Ga naar inhoud

Muntplant tot leven wekken

LaraJa

Aanbevolen berichten

Beste mensen, 

Mijn mooie, levendige muntplant is dood. Nou heb ik alles geknipt, en even gegoogled hoe ik mijn plantje nou een nutri boost kan geven. Uiteraard heb ik hier helemaal geen verstand van en heb ik besloten om mijn plantje ipv thuis maar even op het balkon te zetten voor wat extra zonlicht en zuurstof, daarnaast heb ik m licht bemest met duivenpoep en een beetje bananenschil toegevoegd. Is dit juist of heb ik het helemaal verkeerd aangepakt? Ik hoor het graag van jullie, alle tips zijn welkom! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De nutriënten uit de druivenpoep en de bananenschil zullen niet direct beschikbaar zijn voor de plant want deze moeten eerst nog afgebroken worden. 

Heeft de plant nog wel enige levende delen of is hij echt helemaal dood? En zo ja, vergeten water te geven of is de plant langzaam steeds slechter geworden?

Ik zou de plant allereerst verpotten in een grotere pot met extra nieuwe grond. Dan eventueel wat vloeibare mest toevoegen (staat op de verpakkingen hoeveel per hoeveelheid water etc.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sand&Oak,

bedankt voor je reactie! Ik heb de plant altijd voldoende water gegeven maar merkte op een gegeven moment dat hij bijna onder water stond en niks meer opnam! Toen begonnen de blaadjes uit te vallen en de takken te verkleuren, sommige geel en anderen geel met zwarte vlekken tot helemaal droog bruin en dood. Ik heb nog een foto van de plant nu en nog foto’s van de takken en blaadjes die ik heb geknipt. BE5F4B5C-A55A-4B12-8271-C5327D39DAE6.thumb.jpeg.2775edcdc8e03a6f9071da699e825e3e.jpeg

69066CB5-CAF1-4A94-A05E-6CB95D3B4673.jpeg

B889CAC9-D0A5-4A88-9810-0F8BA6B991FB.jpeg

34BFF3BC-AC79-4524-887D-238E05E48905.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een grotere gedeelte van de dode takken en bladeren al weg gegooid maar hier kan je nog misschien een beetje zien hoe hij eruit zag. (De dode takken en bladeren waren wel meer dan het groen dat je nu op de foto’s ziet)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Simonvb,

bedankt voor de tips! Ik twijfelde al of dit een geschikte pot was voor de munt, er is nu idd geen gelegenheid voor het water om eruit te stromen, ik zal even kijken naar een betere pot. Ik heb de plant al voor de zekerheid iets meer in de hoek geplaatst waar er minder zonlicht is. 

Vriendelijke groet,

Lara

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, teveel water kan natuurlijk ook ja. Als deze takjes eraf kwamen verwacht ik wel dat hij vanuit de wortels herstelt als je hem wat laat drogen en inderdaad in een pot met afwatering zet! Voeding zou ik dan mee wachten tot er weer wat leven in zit, want uit de nieuwe grond haalt hij dan ook voeding de eerste tijd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je voeding wil geven dan maakt het niet veel uit wat, alleen opletten dat je niet teveel geeft.

Als je de munt in verse potgrond zet (bvb de genomen stekjes die Patrijs voorstelde en relatief vlug wortelen in een glas water) dan moet je voorlopig enkel bewateren.

Kamerplanten voeding, tomatenvoeding, roze/blauwe korrels, algemene moestuinvoeding.

Wil je gewoon een naam/merk (mag dit hier??) zoek dan eens op DCM, Aveve, Horta, Ecostyle etc

Neem dan voor het gemak vloeibare, kan je verder oplossen/verdunnen met water en dan rechtstreeks geven.

Vb DCM:

Vloeibaar Huis en Tuin

Vloeibaar Groenten en Kruiden

Vloeibaar Terras en Mediterrane

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeilijk om te bepalen... mja sorry, geen sluitend antwoord...

Hangt af van de grote van de pot, de inhoud en de kwaliteit er van.

Op de zak potgrond staat normaal vermeld voor hoe lang er voeding in aanwezig is: 8 weken, 3 maanden ...

De eerste weken is alvast niets nodig, gewortelde stekjes vinden genoeg voeding in hun pot.

Op de flessen met voeding staat normaal gezien op het etiket hoeveel milliliter / liter water je moet geven.

Mss staat er zelfs een kleine tabel op met de hoeveelheid per soort plant (bvb 20 ml/liter voor tomaat, 5 ml/liter voor sla, 10 ml voor kruiden...)

Opnieuw afhankelijk van de grote van de pot 1x per 2 weken tot 1x / maand

Munt is geen moeilijke plant, in volle grond soms zelfs aanzien als onkruid.

Plant in een ruime pot, hoeft niet heel diep te zijn, munt groeit vlug als het de ruimte heeft maar in pot natuurlijk minder snel dan buiten in volle grond.

Pot vanaf de eerste vorst naar binnen, in volle grond geen probleem maar een pot kan volledig bevriezen.

Binnen kan je gewoon verder blaadjes oogsten.

Watergiften niet overdrijven, heeft vocht nodig maar de meeste planten binnen sterven door het geven van te veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, TomP zei:

Watergiften niet overdrijven

Iedereen doet het weer anders.

Bij mij hebben de potten met Marokkaanse munt enkele weken in een onder bak met een flinke laag water gestaan na opnieuw oppotten met verse grond en compost/ mest dit voorjaar.

In het water had ik ook nog een beetje bio koemestkorrels opgelost.

Nu staan ze op een warme plek en krijgen iedere dag een goede scheut water omdat ik er van uit ga dat munt van nature graag in een zeer vochtige omgeving groeit.

De munt thuis staat in een oude zinken teil zonder afvoer gat en staat in een regentijd soms onder water.

Duurt dit langere tijd dan giet ik er wat water uit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Patrijs,

Mooie foto van je planten! Ze zien er gezond uit! Dus je plant heeft overvloed aan water maar gaat niet dood? Hmm, misschien lag het dan niet aan het water bij mijn plantje.. tja, maar goed het is nu even afwachten en kijken hoe hij zich hersteld. 

groetjes, 
Lara

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...