Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb zomaar het idee dat mijn rode kolen geen kolen gaan geven. Ze staan raar hoog op een iel steeltje. Zelf gezaaid, dus misschien wat minder compact dan gekochte plantjes, maar Leek toch niet slecht. 
ik heb dit overigens ook bij de eerste paar koolrabis. Planten zijn best flink...maar lijken geen knol te gaan vormen. 
nou, ga ik er niet van wakker liggen, maar wil altijd wel weten waardoor het komt. 

plaatje: een in een “ tentje” en een bloot buiten. 
enne...let niet op het onkruid...

843641A4-3E43-4EDE-B05A-5F641F4D0109.jpeg

D0E9E9BB-EC70-46F1-A90F-BF1864B4C620.jpeg

aangepast door jootje
Geplaatst:

Dit zijn nog "jonge "planten die nog een kool moeten gaan aanmaken.

Wel zou ik kool een uit het plastic halen, dat is nu veel te warm.

Zelf zaai ik ze in het vroege voorjaar onder glas, dan gaat het glas gedeeltelijk open en in maart / april gaan ze de tuin in.

Plantje twee wil graag  uit het potje.

Kolen groeien nu hard en hebben ook flink wat eten nodig met een goed wortelgestel.

Dat gaat niet lukken in een klein potje.

Geplaatst:

Ik ben het met beide voorgangers eens Jo! Uit het tentje want veuls te warm en hup in de volle grond met die rode rakkers. Wat is de soort die je gezaaid hebt?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Patrijs...ik denk dat ik het tentje er dan maar afhaal. De rode kool in potje, dat is een potje zonder bodem. 
Ooit had ik geweldige rode kolen, én bloemkolen....uit dit tentje! Vandaar dat ze er weer instaan. Maar lijkt nu niet goed te gaan.

word vervolgd...

Jorieke, wel wat langer steeltjes, maar nooit zo ielig! 
Jet, ik zal effe kijken welke soort het is. 
dan allemaal. 

Geplaatst: (aangepast)
  Op 20-6-2020 om 18:26, jootje zei:

Ooit had ik geweldige rode kolen, én bloemkolen....uit dit tentje!

Expand  

Dat kan prima in het (vroege) voorjaar  👍 , maar als het buiten boven de dertig graden wordt......

Koolkragen ken ik wel maar het gebruik van potjes zonder bodem?

Wat is het idee er achter?

aangepast door Patrijs
Geplaatst:

Wat het idee achter de potjes zonder bodem is?  Ik kan een mooi antwoord verzinnen..maar heb eigenlijk geen idee. Iets van koolkraag achtig? De buren doen het, de buren daarna, en de linker buren ook.dus Joseetje dacht...ach..laat ik es mee doen! 😀

• 1 year later...
Geplaatst:

Ik had prachtige gezonde tomatenplanten en rode kool in mijn tuin. Mijn buurman moest zo nodig onkruidverdelger op zijn gras spuiten 

en nu vormt de rode kool geen krop meer en van de tomatenplanten krullen zich de bladeren en de toppen zijn raar vervormd en sterven af.

Ook de bloemkool vormt nog maar heel kleine kooltjes en groeit niet verder meer. In het verleden heb ik hier nooit last van gehad en had altijd

goede tomaten en kolen. Ik heb hem vriendelijk verzocht om te wachten met die onkruidverdelger, maar hij lacht me vierkant uit.

Wie heeft dit eerder meegemaakt en hoe kan ik hem tot de orde roepen?

Geplaatst:

Op 20-6-2020 om 18:32, Patrijs zei:

Koolkragen ken ik wel maar het gebruik van potjes zonder bodem?
Wat is het idee er achter?

@Harrie Bours sorry, ik kan jou hierbij niet helpen.

Ik sprak mijn tuinbuurman toevallig vandaag over ratten en woelmuizen.
Hij zet zijn sla in de volle grond in een potje zonder bodem, zodat de woelmuizen, emelten en veenmollen niet bij de wortels kunnen. Want de afgelopen jaren verlies ik af en toe een slaplant of snijbiet aan woelmuizen die er wortels opeten, maar het blad niet.
Of het ook bij koolsoorten helpt weet ik niet, want die hebben veel hardere wortels. Maar dat zegt een woelmuis uiteraard weinig, als ze ook aan mijn appelbomen knagen.
Geplaatst:

@Harrie Bours, bijzonder asociaal gedrag van je buurman, Als hij het toch wil doen zou hij tenminste rekening moeten houden met wind en voldoende afstand houden, dat staat normaal ook in de gebruiksaanwijzingen, vele groenten hebben maar een minieme hoeveelheid nodig om te misvormen of erger zoals bij jou, af te sterven (komt op hetzelfde neer alsof hij de planten bij jou zou uittrekken). Misschien een lichtpuntje veel van die producten mogen ondertussen niet meer verkocht worden aan particulieren, althans hier in Vlaanderen, maar ik vermoed ook dat dit speelt in Nederland. Onkruid bestrijden in bestaande gazons - Onkruidverdelger.be .  Je aangetaste planten best niet verwerken in een composthoop.-

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...