Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik wil graag nieuwe aardbeien plantjes stekken, zodat ik ze later kan uitplanten in een grotere pot. Nu vroeg ik me af of dit nou echt uitlopers zijn.

Ik probeerde namelijk een soortgelijke te stekken: ongeveer 2 cm van de moederplant losgeknipt sinds ik had gelezen op dit forum dat je ze ook los van de moederplant kan stekken. (Meer energie voor de moederplant).

Het liefst knip ik dan ook deze uitlopers los en stop ik ze in een potje. Maar hoe doe ik dat precies zonder dat ze volledig verdord raken? 

8E842F84-300B-4A7E-81F3-061280C28041.thumb.jpeg.486948f6affe83648ecc6ec6bf67fd37.jpegB2783AD1-E106-4E18-8A10-2BCF6D10CEE4.thumb.jpeg.add17481932e7ec6910eabc26b3241bd.jpeg7F6568BF-985F-40BF-B09E-E851D471BBED.thumb.jpeg.8753e915255b92232ed2f25e67a87e37.jpeg31F9DB86-DC38-4467-9593-FBB04FAB7EFE.thumb.jpeg.1c368ff4e42f2d2042161faa7a9b525d.jpeg4CF67135-BB77-4783-8B98-7000DF68AAFE.thumb.jpeg.6cc57121f6407ba538266c4aee8bef3e.jpeg

22D672D9-548F-4FD5-AACF-BE0E9907E305.jpeg

Geplaatst: (aangepast)

Ja klopt! potje onderzetten met aarde en dan wortelen ze van zelf, en daarna stengel afknippen.
Maar al wil je aan de moederplant goede vruchten hebben, dan haal je de uitlopers weg als de aardbeien dragen, als ze uitgedragen zijn, laat je de uitlopers hun gang gaan en kan je de stekken nemen.

Ik buig zelf een electra draadje in een omgeerkde U vorm. En die U duw je met de pinnetjes naar beneden over de uitloper heen. Zodat deze goed op ze plek blijft zitten.

aangepast door rorror

Denk je dat het niet mogelijk is om ze meteen los te knippen van de moederplant? Ik wil namelijk ook wel alle energie naar de moederplant en lekkere aardbeitjes eten ;)

Ik kwam namelijk dit filmpje tegen: 

En anders doe ik het gewoon als experiment, ahah!

aangepast door CelineK
Geplaatst:

Goed om te weten! Dankjulliewel! Ik heb twee van de grootste uitlopers toch in een potje gedaan, in een onderzetter met een hoop water. Ben benieuwd ;).

Als het niet lukt dan zit ik er niet mee, wilde de uitlopers er toch al afknippen. 

Als het wel lukt, dan heb ik weer wat geleerd en ga ik dit met al mijn uitlopers doen!

Leuk experiment, Celine! En lukt het niet, dan is er geen man overboord. Ik heb hetzelfde een week geleden met mijn bosaardbeien gedaan, daarvan wilde ik er wat meer op andere plaatsen in de tuin hebben. Ze staan nu te shinen in hun potjes. Nieuwsgierig geworden door jouw vraag heb ik er net eentje uitgehaald, en hij had gewoon al kleine worteltjes! Het is dan ook onkruid he. 😆

20200607_135626.jpg

aangepast door Arja
Geplaatst:

Wauw wat gaaf @Arja! Ik ben heel benieuwd of mijne uiteindelijk ook wortels gaat krijgen! Ben benieuwd hoe lang je de uitlopers eerst aan de plant moet houden voordat ze dus in een potje kunnen (en dus weer volledig energie naar de moederplant gaat). Sommige van mijn uitlopers hebben namelijk pas net een klein blaadje, dat zal wel te vroeg zijn, haha ;).

IMG_0094.thumb.JPG.2d67b697a98f03e9c99dc9b33b9a7739.JPG

Geplaatst:

Zet ze vast in een voldoende groot potje met een dubbel gebogen spaak o.i.d..

Ze hebben dan alle tijd om te wortelen.

Verplant ze bij voldoende grote of voor eind juli in hun definitieve pot.

De stengel naar de moederplant verdort vanzelf.

De nieuwe planten hebben dan van augustus tot eind seizoen om de aanleg van de bloemen voor volgend jaar te vormen voor een grote oogst.

Geplaatst:

Je hoort wel vaker dat je niet teveel uitlopers aan een moederplant mag laten zitten en dat de kleine uitlopers zonder wortels ongeschikt zijn om te vermeerderen.

Hierom vorig jaar Juli een experiment gedaan:

Zoals je op de foto ziet zijn alle 8 de uitlopers zonde wortel. De bovenste zijn ouder dan de zeer jonge onderin.

20190720_170352384_iOS.thumb.jpg.aca02b0ab036df05099152dd7244e57a.jpg

De stekjes in natte potgrond gezet zodat ze niet meteen uitdrogen.

20190720_170434090_iOS.thumb.jpg.98dc6d3eedc1e4d99948cdd8243f90a3.jpg20190720_170553308_iOS.thumb.jpg.1986c1e017bb795669417b8539accd2c.jpg

3 weken later waren de eerste worteltjes zichtbaar.

20190807_172357755_iOS.thumb.jpg.f505a58433d0adc424bf315a3f849b71.jpg 

En hierbij het resultaat 6 weken na het stekken, 5 van de 8 hebben het overleeft.

IMG_8512.thumb.jpg.9ebeb7fcd59f832f8fdd03b319a6e079.jpg

Na het oppotten zijn de planten tot volwaardige aardbeienplanten uitgegroeid.

Geplaatst:

@Roland Heel leuk experiment! Zie ik het nu goed dat de kleinste het niet hebben overleefd? Anders ga ik dit experiment ook doen en dan zien we wel of het werkt ;). Er zitten namelijk nu inderdaad teveel uitlopers aan mijn plant. (Het liefst heb ik er gewoon geen uitlopers aan, haha.

Celine, ik heb de mijne dus niet aan de plant gehouden, maar gewoon afgeknipt en toen in een potje gezet. Nu zijn dit wel bosaardbeien, het kan dat die daar beter in zijn dan gewone. Ze gedragen zich erg goed als bodembedekker, onkruid, whatever. De plant zelf (zie foto) heeft ook veel meer uitlopers dan een gewone aardbei. Maar met de jouwe gaan het vast ook lukken hoor. Neem gewoon de grootste, knip ze af of niet, en zie wat gebeurt als ze met hun voetjes in de grond staan.

20200607_122908.jpg

aangepast door Arja
Geplaatst:

Ik zet de uitlopers altijd eerst in een bak met water, zodat ze goed kunnen wortelen. Dan plant ik steeds de mooiste stekjes (met de meeste wortels) in een potje of in de volle grond. Net waar ik ze hebben wil.

• Thanks 1
Geplaatst:

ik denk dat gewortelde uitlopers ook bijdragen aan de moederplant, zeg maar tweerichtingverkeer in de uitloperstengel

ik denk ook dat een uitloper die blijft zitten aan de moederpant, alleen de eerste grote, beter genoeg energie opneemt om de bloemen aan te leggen voor 2021

ik denk ook dat wortelen in water wel lukt maar dat de waterwortels nog moeten gaan wennen aan de potgrond later (waterwortels zijn wit, dikker en minder vertakt) en iets meer kans hebben om te breken

ik denk wellicht te veel 😉

Geplaatst:
27 minuten geleden, RobO zei:

ik denk dat gewortelde uitlopers ook bijdragen aan de moederplant, zeg maar tweerichtingverkeer in de uitloperstengel

Helaas is het één richtingsvekeer.  Net als je een tak die je aflegt, en deze worteld, ook geen sapstroom terug naar de moederplant stuurt, maar naar zijn eigen top.

28 minuten geleden, RobO zei:

ik denk wellicht te veel 😉

Wellicht, ik hoop dat 90% van de bevolking van de aarde eens wat meer zou gaan nadenken ;-)

Geplaatst:

die sapstroom in uitloperstengels : heb dat even nagevraagd in wageningen, hopelijk antwoord

google zegt idd dat er uitwisseling van uitloper naar moederplant is als er genoeg water en voeding beschikbaar is voor de wortlende uitloper

stolon is de engelse term voor stengel van de uitloper: linkje paragraaf 8.3

Geplaatst:

@Arja Ze staan er redelijk goed bij! Links had ik geplant zonder wortels en deze krijgt dus al wat kleine worteltjes! De tweede van rechts had ik al met wortels uit de bak geplukt, dus die doet het uiteraard goed! Voor de rest nog geen worteltjes zover ik kan zien, maar ik heb geen haast ;)825417A4-C8FD-4F63-A714-8B838CEC2C56.thumb.jpeg.c5032c69e8817da8f513d5f30b6dd0e3.jpeg

• Like 1
Geplaatst:
Op 14-6-2020 om 08:35, RobO zei:

linkje paragraaf 8.3

Ik lees nergens daar dat de sapstroom terug gaat naar moederplant. Maar kom wel het stukje van water en voeding tegen, als dat er genoeg is, dat maakt de eerste runner plant die geworteld is nog een runner aan, die gevoed wordt door de runner plant, en dus ook door de moederplant. 

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Even een kleine update hierover:

De meeste van mijn uitlopers die ik had los geknipt hadden het niet overleefd en hebben dan ook geen worteltjes gekregen. Die waren zo dor dat ik ze uiteindelijk heb weggegooid. Twee hadden het wel overleefd en die heb ik nu in hun definitieve pot gezet. 

Zodra de uitloper aan de plant al kleine worteltjes heeft, dan kan je hem wel meteen losknippen om zonder de moederplant te laten groeien. 

• 1 year later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...