Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal, 

Ik heb al een paar jaar een kruisbes en een aalbes op mijn balkon en elk jaar heb ik weer hetzelfde probleem. Eigenlijk alle blaadjes verdwijnen en de vruchtjes sterven vroeg af. Wat me al een paar jaar opvalt zijn de zwarte puntjes op de bladeren. Dit jaar zag ik voor het eerst kleine groene rupsjes, je moet echt heel goed kijken om ze te zien door hun camouflagekleur zijn ze bijna niet te zien, zelfs als je weet dat ze er zijn. 

Ik neem aan dat deze rupsjes het probleem zijn en dat die zwarte puntjes met die rupsjes te maken hebben. Wat kan ik hier aan doen buiten de rupsjes met de hand verwijderen (je ziet ze nooit allemaal, plus  ze vermeerderen zich volgens mij vrij snel)?

Alle hulp is welkom :)

PS: Kan het zijn dat de planten op de een of andere manier zwak zijn, waardoor ze elk jaar terug komen, of overwinteren ze op de plan/aarde?

20200522_145856.jpg

20200522_145843.jpg

Geplaatst:

Begrijp ik het goed uit dat artikel dat de "rupsen" verpoppen op de grond? Want ik heb ook een aantal coconnetjes aangetroffen op de takken, waarvan ik vrij zeker ben dat het die rupsen zijn. 

Maar goed de bovenste laag van de grond vervangen dus (ik had cacaodoppen als mulch al is daar inmiddels na een paar jaar niet veel meer van over).

Geplaatst:

Dat lijkt eerder het werk van de kruisbessen fruitmot,

Maar het is lastig raad geven als er geen goede foto van de daders is.

Maar het afsterven van de bessen zou ook een indictie van deze mot kunnen zijn, die tast ook de bes aan die daarna afsterft.

De zwarte puntjes zou ontlasting van de rups kunnen zijn.

Geplaatst:

Ik krijg toch vooral het idee dat die mot alleen de vruchten zelf aantast en niet de bladeren. Dus die bladeren moet naar mijn idee iets anders zijn.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...