Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heb geen ervaring met deze heester stekken maar ik vond dit op internet:

- Stekken van Aronia- appelbes

De Aronia-cultivars zijn van mei tot en met augustus goed door zomerstek te vermeerderen. Gedoopt in 0,5 tot 1% IBA bewortelen ze onder mist of nevel bij 18 tot 2l°C in vier tot zes weken tijd. Vermeerderen door in vitro-cultuur is eveneens mogelijk.

- Aronia - appelbessen veredelen d.m.v. enten.

Het is mogelijk Aronia op een Sorbus aucuparia-onderstam te enten. Op hoogstam of halfstam levert dit een aantrekkelijk, klein, besdragend Aronia-boompje op. Op een korte onderstam blijft Aronia er uitzien als een heester, maar groeit niet breed uit doordat hij geen ondergrondse uitlopers kan maken. De geënte planten kunnen wel iets minder droogte verdragen dan planten op eigen wortel.

Appelbessen groeien op bijna elke grondsoort, behalve zware klei en dichtslempende, lemige zandgrond. De voorkeur gaat uit naar lichte vochthoudende zandgrond. Hoewel Aronia van nature liefst in de halfschaduw staat, doet hij het goed in de volle zon, mits de grond niet te droog is.

Het is mogelijk de appelbesheester voor of na de winter te verplanten en hij kan goed tegen snoei.

begrijp er zelf niet zo veel van maar jij misschien wel

Misschien had je dit al gezien maar wilde toch even laten weten.

Meer staat op http://www.houtwal.be/vakartikels/pitfruit/aronia.htm

• 6 years later...
Geplaatst:

Dit jaar in juni circa 50 aronia stekkies in de aarde in de kas gedaan met een plastic bak eroverheen en ca. 3 maal daags met de hand bemist.

Slechts 6 aangeslagen

Hoe het bij mij veel beter ging: ik had nog wat takjes over en dacht: wtf, steek ze in bakje aarde met plastic zakjes eroverheen. Hier was het slagings % al over de 50%.

Nog beter:

Stekjes in bakjes met aarde/zandmengsel (ik gebruik die plastic druiven bakjes)

Deze bakjes in van die grote, plastic, doorzichtige!, opbergbakken zetten met de deksel helemaal dicht. Je hoeft ze nu vrijwel geen water te geven, wellicht eens per week, even checken.

Hiermee >80% beworteld.

NB: ik gebruik altijd stekpoeder.

Nu weet ik alleen niet hoe nu verder..

Uitplanten in de volle grond? Overleven die kleine plantjes de (Noorse) winter?

In heel veel potten in de koude kas?

IMG2018072411384696049331532948421.jpg

• 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...