Liesje Geplaatst: 11 juni 2020 Geplaatst: 11 juni 2020 Hi allemaal, Afgelopen voorjaar (mijn leverancier was ruim een half jaar te laat met leveren) heb ik ca 30 jonge fruitbomen geplant in mijn tuin. Een aantal daarvan zijn, ondanks goede zorgen, nog steeds niet uitgelopen. Als je met je nagel de bast een beetje weg krabbelt is het daar onder echter nog steeds groen (reserves misschien?) Ik verwacht inmiddels eigenlijk niet meer dat zij nog gaan uitlopen dit seizoen, maar moet ik ze ook al afschrijven? Of is er nog een kans aanwezig dat ze volgend voorjaar opnieuw gaan uitlopen? En als een boom geen blaadjes maakt, kan het dan zo zijn dat hij bezig is met bijvoorbeeld zijn wortelgestel of heeft hij daar echt fotosynthese voor nodig? Als ze dood blijken te zijn zou ik ze graag op tijd rooien en dit najaar nog nieuwe bomen planten. Als ik wacht tot volgend voorjaar om te zien of ze nog gaan uitlopen kan ik pas herplanten in het najaar van 2021. Dat vind ik behoorlijk laat. Dank alvast voor het meedenken! Quote
rorror Geplaatst: 11 juni 2020 Geplaatst: 11 juni 2020 Een boom laat wortels heel langzaam groeien boven 7graden(grond tempratuur) , terwijl deze bladloos in winterslaap is. Op reserves in de stam/takken en verhoute wortels worden in de lente de eerste bladeren aangezet. Die bladeren doen photosyntesys en die maken energie en wordt terug gestuurd naar de wortels, en dan komen die pas echt op gang. Ze kunnen bovengronds nog groen er uitzien als ze al een tijdje dood zijn. Maar als je nog geen gezwelde knoppen of groene knoppen ziet, kan je er wel vanuit gaan dat ze dood zijn. @weknow Heeft hier de beste kennis over fruitbomen, dacht ik. Hij kan je er misschien nog meer over vertellen. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
weknow Geplaatst: 11 juni 2020 Geplaatst: 11 juni 2020 Ho, Rorror. Ik heb zeker niet de beste kennis over fruitbomen. Leerde de afgelopen jaren veel van mensen als Bit, Yuras, Bart464 en nog een aantal mensen hier en raadpleeg hen nog geregeld. 😉 Maar ik kan wel wat aanvullen op wat jij zegt. Ik vraag me even af om welke soorten fruitbomen het gaat. De gangbare soorten als appel, peer, pruim, kers.......? Dan zie ik het inderdaad somber in. Hoewel er rassen en soorten zijn die zeer laat pas gaan schuiven en uitlopen (Er zijn bijvoorbeeld enkele zeer laat bloeiende en bladvormende appels en een van mijn zaailing abrikozen kreeg ook pas half mei de eerste groene puntjes waar nu blaadjes zitten).....maar eigenlijk is rond half mei dit jaar en andere jaren misschien nog een week later de grens, dan doen ze niks meer. En mocht er toch vanuit de grond iets gaan groeien dan zal dat de onderstam zijn, waarop de rassen zijn geënt, die probeert te overleven. Kers bijvoorbeeld kan vanuit de wortel opnieuw gaan groeien...tot enkele jaren nadien zelfs. Ook diverse pruim-onderstammen vormen makkelijk nieuw opschot. Als het om wat meer exotische fruitbomen gaat dan is het verhaal wat moeilijker. Een aantal van mijn persimons, die ik in het najaar heb uitgeplant, leek bijvoorbeeld dood. Blijkbaar hebben ze het zwaar gehad, maar ze beginnen nu...na wat regen afgelopen week, bijna allemaal vanuit de grond opnieuw uit te lopen. Sommige van mijn jonge pawpaws geven een soortgelijk beeld. Ook okkernoten kunnen extreem laat zijn met uitlopen. Als https://www.moestuinforum.nl/profile/489-liesje/ wat foto's erbij kon zetten en iets meer over de soorten vertellen en de omstandigheden waarin ze groeien, kunnen we misschien betere berichten geven...? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Liesje Geplaatst: 12 juni 2020 Auteur Geplaatst: 12 juni 2020 Dank voor jullie reacties :). Nee, ik vrees dat het huistuinenkeuken fruitboompjes zijn ;). Het gaat om een Victoria pruim, 2 du Comice peren en een Schone van Boskoop appel. Bijgaand een aantal fotootjes. De closeups zijn van de Du Comice en de Schone van Boskoop. Quote
weknow Geplaatst: 12 juni 2020 Geplaatst: 12 juni 2020 Hoewel deze er allemaal niet eens erg doods uitzien, vrees ik dat ze inderdaad al hadden moeten uitlopen. Ik zie geen duidelijke tekenen van ziektes in ieder geval. Maar laat ze nog even staan..... Voor je nieuwe zou gaan planten wacht je toch het beste tot rond november. Dat is de beste planttijd, zeker voor zogenaamd wortelgoed ofwel bomen met blote wortel (planten die niet in een te kleine pot zijn geperst...vaak althans). Rond de 20% uitval vind ik wel veel en het zou goed zijn om dat te kunnen voorkomen. Daarom wat vragen om toch even mee te denken: - Waar gekocht? Pot of blote wortel? Boomvorm of onderstam? - Wanneer geplant? - Welke bodem en hoe je bodem voorbereid...hoe diep...? - Staan ze "vast" in de grond? Konijnen? Woelmuizengaten? Mijn fruitbomen staan grotendeels op een soortgelijke manier (wel veel dichter en in rijen) als ik op de foto afga en ik denk dat ik wel wat kan zeggen over hoe je ze het beste in een open veld in een meer natuurlijke setting zet. Maak ook eens een foto van boompjes die wel goed gaan hier misschien? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
tielse flipje Geplaatst: 12 juni 2020 Geplaatst: 12 juni 2020 In maart geplant tegen beter weten in. Kaneelappel, eigen enting. Solitair in de paardenwei. Sinds vorige week: in de winter of zonder blad is er ook fotosynthese mogelijk via de bast. Gewoon nog even afwachten, er is hoop. Quote
weknow Geplaatst: 12 juni 2020 Geplaatst: 12 juni 2020 2 uren geleden, tielse flipje zei: In maart geplant tegen beter weten in. Kaneelappel, eigen enting. Solitair in de paardenwei. Bij de entingen van dit jaar zie ik het inderdaad ook dat een enkeling nu nog begint uit te lopen. Maar dat verklaar ik eerder doordat de onderstammen (vooral de MM106 en Pyrodwarfs die ik afgelopen winter kocht) nauwelijks wortel hadden en nog helemaal moesten starten. Hier staan die nu nog in potten overigens. Goed bewaard enthout in rust kan inderdaad zeer lang levensvatbaar blijven....naar ik hoor wordt er soms tot in juli nog succesvol mee geënt. Maar of een boompje dat al vergroeid was en dan werd uitgeplant ook die kracht nog heeft...... Maar ik ben het wel met je eens dat het onzin zou zijn om wat nu nog niet aan lijkt meteen te vervangen. Overigens veel succes gewenst met die kaneelappel! Hier staat een boom aangeplant sinds enkele jaren in de hoogstam educatieve fruitgaard van Staatsbosbeheer bij natuurgebied de Braakman. Een leuke verzameling oude rassen die in Zeeland voorkwamen. Af en toe ga ik er een kijkje nemen en neem of proef ik er een appeltje of peertje. (Dat mag daar). Een zeer oude stoof-appel blijkbaar...maar ook erg gevoelig aan kanker en daardoor vaak niet overlevend. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Liesje Geplaatst: 15 juni 2020 Auteur Geplaatst: 15 juni 2020 Ik hoop dat ik je vragen goed begrepen heb @weknow...de boompjes kwamen eind maart geleverd met een kale wortel. Omdat het al begin van de avond was heb ik ze de nacht laten verblijven in een speciekuip met water, de volgende dag zijn we direct met planten aan de slag gegaan. De boomgaten (op zandgrond) waren zo'n 40 cm breed en diep. Eerst ca 5 liter water in het gat gedaan, laagje potgrond, boompje erin, aangevuld met potgrond, 5 liter water gegeven, karton over de voetjes en houtsnippers erover heen. In droge periodes krijgen ze 2 keer per week een plens water. Nu, ivm de regenval helemaal niets. Het is inderdaad wel zo dat we redelijk wat woelmuizen hebben hier, maar zouden die dan ook niet de andere boompjes hebben aangevallen? Hieronder nog foto's van dezelfde boompjes, maar dan gezonde modelletjes die wel zijn aangeslagen. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 15 juni 2020 Geplaatst: 15 juni 2020 Woelmuizen hebben smaak... ze knagen niet zomaar aan elk boompje. Hoeveel is 'een plens' water? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Liesje Geplaatst: 15 juni 2020 Auteur Geplaatst: 15 juni 2020 (aangepast) @Jorieke123, een liter of 3 schat ik? Lijkt veel maar ik heb het idee dat niet alles bij de wortels komt door het karton en houtsnippers 15 juni 2020 aangepast door Liesje Quote
simonvb Geplaatst: 16 juni 2020 Geplaatst: 16 juni 2020 Ik zou eerder 1 keer per week 20 liter geven. Je kunt altijd bij het planten rond de wortels van de fruitbomen kippengaas wikkelen, kunnen ze er al moeilijker bij. Quote
weknow Geplaatst: 16 juni 2020 Geplaatst: 16 juni 2020 Woelmuizen kiezen vooral voor appelbomen. Snoepen vooral in koudste wintermaanden van je boompje (december, januari) en bij serieuze vraat zal je boompje los staan in het plantgat. En dan ineens bij enkele boompjes dat ze even helemaal worden weggevreten aan de wortels....dan nog? Zeeeer onwaarschijnlijk allemaal. Dat zal het hier dus niet geweest zijn, schat ik. Rond de tijd dat je geplant hebt was het zo een typische doodmaak-oostenwind-uitdroog-ijskoud -periode waarin aanplant het moeilijk overleeft. Sowieso is maart eigenlijk te laat voor wortelgoed van bomen....november is de beste maand....bomen willen uitlopen en maken al veel moeilijker nieuwe haarwortels en kleine wortels en die moeten er snel zijn om te kunnen aanslaan en groeien. De rest groei-kracht uit het hout, nodig om wortels te maken, gaat dan al naar blad en knoppen. Ik zag het hier bij een aantal gekochte onderstammen die het gewoon niet meer haalden, waar dat andere jaren geen enkel probleem was. (Die koop je met vaak zeer weinig wortel/korte wortel en moeten uit de stam gaan groeien). Ook de manier van bewaren...in water...is niet de gunstigste. Beter in vochtige grond of afgedekt met iets vochtigs...wortels mogen niet uitdrogen, maar ook niet verdrinken (krijgen geen zuurstof dan). Al met al niet leuk, maar ook niet heel extreem om een 10% van je aanplant te verliezen onder deze omstandigheden. Een boompje met slechte/geen/nog niet aanwezige wortels kan nog weinig met water. Vroeger planten zou de kansen verbeterd hebben. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Liesje Geplaatst: 22 juli 2020 Auteur Geplaatst: 22 juli 2020 Nou verdraaid! Ik was een rondje aan het doen om boompjes te merken waar geen leven in zat (zodat ik ze tzt kon rooien) , blijkt 1 van de Du Comice alsnog te zijn uitgelopen! De natuur blijft me verbazen:) 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.