Gianni1234 Geplaatst: 20 mei 2020 Geplaatst: 20 mei 2020 (aangepast) Hallo, Al enkele dagen vraag ik mij af waarom een paar jonge plantjes gaatjes hebben in de bladeren. Het zijn er nog niet te veel, maar het begin wel op te vallen: vaak is een kwart van de blaadjes aangedaan met gaatjes. Dus net ga ik even buiten kijken met een zaklamp en vervolgens zie ik het; meerdere insecten die rond de stengel zaten en die ik niet echt kan plaatsen. Ze kropen snel weg toen ik ze met een mes aanraakte, maar ik denk dus dat ik de oorzaak heb gevonden. De vraag is: wat zijn het. Ze komen alleen 's nachts tevoorschijn zo het lijkt en hebben een zwarte tot diep donkerbruine kleur. Lengte: circa een 1-2 centimeter. Heeft iemand een idee? Ik moet het te weten komen om ze kunnen bestrijden en kan het maar niet vinden. Foto Ik denk dat het een soort wants is? 20 mei 2020 aangepast door Gianni1234 Quote
Patrijs Geplaatst: 20 mei 2020 Geplaatst: 20 mei 2020 https://nl.wikipedia.org/wiki/Oorwormen 1 Quote De moestuin van Patrijs
Gianni1234 Geplaatst: 20 mei 2020 Auteur Geplaatst: 20 mei 2020 @Patrijs Bedankt. Ik heb er overigens net eentje gevangen 😄. Kan dit de bron zijn van mijn bladschade, of moet ik het eventueel ook zoeken bij bladluizen? Toen ik net keek zag ik er toch hier en daar nog een paar opzitten, ondanks dat ze eerder deze week (het waren er nooit veel) waren verdwenen. Als het dat is dan kan het natuurlijk dat dit een nuttig beest is wat ik vooral moet laten zitten, maar ik probeer hier even de bron van de gaatjes in de bladeren te achterhalen. . Ik zie namelijk wel dat ze op een lijst staan van dieren die bladluizen eten... Quote
Bit Geplaatst: 21 mei 2020 Geplaatst: 21 mei 2020 Klopt. En bladluizen eten geen blaadjes, dus zijn niet de oorzaak van je gaatjes. 1 Quote
simonvb Geplaatst: 21 mei 2020 Geplaatst: 21 mei 2020 Oorwormen proberen de meesten te lokken naar de tuin tegen de bladluizen dus ik zou ze verwelkomen. In fruitbomen gebruikt men vaak een terracotta potje met stro dat men aan de boom omgekeerd hangt, dit gebruiken ze als nestplaats. Hoeveel schade heb je eigenlijk van die gaatjes want dit is niet zo duidelijk? 1 Quote
Gianni1234 Geplaatst: 21 mei 2020 Auteur Geplaatst: 21 mei 2020 (aangepast) @BitDat maakt het helaas een stuk ingewikkelder. Ik vraag mij af wat de oorzaak dan kan zijn. @Simonvb Zie hier: Bij de meeste planten is het wel zoiets. Circa een kwart van de blaadjes, misschien wat minder, maar het lijkt langzaam toe te nemen. Als het iets is wat de planten kan slopen dan smoor ik het graag in de kiem. Tot nu toe groeien de planten vrolijk door, maar de aangedane bladeren hebben de neiging om wat meer te gaan hangen. Vorig jaar had ik ook last van bladluizen (veel meer zelfs, daarom let ik nu op) en toen verscheen dit ook hier en daar. 21 mei 2020 aangepast door Gianni1234 Quote
MarjaP Geplaatst: 21 mei 2020 Geplaatst: 21 mei 2020 Volgens mij zijn het ordinaire oorknijpers, ik heb er ook last van. 1 Quote
simonvb Geplaatst: 22 mei 2020 Geplaatst: 22 mei 2020 Ik heb ook dergelijke gaten in de bladeren van mijn appelbomen. De appelbomen zitten nu goed onder de luizen maar er zitten ook veel lieveheersbeestjes en zie ook wel een paar oorwormen. Ik laat het zijn gang gaan, vorig jaar ook. Tegen de zomer zag ik geen bladluizen meer. Aangezien ik denk dat de schade door de gaten kleiner is dan deze door de bladluizen, neem ik deze erbij. De foto lijkt of het voornamelijk op oud blad is, dan zou ik me zeker geen zorgen maken aangezien deze bladeren toch vlugger afsterven. 1 Quote
D_SDennis Geplaatst: 22 mei 2020 Geplaatst: 22 mei 2020 Ik zou me er niet druk om maken. Ik weet zeker dat zodra de planten in de groei gaan het probleem verdwijnt. 1 Quote
Gianni1234 Geplaatst: 22 mei 2020 Auteur Geplaatst: 22 mei 2020 Bedankt voor de reacties: ik doe verder dan ook niets meer mee aan deze kant. Ik denk ook dat de planten als ze groter worden er sowieso minder last van hebben. Mij ging het vooral om het voorkomen van schade zoals vorig jaar, maar zo te zien valt het wel mee. Het is ook niet meer verder uitgebreid, ondanks dat ik nog wel wat bladluizen zie. Maar dat is dan maar voer voor de oorwormen ;). Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.