.ada140b608c934b4d6dfd8782c41b45b.jpgIMG_7823.thumb.jpg.9343993b86a57a16f3113e715a986f4c.jpgIMG_7820.thumb.jpg.437da32c3afe6548294d0ccb71980a38.jpg

Geplaatst:

Welkom !

ik zie geen bekend gebrekje of schimmeltje, rest van de plant ziet er wel ok uit, misschien wat lichte plekken onderin?

haal anders het bruine blad weg en geef m wat kalk en/of compost

• Like 1
Geplaatst:

Voor zover ik weet nooit voeding én kalk tegelijk geven...kalken het best meteen na de snoei, zo rond Kersemus....:-) voeding geven in het voorjaar, zo rond maart.... voorlopig even helemaal niets geven, ook geen water....het regent nu toch voldoende, de afgelopen tijd.

Succes!

• Like 1
Geplaatst:

Ik denk gewoon bladverkleuring, ouderdom dus. Mijn druif doet dat ook nu, maar met meer rood. Vorig jaar maakte ik me ook nog zorgen, nu niet. De energie gaat naar andere delen van de plant. 

• Like 1
Geplaatst:
22 uren geleden, harms1 zei:

Voor zover ik weet nooit voeding én kalk tegelijk geven...kalken het best meteen na de snoei, zo rond Kersemus....:-) voeding geven in het voorjaar, zo rond maart.... voorlopig even helemaal niets geven, ook geen water....het regent nu toch voldoende, de afgelopen tijd.

Succes!

klopt maar mestwaarde compost is erg laag en ik dacht aan een klein mineraalgebrekje, dus dat

Geplaatst:

Bladeren zien er goed uit .... toch wordt bij wijnboeren ook in deze tijd regelmatig magnesium als bladvoeding ingezet.

De bladeren worden sterker en groener waardoor betere fotosynthese voor rijping van de druiven. Tevens ter voorkoming van lam-steligheid.

Bladvoeding werkt sneller dan bodemvoeding. Dosering 5 gr kieseriet/bitterzout/magnesiumsulfaat per liter water ... ongeveer 1 keer per 10 dagen besproeien.

Zie bv http://www.houtwal.be/vakartikels/besvruchten_morus_sambucus_vitis/vitis_lamsteligheid.htm

Tevens schijnt dat magnesiumbladvoeding voor vrijwel alle planten positief uit te pakken .... van canna's, tomaten, druiven tot wiet aan toe.

https://www.moestuinweetjes.com/bitterzout-magnesiumsulfaat-epsomzout/

• Thanks 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...