Ga naar inhoud

Nadeel van telen in houtsnippers

Charly

Aanbevolen berichten

Beste allemaal,

Zoals al voorspeld was, heb ik, na 3 jaar mulchen met dikke lagen houtsnippers, nu een probleem in de bodem.

Jaja. Van tijdelijke aard. Maar desalniettemin wel leerzaam om even foto’s van te posten.

Reden waarom ik toch gekozen heb voor mulchen met houtsnippers is omdat ik hier echt stik van de heermoes. Nee echt, als je denkt dat je veel hebt, dat keer 10 icon_e_wink.gif.1e2577195084b855bca49616db0eff95.gif

Houtsnippers stoppen ze natuurlijk ook niet, maar het verzwakt ze wel: ik kan ze met veel minder moeite, veel dieper uittrekken. Bovendien heb ik met houtsnippers dan ook vrijwel alleen nog te kampen met heermoes, ander onkruid is prima onder de duim te houden zo. Vandaar dus toch. Ondanks dat ik wist dat het zou gaan afbreken in de bodem en zou zorgen voor een N tekort.

Wat de zaken zeker niet verbeterd heeft, is dat ik de varkens op dit bewuste veld heb laten wroeten iedere winter. Zij eten namelijk heermoeswortels en varkensurine schijnt heermoes ook geen goed te doen. Maar ze spitten dus ook alle houtsnippers onder.

Tot slot reden waarom: kon het steeds ruilen met een bevriende bomenman voor wat varkensvlees.

Ging de eerste twee jaar dus machtig mooi. Maar dit jaar:

1084dc91b3f102b691370e2d39f9b408.jpg

Op de voorgrond de courgettes en pompoenen. Diepe treurnis. Wacht. Ik zal n inzoom maken.

08d349a34198ef3c54469527db39fe75.jpg

Dit is de beste courgette-plant. Ik denk 20cm vleugelwijdte icon_e_wink.gif.1e2577195084b855bca49616db0eff95.gif Hij gaat t niet redden, net als de maatjes om hem heen. Als ik ze eruit trek, is het worteltje ook echt zo minimaal ontwikkeld.

De piepers op de rijen daarachter gaan ook niet fameus. De planten blijven heel klein, en / of schieten direct in bloei.

Ik heb al scheutig geprobeerd bij te mesten met koemestkorrels en brandnetelgier. Maar het wil niet hoor.

Enige die zich nergens wat van aan lijken te trekken zijn de tuinbonen, en ook de erwten zijn, na enig aarzelen, goed bijgetrokken.

Ik ga me maar eens beraden op vervolgstappen...

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooropgesteld: Ik weet vrijwel niks van mulchen, laat staan mulchen met houtsnippers. Maar ik lees weleens wat ...

Houtsnippers (als ingewerkt in de grond) zouden voor een gebrek aan stikstof zorgen. Jij hebt ze weliswaar niet ingewerkt, maar als je elk jaar een laagje aanbrengt, dan kan ik me voorstellen dat de onderste laag net zo ageert als bij inwerken in de grond.

Frappant is dat alleen erwten en bonen het wél goed doen. Ja: die hebben hun eigen stikstof-fabriekjes.

Als test heel binnenkort een stuk bijmesten met iets met een heel hoog stikstofgehalte (t.o.v. P & K), en het verschil met de rest gaan zien?

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zut hey Charly! Wel tof dat je het ons laat zien, ter lering..vermaak heb ik er niet van. Ik volg graag hier om te zien hoe het hopelijk opgelost wordt. Misschien lage erwten zaaien rond de courgette. Ik zeg maar wat:oops:. Sterkte!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bladbemesting kan het probleem ondervangen zolang de stikstof de wortels nog niet heeft bereikt. Dat kan met brandnetelgier in een spuitfles, verdund tot ongeveer 10%. Op een bewolkte dag spuiten. Een drupje sesamolie erbij en goed schudden, dan hecht het beter aan het blad heb ik begrepen.

Ook de snippers rondom je planten verwijderen lijkt me een goed idee. Bemesting werkt lokaal. Zolang de snippers de stikstof opgebruiken, zakt het niet naar de wortels. Sowieso zakt het vocht met daarin de stikstof niet door de houtlaag. 

Koemestkorrels werken traag, je moet het naast de bladbemesting nu echt van vloeibare stikstof hebben om het korte termijn probleem op te lossen. Als de brandnetelgier niet werkt kun je urine in 10% oplossing gebruiken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hé allemaal,
Dank voor het meeleven en meedenken.
Ik was zojuist via Google ook gekomen tot urine als redmiddel, zoals fr3eke schrijft.
Niet erg smakelijk wellicht. Maar heb geen brandnetelgier meer voor handen (en had ik al wel geprobeerd trouwens, maar dan zonder sesamolie. Wist ik niet, tnx) en pies is altijd wel voorradig hè.

De mulchlaag rondom de plant verwijderen wil ik met alle liefde doen, maar vrees dat het weinig zin heeft. Er zit echt zeker 25 cm houtsnippers verwerkt in de bodem, keurig door knor & co ondergewerkt de afgelopen twee winters. Daarnaast trouwens ook gewone compost en wat paardenpoep. Maar te weinig blijkbaar.
Enfin. Baat het niet, schaadt het niet. Verwijderen van mulchlaag rondom planten zal geschieden!
Ik zal ook een tweede ronde plantjes zetten die ik toch nog over heb, op de kaal gevallen plekken van degenen die het loodje gelegd hebben. Eens kijken of het wel goed gaat als ik direct begin met extra N.

De piepers ga ik ook flink begieten met de pies-oplossing. Maar daar moet de mulchlaag wel blijven, anders komen de ze bloot te liggen en krijg ik groene piepers. Dat is ook niet de bedoeling.

Nou. Ik ga even een paar liter thee drinken!

• Like 1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou het geen oplossing kunnen zijn om bessenstruiken en eventueel aardbeien op die plek te telen? Ben niet echt deskundig, maar het meest logisch lijkt mij er planten neer te zetten die van oudsher in het bos voorkomen. Nood, deugd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Urine is steriel, heb ik begrepen. Dat het na een tijd gaat stinken komt door ammoniakverbindingen met zuurstof.

Ik gebruik het vrij regelmatig bij grassen en groene bodembedekkers. Meestal is er dan nog wel een regenbui nodig om de stikstof naar de haarwortels te brengen, en een paar dagen na de regen is het dan een groen oerwoud. Geweldig. En gratis 😀

Als het hout zo diep in de bodem zit, kan het ook zijn dat de composteringsbacteriën je wortels aantasten. Ik heb begrepen dat dat de reden is dat je oude wortels uit een plantgat moet verwijderen. Er moet niet te veel afbraak plaatsvinden rond jonge wortels. Maar dat is plan twee. Eerst maar stikstof toevoegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-6-2020 om 15:59, fre3ke zei:

Urine is steriel, heb ik begrepen. Dat het na een tijd gaat stinken komt door ammoniakverbindingen met zuurstof.

Urine is niet steriel. Als het wordt aangemaakt in je nieren is het steriel maar tegen de tijd dat je het hebt uitgeplast niet meer. Er werd heel lang gedacht dat urine in de blaas steriel was tenzij je een blaasontsteking had maar dat blijkt niet het geval. 

Dat hoeft voor deze toepassing trouwens geen enkel probleem te zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Urine is niet steriel. Ook niet in de blaas, anders kan die niet ontsteken;-). Het bevat inderdaad geen darmbacterien, dus het is niet bepaald schadelijk. Urine bevat (net geen) procent aan ureum. Een omzetting van stikstof die onschadelijk door het lichaam kan worden afgevoerd. Bij directe voeding in plaats van verdund, kan het ondanks toch te veel worden, dus verdunnen of grond verzadigen en een klein beetje urine op de grond gieten, Dit deden ze in onderzoeksproject in India (youtube) zat klei/leemachtige grond in die stenenpotten, dus die vertraagd weg naar wortels wat.

Als je stikstof zoekt en het niet bio moet zijn kun je ook wat calcinit fertigeren.

Oh ja Loes, je was mij voor, maar urine kan ook direct stinkend uit de mens komen.

Charly moeten we meesparen? De ochtend Liter is helaas al weg, lol.

aangepast door donaldk

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, donaldk zei:

Oh ja Loes, je was mij voor, maar urine kan ook direct stinkend uit de mens komen.

Daar zeg je wat ja. Soms al door bepaald eten zoals asperges. Ik vind ze heerlijk maar de dag daarna op de wc :sick:

• Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant topic! 

Ik zou zeggen dat het stikstofprobleem op te lossen moet zijn door overmaat stikstof vloeibaar toe te voegen. Op een gegeven moment moet er dan wat over blijven dat bij de planten terecht komt. Probleem is alleen dat je niet weet hoeveel je nodig hebt dus is trail and error.

Werk zelf ook veel met houtsnippers (ook ivm onkruid en droogte), alleen in minder dikke lagen dan jij. Ben nu met een "experiment" bezig waar ik eerst een dikke laag oudere paardenmest aanbreng met daarop dan de houdsnippers. Paardenmest is vrij arm dus ik weet niet of dit werkt maar we gaan het zien. Heb vorig jaar enkele planten boekenkool in puur houdsnippers gezet, dat ging goed maar uiteindelijk finaal mis met een groeistop. (Zag mensen op youtube op die manier werken, maar bij mij lukt het niet en jij ondervind dus ook problemen, dus ik vraag me af of dat een juist werkende methode is.)

Bladbemesting die @fre3ke noemt klinkt ook erg interessant! Ga je dat proberen? Ben erg benieuwt naar de voortgang van dit stuk en of er verbetering te behalen valt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 maanden later ...

Nou we hebben ons suf gepiest. Hahaha. En je zag dus meteen verbetering van de bladkleur enzo.
Echter heeft het de planten zelf toch niet meer weten te redden.
De courgettes en komkommers verkommerden (zocht naar een woordgrapje met die twee laatste worden. Maar dat werd helaas niets. Zal het tijdstip zijn ;) ) de aardappelen hebben verwoede pogingen gedaan, maar helaas. Ook dat was kommer en kwel. Het enige dat welig tiert. Maar dan ook echt bij de wilde spinnen af, zo goed, is uiteraard het onkruid waarvoor de houtsnippers er in eerste instantie lagen: heermoes.
Ik zal morgen even een foto maken. Dan kunnen degenen onder jullie die denken “ach zo’n vaart zal het niet lopen” ook even stijl achterover slaan.

Enfin. Nog even denken wat nu wijsheid is. Het is onder de houtsnippers prachtig vochtig (ook zonder regen, bedoel ik dus) en zit vól bodemleven. Jammer om dat weg te graven haast.
Misschien nog een hele dikke laag compost erover? Of kippenmest? Of het hele najaar toch maar met urine in de weer blijven.
Afijn. We leven en leren.
Volgend jaar anders!

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Ik heb ook bij een jong boompje moeten aanvullen met stikstof. Ik had enorm veel (geleverde) compost in het plantgat gestopt, tot een meter diep, om de zandbodem beter vocht te laten vasthouden. Ik dacht dat er een stikstofoverschot zou zijn door die compost. Dus dikke laag houtsnippers bovenop. Maar het nieuwe blad is erg licht van kleur, dus hij heeft stikstof tekort. Ik denk dat hij geen stikstof uit de diepte haalt.

Ik heb nu wat verdunde urine erbij gedaan, en paar dagen later nog brandnetelgier. Ik zie het donkergroen echt optrekken in het blad. Ik zal dit moeten blijven doen tot al het hout verteerd is, denk ik. Het is lastig want bij teveel stikstof heb je ook een probleem, dus het moet een beetje op gevoel.

@Charly, als je nu stikstof blijft geven, helpt dat vooral de vertering van het hout. Misschien is het beter om pas als de planten weer de grond in gaan bij te mesten? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later ...

Charly, dat de snippers in de bodem zitten geeft het probleem. Uiteindelijk komt dat wel goed, maar het heeft veel tijd nodig voordat het allemaal verteerd is en het de stikstof teruggeeft aan de bodem.
Op groentebedden mulchen met 100% houtsnippers heeft bij mij ook geen goed resultaat gegeven. Op de groentebedden mulch ik het liefste met 80% blad / 20% hout. Op die manier composteert het blad en zorgt voor organisch materiaal in de bodem en voedingstoffen voor het bodemleven en de houtsnippers blijven langer bovenop de aarde liggen. DIt zorgt ervoor dat de aarde niet uitdroogt.

Ik zou het zeker niet afgraven. Zonde van je energie en het materiaal. Eventueel een flinke laag compost er op en daar in planten??

aangepast door Moestuin-meisje
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 year later...
Op 13-6-2020 om 23:42, Charly zei:

Reden waarom ik toch gekozen heb voor mulchen met houtsnippers is omdat ik hier echt stik van de heermoes. Nee echt, als je denkt dat je veel hebt, dat keer 10 icon_e_wink.gif.1e2577195084b855bca49616db0eff95.gif

Lavameel strooien helpt tegen 

heermoes. Het zorgt ervoor dat juist die voedingsstoffen worden toegevoegd waardoor Heermoes veel voorkomt.

Zaden over aan het einde van het seizoen of gewoon voor het goede doel?

http://zadenvoorleven.wordpress.com/posts/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-7-2022 om 20:57, Bert14 zei:

Lavameel strooien helpt tegen 

heermoes. Het zorgt ervoor dat juist die voedingsstoffen worden toegevoegd waardoor Heermoes veel voorkomt.

Heermoes geweldige voedingsbron voor plantjes, geef maar hier;-)

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...