Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal!

Ik heb zojuist 25 frigo Korona aardbeien besteld, maar ik vroeg mij dus af hoeveel aardbeien je in één pot kan doen. Ik heb meerdere potten van een diameter van 40cm (20L), maar hoeveel planten stop je daarin? Ik wil namelijk wel graag een volle bos, zonder dat ze natuurlijk elkaar dwars komen te zitten.

Alvast bedankt!

Geplaatst: (aangepast)

Een aardbeiplant in een bak moet minimaal 4 liter grond  ter beschikking hebben, volgens kweker Erwin Duivenvoorde, zie antwoord op vraag 19. Ik zou er zelf 3 in zetten, maar als je een beperking van potten hebt maximaal 4 planten ook gezien de diameter van de pot. 

aangepast door oscardevos
Geplaatst:

Ik zou  de frigo Korona's zeker niet aan de randen planten, want  ze hebben de ruimte nodig om zich te ontwikkelen in de pot.

Er moet rondom de stek voldoende ruimte zijn voor de ontwikkeling van het rhizoom.

Geplaatst:

Goed dat je het zegt! Ik zal ze dan in een soort rondje met precies de juiste afstand planten. Weet jij ook toevallig of frigo planten nou wel of niet in de zon moeten staan? Of is het beter dat ze eerst een paar weken in de schaduw blijven staan? Het wordt de komende dagen natuurlijk weer super warm en ik twijfel een beetje of ik ze nou wel of niet in de zon moet gaan zetten (natuurlijk wel met genoeg water).

Geplaatst:

De frigo stekken komen zonder blad.

Je krijgt het gewortelde rhizoom van de aardbei die uit de koeling komt.

Aardbei heeft altijd graag een zonnige plek.

De plant zal zich gedragen alsof het voorjaar is en na 10 weken vrucht dragen en oogst geven.

Ook zal de plant daarna veel stekken geven. 

Normaal gesproken komt er ook een handleiding mee met de zending.

IMG2019031316011436291552585958.jpg.9024a7df0d66a668454fbce51f3a7ffb.jpg

IMG2019031414390246921552583230.jpg.7cb85b65736bacdb85618b03841a2163.jpg

Geplaatst:

@Patrijs Ah dankjewel! Dan komen ze op een heerlijk zonnige plek te staan! Hoef ik me tenminste geen zorgen te maken dat ze meteen allemaal verbranden of iets. De potten staan al klaar, nu hopen dat ze vanmiddag komen..

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

ik kom wel uit bij een reactie over aardbeienplanten maar niet waarom de potten niet tot bovenaan zijn afgevuld met grond. 
Ik kan wel vertellen waarom het beter is om de potten tot bijna bovenaan te vullen maar misschien was er een tekort aan potgrond of een andere reden. 

Edit: ah wacht het staat nog een stuk verder naar boven. 
Goed ik zou de pot dus wel helemaal vullen en niet afwachten. Aardbeienplanten hebben geen windbescherming nodig, achteraf bijvullen is onnodig gedoe en het beschadigd de planten.
Voordelen van helemaal tot bovenaan vullen: optimaal gebruik maken van de potinhoud, je hebt al een plant meer in een pot gestoken dan werd aangeraden dus alle ruimte is nodig. Daarnaast gaan aardbeien mooi over de rand heen hangen als de bakken zijn gevuld, dat is volgend jaar dus ideaal met rijpen en plukken.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit jaar de aardbeien ook te laag heb zitten. Vorig jaar is de grond behoorlijk ingeklonken en in het najaar niet bijgevuld want er zouden eigenlijk nieuwe planten komen maar dat is niet doorgegaan. Het is misschien maar een paar cm lager dan de andere bakken maar het verschil is merkbaar met zowel water geven als formaat van de vruchten als gemak bij het plukken en schoonmaken. 

aangepast door loes
Geplaatst:

Ik gebruikte Tapatalk, Ben nu aannhet koken.

Ik weet wel dat aardbeien oppervlakkig wortelen, misschien heeft het daarmee te maken? Maar een hoge rand lijkt me op het eerste gezicht niet zo handig, dan gaan de bloemstengels eerst omhoog en daarna 180 graden omlaag door het gewicht van de aardbeien.

Geplaatst:

Dit was mede door een tekort aan potgrond en eigenlijk heb ik zo al mijn aardbei plantjes geplant haha. Ik ga wel in eind augustus/in het voorjaar alles een stuk ophogen ;) Of misschien 'trek' ik morgen de worteltjes nog een stukje naar boven en vul het aan met wat potgrond..

Geplaatst:
Op 9-6-2020 om 09:41, oscardevos zei:

Een aardbeiplant in een bak moet minimaal 4 liter grond  ter beschikking hebben, volgens kweker Erwin Duivenvoorde, zie antwoord op vraag 19. Ik zou er zelf 3 in zetten, maar als je een beperking van potten hebt maximaal 4 planten ook gezien de diameter van de pot. 

Volgens mij gebruikte hij toen ik er jaren geleden was 3,5 L potten. De planten voor vruchtproductie hingen in zwart epdm 'rubber'.

Ik heb nu een zinken bak dacht er eerst 6 in te doen, uiteindelijk 4 in gedaan en voor de andere twee Lambada's een 10L pot gepakt. De grote 60L?? platen potten hebben 8 of 10 oudere/grote planten.

Ik heb jarenlang 9,4L potten gebruikt voor 3 plantjes en 6/7 L potten voor 2, maar die stonden altijd droog, dus geen oogst.  Een keer 3 Planten in een hangpot gekocht bij professionele kweker. Ook zeer snel droog, want je moet ze eigenlijk net als daar aan de continue druppelaar laten met een lichte overloop. continu nat en gevoed.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...