Waaslander Geplaatst: 3 juli 2020 Geplaatst: 3 juli 2020 Vroeger bij mijn ouders hadden we asperges staan tot de moestuin moest verhuizen . Elk jaar als de eerste begonnen boven te komen de bermen graven . Na de oogst vers stalmest in de gleuven en alles plat doen . Was eerste plaats en enige bij mijn ouders waar er gemulchem werd met afgereden gras tussen de rijen . In het vroege voorjaar de afgestorven stengels af knippen tegen de grond en rest gras er af dat het weer een kale vlakte was tot eerste weer boven kwamen piepen . Nu lees ik in https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/329-de-moestuin-van-patrijs/ dat hij ze vlakt en ook gevraagd word waarom . Wat volgens mij de normaalste zaak van de wereld was . Wie vlakt ze na seizoen en wie laat ze het ganse jaar liggen ? Ze laten liggen lijkt me wel enkele voordelen te hebben - Minder zware arbeid ? - Wortels worden niet elk jaar gedeeltelijk afgestoken . - …. Maar ik vraag me af wat doe je met de stengels van het vorige jaar ? Aftrekken ,afknippen ,...…? Mij lijkt het nogal onpraktisch als je bij de oogst dit jaar de stengels van vorig jaar nog tegenkomt . In de loop van de tijd ook hier topic zien verschijnen van asperges in verhoogde bakken. Deze worden waarschijnlijk nooit leeg gemaakt maar hoe verwijderd je de oude stengels of blijven deze zitten . Dus in het kort - Al dan niet vlaken na oogst ? - Bij niet vlakken of bakken wat met restanten vorig jaar/jaren ? Quote
appelvrouw Geplaatst: 4 juli 2020 Geplaatst: 4 juli 2020 Ik vlak niet en ik berm niet. Wel worden de rijen met het jaar hoger ivm mulch, mest etc. Lijkt een beetje op een permanente berm. De dode stengels knip ik en november en die gaan op de takkenwal of op het kampvuur. De asperges oogst ik groen als ze lang zijn of wit als ze met het kopje boven de grond staan. Dan graaf ik met een schepje een beetje rond de stengel En snij zo diep mogelijk af. De bermen die in het voorjaar worden gemaakt warmen natuurlijk sneller op zo heb ik van Patrijs geleerd. Wij wachten gewoon totdat de eerste planten boven komen piepen. In de zomer als we niet meer oogsten plant ik pompoen en of courgettes in de paden die profiteren van de voeding en bedekken de grond. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Patrijs Geplaatst: 4 juli 2020 Geplaatst: 4 juli 2020 (aangepast) Even als aanvulling, die wortels steek je niet af bij het weghalen van de bermen,. Die zitten immers veel dieper in de grond. Het loof sterft af aan het eind van de herfst, ik knip het af op tegen de grond, droog het en verband dat om de druk van het aspergehaantje te verminderen. Ik mulch niet maar schoffel regelmatig tussen de rijen om het onkruid te onderdrukken. Ik heb hier vooral heermoes een wortelonkruid. Ik heb ongeveer 20 meter asperges staan, en nu 30 met de nieuwe aanplant er bij en dan is het van belang dat ik onkruid goed kan onderdrukken. Bij vlak liggende grond is dat veel makkelijker te doen met de schoffel en tussen de stengels met de handschoffel en hand dan bij blijvende bermen. Ook geef ik de mest in de winter, maar dat is meer een kwestie van vraag en aanbod. Ook kan de mest aan het oppervlak beter verteren aan het eind van de winter als er nog regen komt, later is het vaak te droog om nog wat te doen. Mijn tuinbuur houdt zijn berm intact, maar bij de oude planten is die inmiddels anderhalve meter breed. Hij heeft maar enkele planten staan die hij van mij gehad heeft en die nu hun neus achterna gaan en uit het rijtje groeien. Zijn planten leveren iets later maar hij heeft er wel doorzichtig plastic over om ze op gang te helpen. De verhoute onderkant van de scheuten van vorig jaar kan je aan het begin van het nieuwe seizoen met een draaiende beweging van de rizomen aftrekken. Het is ook van belang dat hier in de Noord-kop aan de kust de temperatuur lager is als meer naar het zuiden en vaak rond de 11 graden schommelt in het voorjaar. Zoals je weet groeien de asperges pas bij een bodemtemperatuur van minimaal 11 graden. Bij opbermen met lagen warme grond zullen ze me dan ook een stuk eerder begroeten. Foto: de asperges een week na het afgraven van de bermen op 27 juni 2020. 4 juli 2020 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
Waaslander Geplaatst: 4 juli 2020 Auteur Geplaatst: 4 juli 2020 De wortels werden niet afgestoken met het vlakken van de bermen, maar bij het aanleggen van deze . De werkwijze die we toen gebruikte om aan te bermen . Midden tussen de 2 rijen werd bepaald en langs elke kant een spade van af werd afgespannen met een koord . zelfde afstand van midden werd ook afgespannen met koord . Langs de buitenkanten werd er 2 spade breed en een spade diep uitgestoken en op de asperge geplaatst . Tussen de 2 rijen zelfde tussen koorden en verdeelt langs beiden zijden . Dan gemaakt dat bermen regelmatig waren van vorm door aan te drukken en nog wat grond over te doen met een schop uit gleuven . Dit op zandgrond vermoed dat dit bij kleigrond moeilijker of zelf onmogelijk is . Uiteindelijk waren gleuven ver 1,5 spade diep . 40 minuten geleden, Patrijs zei: De verhoute onderkant van de scheuten van vorig jaar kan je aan het begin van het nieuwe seizoen met een draaiende beweging van de rizomen aftrekken Als ze gevlakt zijn ja maar lukt dit ook als er enkele tientallen cm aarde ligt op de wortelstok ? 1 uur terug, appelvrouw zei: De asperges oogst ik groen als ze lang zijn of wit als ze met het kopje boven de grond staan. Ik dacht wit en groene asperges 2 verschillende soorten waren . -Dus als je ze steekt als de grond begint te scheuren witte . -Steek je ze als ze juist boven staan blauwkoppen - Laat je ze nog verder groeien groene asperges Quote
Patrijs Geplaatst: 4 juli 2020 Geplaatst: 4 juli 2020 Zoals je ziet liggen de rijen bij mij flink uit elkaar. In het voorjaar breng ik opgewarmde grond aan van tussen de asperge rijen. De asperges zijn bij aanplant in sleuven geplant 25 cm onder het maaiveld. Dat betekent dat je tussen de rijen zeker 25 cm hebt om af te graven, de nieuwe wortels zullen meer als 25 cm diep zitten tussen de rijen. Zelf graaf ik elke mooie dag een ruime 5 cm opgewarmde grond af tussen de rijen en kom dan geen wortels tegen. Ik werk niet met een steekschep maar met een spitvork, maar dat maakt hier niet veel uit. Ik werk nu op de knieën en steek bijna horizontaal een laagje grond weg. Na zo'n drie keer aanaarden zijn de bermen hoog zat en zal er tussen de rijen niet meer als 15 grond verwijderd zijn. De nog onverteerde mest tussen de plantenrijen hark ik even opzij zodat dat niet in de bermen kan komen. Ik weet niet of het zo is maar ik wil geen smet krijgen op de asperges die met redelijk verse mest in contact zouden komen. Afbeelding van plantaardig.com : Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 4 juli 2020 Geplaatst: 4 juli 2020 (aangepast) 39 minuten geleden, Waaslander zei: Als ze gevlakt zijn ja maar lukt dit ook als er enkele tientallen cm aarde ligt op de wortelstok ? Dan zal je wat grond moeten weggraven om voldoende grip te krijgen. Het gaat ook niet altijd goed, maar zo heb ik het gedaan toen ik vanwege gezondheidsklachten de bermen niet heb afgegraven. Ook bij het oogsten maak ik een gat en breek de asperges af, je kan dan ook gelijk oude stengels verwijderen mochten die last geven. Mijn zelf gezaaide asperges geven onregelmatige stengels, dik, dun en zowel mannelijke als vrouwelijke planten door elkaar. Ook staan er wat jongere planten tussen door uitval bij aanplant door droogte. Dit gaat prima op de zandgrond. Als de grond nog lichtvochtig is kan je er met een gevulde zak overheen slepen na een oogst om de bovenkant mooi vlak en vast te leggen. Je ziet dan aan het scheuren van het zand dat er een asperge aankomt. Wit en groen kan van dezelfde plant maar in de handel worden hier verschillende aspergesoorten voor gebruikt. (En vergeet de paarse variant niet.....) 4 juli 2020 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
D_SDennis Geplaatst: 4 juli 2020 Geplaatst: 4 juli 2020 Ik heb de rug een week of zes geleden weggehaald, tot bijna op de wortelstokken. De reden? omdat ik vervolgens een laag oude stalmest heb opgebracht zodat deze met het groeien van de nieuwe scheuten beschikbaar is. Laat je de rug intact, dan is het lastig om de mest bij de wortels te krijgen. Als je ziet hoe goed ze nu groeien omdat er ook goed water bij kan, dan is dat alleen al een belangrijke reden om de rug niet intact te laten. Grappige is dat de meeste restanten van asperges die ik gestoken heb, al grotendeels verdroogd zijn. Nu zijn ze zeker weg en heb je er dus ook geen last van. Ik kan me niet voorstellen dat je deze dus volgend jaar nog ziet. In februari breng ik de rug weer aan om vervolgens eerst een poosje witte asperges te oogsten. Als ik daar echt genoeg van heb (ik vries ze niet in) dan haal ik dus de rug weg, dit jaar de derde week van mei. Dan oogst ik nog een laatste keer de witte asperges die ik dan nog blootleg bij het verwijderen van de rug. De dikkere die dan nog komen worden dus groen en oogst ik ook groen. De dunnere mogen alvast lekker uitgroeien. Vanaf half juni laat ik alles lekker doorgroeien. En doordat ik dus mest opbreng na het weghalen van de rug en dan meteen ook lekker watergeef, worden de wortelstokken weer lekker dik voor de oogst van volgend jaar. Quote
appelvrouw Geplaatst: 4 juli 2020 Geplaatst: 4 juli 2020 12 uren geleden, Waaslander zei: als je ze steekt als de grond begint te scheuren witte . -Steek je ze als ze juist boven staan blauwkoppen - Laat je ze nog verder groeien groene asperges Klopt. Er zijn wel asperge variëteiten die meer geschikt zijn als groen of als witte oogst maar mijn soorten geven geen probleem op beide manieren en zijn heerlijk zowel wit als groen. Het is wel een grappige plant die asperge, je kunt blijkbaar op meerdere manieren de teelt zorgen uitvoeren. Ik heb dit jaar voor het eerst bij de twee oudste rijen na de oogst een dikke laag verse paarden drollen ( veld poep) op de planten gelegd met een laag stro erop. We zullen zien wat dat oplevert! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Waaslander Geplaatst: 7 juli 2020 Auteur Geplaatst: 7 juli 2020 Op 4-7-2020 om 23:28, appelvrouw zei: Het is wel een grappige plant die asperge, je kunt blijkbaar op meerdere manieren de teelt zorgen uitvoeren. En blijkbaar op 2 manieren oogsten wit en groen . Denk er over na om volgend jaar een asperge bak te maken . Minder plaats dan traditionele teelt nodig . En geen zwaar werk zoals vroeger voor aanaarden . Wit en groen te oogsten van zelfde planten . Maar me eerst nog even inlezen . Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.