netraam Geplaatst: 20 mei 2020 Geplaatst: 20 mei 2020 (aangepast) Hoi Square foot gardeners! Ik heb een moestuinbak gemaakt van gevonden onbehandeld steigerhout en een gevonden pallet en moet nu alleen nog het klimrek afmaken zodat komkommers en tomaat de hoogte inkunnen. Nu heb ik de keus om te kiezen voor netten of gaas. Tuinnet, bijvoorbeeld tuinnet van de gamma (https://www.gamma.nl/assortiment/bindingfix-tuinnet-primo-zwart-5x4-meter/p/B580034) of van de action (https://www.action.com/nl-nl/p/tuinnet-/) Gaas, bijvoorbeeld zoiets: https://www.gamma.nl/assortiment/handson-tuingaas-60-cm-hoog-rol-10-meter/p/B536789 verticale touwtjes (zoals ze in kassen gebruiken) De tuinnetten (zowel van gamma als van action) lijken mij nogal scherp voor de planten. Prijstechnisch wel fijn Overleven planten dat wel als eea een beetje wiebelt in de wind? Of is Gaas met wat grotere openingen een betere optie? Zo staat mijn moesbakje erbij. Het gaas of het net wil ik rondom het hout gaan spannen. 20 mei 2020 aangepast door netraam Quote
TomP Geplaatst: 20 mei 2020 Geplaatst: 20 mei 2020 Netjes!! Komkommers teel ik verticaal aan 'touw' Tomaten eerst mbv een spiraal en dan verder met 'touw'. Erwten en peultjes gebruik ik nu betonnetten (degene die ze in funderingen steken), 15*15cm Oud tuingaas, kippengaas enz. alles kan wel Idd opletten dat de planten niet worden doorgesneden wanneer ze heen en weer wiegen in de wind dus zeker geen scherp net gebruiken Quote
acpronk Geplaatst: 20 mei 2020 Geplaatst: 20 mei 2020 Tuingaas is nu in de aanbieding bij Karwei, Dee week -20%.Gebruik het zelf ook, althans ben ermee bezig iets te maken Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
netraam Geplaatst: 21 mei 2020 Auteur Geplaatst: 21 mei 2020 Bedankt voor de tips en ervaringen @TomP en @acpronk! Vanmorgen tuingaas gehaald en de boel afgemaakt! Uiteindelijk gekozen voor tuingaas in plaats van kippengaas/voillieregaas. Dit is toch wel aanzienlijk dikker en minder scherp, leek me de beste optie! Nu nog de plantjes erin! 1 Quote
TomP Geplaatst: 21 mei 2020 Geplaatst: 21 mei 2020 Yep en dan groeien maar en binnen ettelijke weken mmmh... lekker 1 Quote
netraam Geplaatst: 21 mei 2020 Auteur Geplaatst: 21 mei 2020 Hoi Tom, Bedankt weer voor je reactie! Ja heel tof. Dit is mijn eerste wat serieuzere moestuinplantjes jaar! Normaal vooral aan 't hobbyen met IT en Elektronica, dit jaar weer eens iets totaal nieuws leren en ontdekken. De komkommers (marketmore's) groeien al super en moeten snel de bak in omdat ze in pot onhandig worden. Weten jullie toevallig of je bij Marketmore komkommers ook de mannelijke bloemen moet wegknippen? Ik ben er al achter dat het gaat om een "ridge" type komkommer, dus geen "geen house" type. Ik geloof dat ik ergens heb gelezen dat bij "Ridge" type komkommers het niet nodig is om de mannelijke bloemen te verwijderen, maar geheel duidelijk gekregen heb ik dit nog niet. Quote
netraam Geplaatst: 21 mei 2020 Auteur Geplaatst: 21 mei 2020 De eerste plantjes geplant! 2x Marketmore komkommers en 2x tomato maskotka (pottomaat). De komkommer heb ik de laatste tijd al laten harden, de tomaat af en toe. Nog een komkommer in pot en nog 4 tomatenstruikjes die ik even achter houd en binnen laat staan voor als het toch niet goed gaat Quote
TomP Geplaatst: 21 mei 2020 Geplaatst: 21 mei 2020 Marketmore is idd een buitenkomkommer en maakt mannelijke bloemen aan Mogen allemaal worden weggenomen je hebt ze niet nodig voor het krijgen van vruchten Laat je ze er wel aan dan krijg je, eigenlijk niet gewenst, bevruchting en dus zaden in je komkommer (ook geen ramp) Pluk ze jong en bij voorkeur 's morgens dan zijn ze knapperig en vol sap Geef ruim voldoende water en op regelmatige basis anders riskeer je bittere vruchten (al valt dat bij marketmore nog redelijk mee) 2 planten? Als ze allebei aanslaan en het weer zit komende maanden mee dan heb je komkommers voor de hele buurt 😁 Ze staan ook relatief dicht, de groei is heel krachtig en je zal goed moeten snoeien Quote
netraam Geplaatst: 21 mei 2020 Auteur Geplaatst: 21 mei 2020 Weer bedankt voor je hulp! Ik ben echt een totale beginner en moet nog veel leren😁 ik ga de mannelijke bloemen wegknippen! In eerste instantie ook al gedaan maar daarna las ik opeens weer dat een aantal soorten wel bestuiving nodig hadden. Ik durf het haast niet te zeggen, maar ik heb zelfs 3 komkommers....ik had niet verwacht dat alle 3 de zaden uit zouden komen en heb er eigenlijk ook niet over nagedacht dat ze zoveel komkommers geven🙈 Dat wordt door eten! Quote
TomP Geplaatst: 22 mei 2020 Geplaatst: 22 mei 2020 Is niet erg toch? Ik heb dit jaar 3 soorten, van elke soort 2 plantjes (en heb er nog van elke soort 3 in reserve voor mocht het misgaan maar mss plant ik die ook nog zonder dat het misgaat ...) Van mijn 2 Crispy Salad planten had ik vorig jaar ruim 100 vruchten om je een idee te geven ... Ik eet er veel gewoon uit het vuistje als ik bvb dorst heb of een hongertje als ik in de tuin of serre aan het werk ben Verder maak ik heerlijke (allez da's wat ik er van vin) infuus drankjes: komkommers in repen/stukjes en dan met bvb munt of limoen/citroen of andere gekneusde kruiden in een fles. Laten trekken in de koelkast en dan genieten op warme dagen Verder uitdelen: de buren zijn gretige afnemers van diverse groenten en dus ook jonge komkommertjes Quote
netraam Geplaatst: 22 mei 2020 Auteur Geplaatst: 22 mei 2020 Nee yoh totaal niet erg, gaat hier ook helemaal goedkomen! Veel en goed contact met buren die zeker ook wel wat komkommers lusten en we zijn er zelf ook dol op. Dat drankje klinkt super! Mijn vriendin maakt vaak een soortgelijke variant! Inderdaad echt heerlijk! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.