LaraLuna Geplaatst: 19 juni 2020 Geplaatst: 19 juni 2020 8 april heb ik 2 soorten wortels gezaaid, maar nu merk ik al een tijdje dat het lijkt dat de Red Samurai plots wel een erg hoge stengel aan het krijgen is met bovenaan precies het begin van een bloemknop? Ik ben echt zeker dat deze wortel er nog maar in stak van 8 april, want vorig jaar hadden we de moestuinbakken nog niet... Kan het echt zijn dat ze al aan het doorschieten zijn? En wat doe ik nu best? Bedankt! Quote
Patrijs Geplaatst: 19 juni 2020 Geplaatst: 19 juni 2020 Ja, die staan mooi te schieten. Vaak komt het schieten doordat een plant gestrest is. Bijv. te droog, te dicht op een gezaaid, te arme grond, te rijk. etc. Bij een plant kan dat gebeuren maar als alle planten gaan is er iets niet goed. Wat je nu kan doen is je eigen zaad winnen als de plant geen F1 hybride is, of op de composthoop en nogmaals een poging wagen. Quote De moestuin van Patrijs
LaraLuna Geplaatst: 19 juni 2020 Auteur Geplaatst: 19 juni 2020 Bedankt Patrijs! Nagenoeg alle Red Samurai wortels zijn aan het schieten, zelfs diegene die ik later gezaaid heb. De Namur die ik op het zelfde moment gezaaid heb als de eerste batch Red Samurai wortels, hebben dit probleem niet. Ze staan in dezelfde bak... Zou het kunnen dat de Red Samurai net wat meer plaats nodig heeft dan de Namur of gevoeliger is voor iets anders? De bak bestaat uit potgrond, grondverbeteraar en onderaan een laagje hydrokorrels. Dit is de eerste teelt in deze bak, heb niet bijgemest... Quote
Jorieke123 Geplaatst: 19 juni 2020 Geplaatst: 19 juni 2020 Hoe hoog is de bak? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Patrijs Geplaatst: 19 juni 2020 Geplaatst: 19 juni 2020 Ik heb geen ervaring met wortels in bakken, het lijkt mij lastiger als in de volle grond. Maar ze zijn volgens Vreeken er bekend om dat ze snel schieten. Dit staat op hun site: Zaai ze in kleine porties in opvolgende weken, soms schiet een bedje in de bloei door “stressgevoeligheid”. Zaaimethode Zaaien: februari-juli op rijen (vergemakkelijkt oogst en onderhoud). Zaai-afstand minimaal 20 cm tussen de rijen, uitdunnen op 7 cm, oogstbaar na 3 maanden. Dus ruim zaaien en opnieuw proberen. Quote De moestuin van Patrijs
LaraLuna Geplaatst: 19 juni 2020 Auteur Geplaatst: 19 juni 2020 3 minuten geleden, Jorieke123 zei: Hoe hoog is de bak? 80 cm hoog Quote
LaraLuna Geplaatst: 19 juni 2020 Auteur Geplaatst: 19 juni 2020 Heb ze juist allemaal uitgehaald, zagen er mooi rechte penen uit, dus ze vonden toch hun weg al mooi naar beneden... Jammer dus dat ze in bloei geschoten zijn! Ik ga een kleine 2de batch eens opstarten met wat extra afstand tussen de wortels en kijken hoe dat gaat. De overige plaatsen ga ik met de Namur worteltjes vullen, die lijken het best wel goed te doen hier. Quote
Patrijs Geplaatst: 19 juni 2020 Geplaatst: 19 juni 2020 (aangepast) Ja, jammer. Maar als het beruchte schieters zijn kan het lastig zijn. Het kan ook komen door de temperatuur, en daar doe je weinig aan. Die bak is hoog zat, dus dat zal het wel niet zijn. Sommige groentjes zijn gewoon lastig te kweken. Een paar weken achtereen een klein beetje zaaien zoals Vreeken zegt is misschien ook een idee. 19 juni 2020 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
Jorieke123 Geplaatst: 19 juni 2020 Geplaatst: 19 juni 2020 Hebben de planten 80 cm diepe grond tot hun beschikking? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
rorror Geplaatst: 19 juni 2020 Geplaatst: 19 juni 2020 Dit jaar voor het eerst wortelen gezet in een 10cm hoge bak. Allemaal mooie wortelen, behalve ééntje die een bloem maakte, daar zat geen peen onder, maar een dun worteltje. Geen hydrokorrels onder in de bak. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
LaraLuna Geplaatst: 19 juni 2020 Auteur Geplaatst: 19 juni 2020 Van die 80 cm, +- 60 cm, als ik de laag hydrokorrels er afhaal. Zou voldoende hoog moeten zijn denk ik, niet? Quote
rorror Geplaatst: 19 juni 2020 Geplaatst: 19 juni 2020 Ja 60cm is zeker voldoende. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
LaraLuna Geplaatst: 19 juni 2020 Auteur Geplaatst: 19 juni 2020 39 minuten geleden, Patrijs zei: Ja, jammer. Maar als het beruchte schieters zijn kan het lastig zijn. Het kan ook komen door de temperatuur, en daar doe je weinig aan. Die bak is hoog zat, dus dat zal het wel niet zijn. Sommige groentjes zijn gewoon lastig te kweken. Een paar weken achtereen een klein beetje zaaien zoals Vreeken zegt is misschien ook een idee. Dat is misschien ook een idee ja! Dat kan ik volgend jaar eens proberen. Nu heb ik ze met 8 cm gezet. En als het dan nog niet lukt, dan maar eens een andere variëteit proberen... Quote
LaraLuna Geplaatst: 19 juni 2020 Auteur Geplaatst: 19 juni 2020 @rorror Dat is een mooi resultaat seg! Welke worteltjes had jij gezaaid? Quote
rorror Geplaatst: 19 juni 2020 Geplaatst: 19 juni 2020 Ik weet de soort niet, maar het zakje zaad was van de Lidl, in het voorjaar altijd te koop. 19cent voor een zakje! Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Safi Geplaatst: 23 juni 2023 Geplaatst: 23 juni 2023 Mijn wortelen zijn 3cm lang en het loof een meter met enkele die een bloem maken. Probleem dus. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.