Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste mede-moestuinders, 

Dit jaar hopen we te verhuizen naar ons mooie stukje grond, en ook al had ik mezelf beloofd eerst nog niet te veel plannen te maken voor alles zeker is (vergunningsaanvragen duren zo lang!) om teleurstelling te voorkomen, kan ik het niet laten toch alvast ‘voorzichtig’ te oriënteren (lees: full-on zoektochten op Google en fora afstruinen, oeps) ;) 

Het is gewoon te leuk en we moeten uiteindelijk toch een plan hebben... 

We hebben voor Nederlandse begrippen (en ons budget) een mooi stukje kunnen bemachtigen, maar gigantisch is het niet. Naast een mooie moestuin willen we graag wat kleinvee hebben rondscharrelen, en dus begint de zoektocht naar welke dieren we het beste kunnen kiezen en hoe we die het beste kunnen huisvesten. 

Van het totaal aan grond zal er zo’n 1650m² overblijven voor een kleine boomgaard, moestuin en verblijfplaats voor de dieren. Er komt een mooie schuur met schuil- en stallingsmogelijkheid. 

Ik ben opzoek naar ervaringen van andere moestuinders met het houden van dieren op een dergelijk stukje grond. Om elk dier zoveel mogelijk bewegingsruimte te kunnen bieden lijkt het ons mooi om op bepaalde stukken moestuin en boomgaard te integreren met graas- en scharrelgebied voor de dieren (je leest bijvoorbeeld vaak over kippen in de boomgaard die daar alle ruimte hebben en tegelijkertijd als natuurlijke vorm van pest-control kunnen fungeren = win-win)  Zijn er tuinders die daar ervaring mee hebben?

Sowieso willen we kippen, iemand tips over welk ras? Ik las al iets over het kiezen voor een kleiner ras i.v.m het voorkomen van teveel schade aan de planten door het krabben en scharrelen.

Daarnaast lijkt ons het houden van 2 dwerggeitjes fantastisch, maar de meningen zijn daar ontzettend over verdeeld. In Amerika zijn mensen super enthousiast over de “Nigeriaanse Dwerggeit” omdat ze vriendelijk en handelbaar zijn, en een goeie hoeveelheid heerlijke melk geven ondanks hun kleine formaat. Dit leek ons ideaal maar ze lijken moeilijk te vinden in Nederland; na een korte zoektocht kom je vooral veel advertenties tegen van de alom bekende ”kinderboerderij dwerggeitjes”, om ze zo maar te noemen, zonder specificatie wélke soort dwerggeit het is. Iemand die weet of en waar die te vinden zijn? Of een alternatief ras dat net zo makkelijk te houden is met weinig ruimte en toch geschikt is voor hobbymatig geiten melken? We zitten in landelijk gebied maar niet heel ver uit de buurt van buren dus we hebben het liefst een ras dat niet de neiging heeft ontzettend veel herrie te maken.

(Ik weet dat geitjes ware Houdini’s kunnen zijn en ze graag mogen knabbelen aan dingen waar je ze liever niet aan hebt knabbelen en hier zullen dan ook de nodige maatregelen voor getroffen worden ;) Tips en ervaringen hiermee zijn natuurlijk welkom) 

Ik ben benieuwd welk klein grut jullie allemaal op jullie mini-homesteads hebben lopen! :) 

• Like 1
Geplaatst:

Hé Pinksterbloempje, inderdaad. Mooi stukje grond. Fijn hoor. En ja: fora / Google afstruinen naar informatie is leuk hé!
Zo begin ik mijn zoektochten naar nieuwe dieren / plannen ook altijd.
Nigeriaanse dwerggeiten lijken in Europa niet te vinden helaas. Klein alternatief geitje dat je ook kunt melken lijkt er niet te zijn. Als je niet maalt om melken, zijn die dwergboederij-geitjes echter prima.
Verder inderdaad, wat Jorieke al aangaf, we hebben heel uitgebreid beschreven wat we tegengekomen zijn in onze zoektochten naar goede manieren van beesten houden hier op t forum.
Als je nog specifieke vragen hebt over bepaalde dieren, kun je die het beste stellen in het betreffende topic over dat beessie.

Veel plezier!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Haha, heerlijk dromen toch! Ik hoop dat alles snel rond is. Wat een geweldige plannen.

Ik heb zijdehoenders en serama kippen. Dat is het enige wat er aan dieren zijn en heb er verder ook weinig ervaring mee. Pas 1 jaar kippenmoeder, leer zelf ook nog veel. Seramas zijn de kleinste kippen ter wereld. Heel klein dus en de zijdehoenders zijn krielkippen die meer pluis dan vlees zijn. Veel veren! Ze mochten het eerste half jaar (korter?) vrij rondscharrelen. Ze kunnen niet vliegen en de moesbedden waren omheind om enthousiaste kleuters buiten te houden. Dus ze konden toch geen kwaad doen waar het niet mocht. Maar na een kipnap en een kip wat kwijt was, een ren gemaakt. Nu scharrelen ze alleen daar rond en mogen ze alleen buiten als er iemand bij blijft.

Kippen zijn Superleuk en als je de ruimte en de plannen hebt, zou ik ze zeker aanraden. Neus eens rond bij nutsdieren. Genoeg inspiratie! Voor je het weet, koop je net als@Nasuada een mini koetje geweldig toch als je plek hebt!

Geplaatst:

Wat een avontuur en wat een voorpret.

Zo kochten wij 3 jaar geleden ook een oude stal/ huis die wij tot geheel verbouwd hebben.

De afspraak was eerst de verbouwing dan de dieren. Hihi in augustus kregen wij de sleutel en in de eerste week stond de wei er. Omdat  ik inmiddels helemaal besmet was met alle leuke avonturen die ik hier las. Was mijn prio volledig  verschoven.

En nu?  geen dag spijt. 1.5 hectaren met een kinderboerderij weitje (3x om om te weide) met varkens, schapen,eenden, kippen, cavias. En een wei ( in 3 te verdelen om om te weide en te hooien) met 2 mini koetjes die nu ook kalfjes hebben. Passen en meten en vooral ontdekken wat ik leuk vind en wat toch minder is.

Welkom en deel vooral je ervaringen!

• Like 1
Geplaatst:

Klinkt leuk pinksterblom. 

Wij (mijn man en ik) hebben een tuin van maar ca 240m2 met daarin een mini moestuin , een natuurlijke bloementuin , grasveld en boomgaard. Achter onze tuin ligt een natuurlijke groenstrook en een beekje. Zodat het meer lijkt dan het is. 

De tuin is inmiddels 15 jaar jong en een heerlijke plek om te genieten van de planten,  allerlei vogels, insecten en heel veel fruit. We zijn ooit begonnen met konijnen maar zijn daar ook weer mee gestopt omdat we ze niet bijzonder leuk vonden. Sinds 6 jaar lopen er kleine krielkippen in. Voor de kleine eitjes en een heleboel gezelligheid. 5 hollandse krieltjes en 3 wannabee doornikse krielen. Als er iemand thuis is mogen ze los. Anders niet vanwege roofdieren (m.n. vos en hond). Dan blijven ze in het hok + ren (3m2 + 15 m2) . Kippen zorgen inderdaad voor minder insecten 🕷  🦟 en zo. Ze eten ook kikkertjes en salamandertjes helaas. 

Gister hadden we merels, duiven, een ekster, een Vlaamse gaai en een bonte specht in onze vroege kers 🍒   (Napoleon).  Zelf kregen we nauwelijks kans om kersen te eten en vandaag waren ze allemaal op. 

Verder hebben we een zomerkers, peer, 3 appels , pruim,  abrikoos, druif, diverse  bessenstruiken, een mooie kiwi die niet echt tweeslachtig blijkt te zijn en een perzik die al 10 jaar sputtert en inmiddels alleen nog uitloopt op de onderstam. 

We gebruiken geen bestrijdingsmiddelen en kopen zo weinig mogelijk spul uit de gangbare tuincentra waardoor het er niet gelikt uit ziet. Maar er is wel volop leven in de tuin. 

Geplaatst:

Dankjewel voor jullie leuke berichten, gezellig om te lezen hoe iedereen het doet :) 

Helaas hebben we slecht nieuws gekregen van de gemeente, ons mooie duurzame plan voor het huis paste niet in het straatbeeld! Ons was verteld dat alle regels heel soepel waren en duurzaamheid is tegenwoordig zo belangrijk... Wij wilden een houten skelet en strobouw, vanwege de prijs en energiezuinigheid, en daar was niks op tegen in de regels en beperkingen die we speciaal hadden aangevraagd. Maar in tegenstelling tot wat ze ons eerst verteld hadden, blijken ze alle huizen in die straat van baksteen te willen... Het was financieel al spannend, maar dit is nog veel duurder en kunnen we al helemaal niet betalen. Bah, wat voelen we ons misleid; de aannemer, al die dure tekeningen en berekeningen :( Allemaal voor niets. Sorry, ik moet het even ventileren haha 🤭

Dus we zullen nu op zoek moeten gaan naar iets anders 😅 Er is nog wel iets.. maar het staat al zo lang te koop, zelfs in deze tijd, terwijl het een goede prijs is met een boel grond.. als zoiets al zo’n poos te koop staat ben ik benieuwd hoe slecht het huis is of wat er anders mee aan de hand is 😂 Zondag gaan we even kijken.. als het op het eerste gezicht meevalt gaan we een bezichtiging plannen. Er moet haast wel iets mis mee zijn zou je zeggen. Ik ben benieuwd!

Geplaatst:

@Mellie: Kippen gaan we hoe dan ook sowieso doen! Ik heb de Serama even opgezocht; wat een schattige kipjes en zo sierlijk met hun hoge staartveren 😊 Goeie tip, je doet ze dus alleen buiten de ren als je er bij bent maar hoe krijg je ze er dan weer in? Of doe je ze alleen naar buiten als je er bij kan zijn tot de avond, wanneer ze uit zichzelf weer naar binnen gaan?

Geplaatst:

@Trea: Heerlijk, zo’n niet gelikte, levendige tuin. Onze vorige tuin (bijna dan, nog 5 weken en dan moeten we eruit) is echt verre van gelikt, heel weelderig en vol bloemen en “onkruid”. Ik word daar zo vrolijk van! Al die bijen en hommels die zoemen tussen de bloemen 😊 En vogels; nadeel is dat die net zo gek zijn op dat lekkere fruit als wij. Hebben jullie wel eens diervriendelijke manieren uitgeprobeerd om ze enigszins tegen te houden?

Geplaatst:

12 uren geleden, Pinksterbloempje zei:

Hebben jullie wel eens diervriendelijke manieren uitgeprobeerd om ze enigszins tegen te houden?

Ja, met tuinnet. Maar daar raakten zangvogels in verstrikt. Dus dat doen we niet meer. We hangen nu cd’s in de kersenboom. Maar dat helpt ook niet echt. 

Verder gebruiken we oude konijnenhekjes om duiven en kippen uit de mini moestuin te houden. 

En preventief tegen bloedluis bij de kippen en bij de bestrijding van mieren onder het terras gebruiken we diatomeeënaarde. Larven die uit de  eitjes kruipen maken zichzelf daarop stuk. 

We geven zieke bomen de kans om zelf beter te worden door uit van het zelfherstellend vermogen en natuurlijk evenwicht. Ik verbaas me er soms over hoe een boom (abrikoos / pruim) soms ziek lijkt en dan 2 jaar later toch weer volop meedoet.  

Dit doen we ook met de kippen. We geven ze scharrel ruimte en biologisch voer. Ze zijn iha supergezond en bij ziekte gaat er sowieso geen antibiotica in. De enige kipjes die bij mij dood gingen waren kuikens die van een fokker kwamen. En 2 kuikens uit eigen natuurbroed die door een rat zijn gepakt. 

13 uren geleden, Pinksterbloempje zei:
Geplaatst: (aangepast)
13 uren geleden, Pinksterbloempje zei:

Wij wilden een houten skelet en strobouw, vanwege de prijs en energiezuinigheid, en daar was niks op tegen in de regels en beperkingen die we speciaal hadden aangevraagd. Maar in tegenstelling tot wat ze ons eerst verteld hadden, blijken ze alle huizen in die straat van baksteen te willen... Het was financieel al spannend,

Herkenbaar. Wij hebben een hout skelet bouw woning met bakstenen buitenkant om die reden. Alleen in het topje (zolder) mochten we een stukje hout aan de buitenkant laten zien. 

Maar het is destijds wel gelukt en ondanks de consessies zijn we er erg blij mee. We hebben het huis heel eenvoudig gehouden zonder luxe badkamer, keuken etc. 

Een gemeente mag houtskelet of strobouw niet verbieden. Alleen zeiken over goothoogte, zichtbare materialen e.d. En het moet natuurlijk voldoen aan de regels van het bouwbesluit. 

aangepast door Trea
Geplaatst:
Op 6-6-2020 om 11:17, Trea zei:

En preventief tegen bloedluis bij de kippen en bij de bestrijding van mieren onder het terras gebruiken we diatomeeënaarde. Larven die uit de  eitjes kruipen maken zichzelf daarop stuk. 

Heel interessant! Goede tip, die diatomeeënaarde 😊

Geplaatst:
Op 5-6-2020 om 22:27, Pinksterbloempje zei:

@Nasuada: Wauw, wat een ruimte en wat een dieren! Ik weet van mezelf al dat ik net als jij de prioriteiten ook om ga draaien 😂 En ohh kalfjes! Wat mooi, heb je hier op het forum ergens foto’s staan? 

Ja onder nutsdieren/ dexterkoetjes

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...