Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Ik heb inmiddels een jaar of 5 een balkonmoestuin in potten. Maar een probleem dat ik nog niet heb kunnen oplossen is "dode" potgrond. Het lijkt wel of de potgrond steeds slechter wordt. Ik heb meerdere merken geprobeerd maar allemaal hebben ze hetzelfde probleem. 

Niet lang na het oppotten van de plant in de pot droogt de potgrond volledig uit. Je kunt wel water geven maar die loopt er of langs of dwars doorheen zonder dat de grond iets opneemt. Hoe lossen jullie dit probleem op? Maken jullie je eigen potgrond? Of mis ik iets?

Bij voorbaat dank!

Geplaatst:

Ik heb het zelfde probleem, daarom mix ik een beetje brekerzand er doorheen, zorgt er voor dat het water wel. Tevens kan je perlite of vermiculite toevoegen, wat voor een betere water / zuurstof huishouding zorgt. 

Eventueel een deel tuingrond toevoegen. Compost kan natuurlijk ook. 

Wat ook kan helpen als het uitgedroogd is, om eerst met een plantenspuit licht de boven kant van de aarde nat te maken. Paar minuten later water geven, dan ligt het water niet meer op de grond en kan het wel wegzakken. 

Geplaatst: (aangepast)

En hoe gaan we om met planten die al een aantal jaar in dezelfde pot staan? Hoe zorgen jullie ervoor dat de grond in die potten kwalitatief ok blijft? Het is lastig bij grote planten als kruisbes om de plant uit de pot te halen, zeker ook omdat na een paar jaar de hele pot is gevuld met wortel :P. Ik kan natuurlijk verpotten in nog grotere pot, maar de kruisbes staat momenteel wel echt in de maximummaat.

aangepast door akroma
Geplaatst:

Ik haal b.v. aalbes 1x per 2of 3jaar uit de pot, ik snoei dan een aantal dikke wortels weg(doen niks) , en probeer de fijne wortels over te houden, fijne wortels nemen voeding en vocht op. 

Alles wat rondjes maakt in de pot kan je ook terug snoeien. 

Daarna gaat de oude grond onder in de pot, en plant de struik weer terug er boven op met nieuwe grond. 

Beste moment om zoiets te doen, is aan het eind van het voorjaar, op het moment dat de knoppen staan te zwellen en op punt om open te gaan. Als ze opengaan heb je nieuwblad, wat direct energie leverd om nieuwe haarwortels te produceren. 

Ik doe dit bv ook met buxes in pot. 

Je kan eventueel op youtube kijken, hoe ze 'bonsai's verpotten'. Want die bomen zitten altijd in een kleine schaal, en die wil je ook in kleine schaal houden,en niet telkens naar een grotere pot verpotten. 

Geplaatst:

Van de week je topic gezien van die aantastingen van de bessebbladwesp op je kruisbes.  Als je bijvoorbeeld zo'n bessenstruik bedoeld ?  Die maat pot is echt nogal aan de krappe kant hoor voor zo'n struik. Grotere pot voor nemen. 

Geplaatst:

Wat voor potgrond gebruik je, omdat deze zo snel uit lijkt te drogen?

Zelf gebruik ik altijd een mengsel van 'normale' potgrond en kokospotgrond (beiden Welkoop huismerk). Ik merk dat dat mengsel langer vochtig blijft en in ieder geval meteen weer water opneemt als het te droog is geweest; beter dan met enkel normale potgrond. Is sowieso een eigenschap van kokosgrond in het algemeen.

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Geplaatst:

Ik meng het momenteel met turf, maar realiseerde me dat turf sowieso al een groot aandeel heeft in de potgrond mix, dus of dat nou zo veel bijdraagt vraag ik me af. 

Geplaatst:

Je kon “vroeger” nog wel eens van die korrels kopen die wanneer ze in contact met water komen gaan uitzetten....waterkristallen of zo??? Ik ben zelf geen held in het verzorgen van planten in potten....vergeet ze steeds 😅

maar toen ik nog op een flat woonde mixte ik die korrels door de potgrond en zette daar de plantjes in...grond was nog steeds vochtig na watergeuzen en dag in volle zon...vond het toen ideaal....

nu zet ik er een schaal onder en giet ik die vol met water....of plant alles in de volle grond. Geen omkijken naar...alleen bij langdurige droogte. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...