Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Ik heb een tuin bij mijn huis, niet zo groot, geen ruimte voor een fatsoenlijke composthoop. Blikvanger in de tuin is een magnolia(boom). Elke herfst sjouw ik me een ongeluk om al het bladafval naar de bladcontainers te krijgen en in het voorjaar koop ik dan compost en ander mulchmateriaal... Dat kan beter dacht ik zo. 

Blad dat in de borders valt laat ik liggen en het valt me op dat dit makkelijk en snel vergaat; na een beetje natte herfst en winter is er in de zomer weinig meer van terug te vinden.

Kan ik het geveegde blad in een standaard kunststof compostbak laten verteren tot bladcompost?

Het topic over bladcompost in zakken heb ik gevonden, dat heb ik ook wel eens geprobeerd maar vond ik geen succes (plastic zakken vergaan, speciale bladcompostzakken van jute waren veel te luchtig/droog en daardoor langzamer in het verteren, en bovendien duur)

Is er iemand die het ook in een standaard compostvat doet? Zijn er verder nog tips, behalve een keertje omzetten? Moet ik rekenen op muizenfamilies in een vat vol bladcompost of is dat niet aantrekkelijk voor ze?

• Like 1
Geplaatst:

gaat hier prima in een ronde gaasbak met vierkante gaatjes van 1x1 cm , 1 kuub,

van boven vullen, vochtig houden,  en twee jaar wachten, is alles bladgrond

Geplaatst:

Idd zonde van weggooien...

Gaat prima in elk compostvat al dan niet zelf gemaakt

Ik gebruik ook een soort van gaasbak zoals, 'zelf gemaakt'  (stelt niets voor hoor) met recup tuingaas die anders om weg te gooien was.

Praktisch want ik demonteer het als het leeg is en dan kan ik het makkelijk ergens tussen stoppen.

Muizen komen hier bij mij wel in maar die komen gewoon overal in ... zitten in mijn gewone compostbakken, tsn mijn planten enz. 

Plastiek zakken vergaan idd, als je ze echter ergens uit de zon, zelfs in het donker kan plaatsen dan heb je dat probleem veel minder.

Geplaatst:

Beste compostmeester in spé,

Alle vormen van composteren zijn beter dan niet composteren. Afhankelijk van de aangeboden hoeveelheid organisch afval kan de juiste keus worden gemaakt.

Composthopen en vaten hebben als nadeel dat het een langdurig proces is en dat regelmatig beluchten noodzakelijk is. Ook staat het proces gedurende de winterperiode stil. Het beste systeem op dit moment is de trommelcomposter. De natuurlijke kringloop maar dan sneller en schoner. Iedere 6 weken wordt de compost "geleverd en dat gedurende het gehele jaar. Trommelcomposters, zoals de JK125, JK270 en JK400 zijn een goede keus voor het composteren oplocatie.  

Groet, Rob/Eco-Cycle

Geplaatst:
Op 30-5-2020 om 11:41, TomP zei:

Gaat prima in elk compostvat al dan niet zelf gemaakt

Hier ook, bij veel aanvoer even een paar (gratis) pallets op zijn kant en daar het blad in, verder geen omkijken naar.

laat de natuur maar zijn ding doen, bladaarde is een aanwinst voor je tuin.

Geplaatst:

Pallets zou ook nog kunnen inderdaad, maar het kunststof compostvat heb ik al een keer van iemand gekregen, dus dan ga ik het daarin gewoon proberen.

Ik heb ook weleens al het blad in de borders gegooid, maar daaruit waait het dan toch weg en dat vind ik te slordig voor zo bij huis. 😁

Geplaatst:

Wat helpt en wat ik heel soms doe (gebruik dan wel regenwaterput) indien droog is na het aanbrengen van de bladeren op de tuin/border ze goed natsproeien, de bladeren koeken dan aaneen en blijven liggen.

Het kunststof vat zal zeker ook werken

zoals Patrijs zegt, het is een topproduct om nadien te gebruiken!

• Like 1
Geplaatst:

Ik heb vorig jaar het zeer natte blad in zakken gepropt, uiteindelijk tien zakken, die verschillende maten van vulling hadden, vanwege scheuring zakken, zo zwaar maakte ik ze.

Ze zijn het kasje ingegaan. Bleken uiteindelijk te nat, want ik had ook noig water toeggevoegd. Dus gaten in de zakken. Toen nog betere afwatering. Begin dit jaar weer gechecked en gezorgd voor wat drogen. En zakken gestapeld. Een zak in een 45L kuipje geleegd om te drogen en anaerobe stink rotting tegen te gaan.

Vorige maand alle zakken doorgegaan en alles was nog plakkaten van blad. Deels heel nat, een zak juist droog en het blad dus nog lichtbruin en slap. Nat verging meer. Maar het waren allemaal plakaten. Dus ik heb alles fijn gescheurd gemengd en drie 60L zakken flink gevuld. Die staan nu op het teras en we gaan het zien na de zomer hoe het verder is afgebroken. Dus begin vooral met het blad fijn te maken anders wordt het gewoon een koek van een meter hoog en aerobe afbraak zal dan moeilijk worden.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...