Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben op een missie om mijn eigen zaaigrond te maken met de volgende ingrediënten

• 33% Potgrond (gezeefd)
  • 33% Compost
  • 33% Perliet

Nu twijfel ik heel erg of ik de compost moet vervangen met kokosvezel. Ik lees veel dat:

1. Zaai- en stekgrond weinig voeding moet bevatten
  2. Compost de kans op schimmelinfecties verhoogt

Dan zou ik gaan voor:

• 33% Potgrond (gezeefd)
  • 33% 33% Kokosvezel
  • 33% Perliet

Advies gevraagd :)

Geplaatst:

Ik zaai enkel en alleen nog in pure compost, al dan niet gezeefd en gemengd met grof (0/7) zand.

Geen potgrond meer kopen, geen andere toevoegingen en gaat altijd goed, nog geen last gehad van schimmels nog andere.

Is goedkoop en makkelijk want geen heen en weer gerij noch gesleur.

Wel 'oude' compost gebruiken dus geen lekker verse die nog 'rookt'

Geplaatst:

Ik zaai de laatste jaren in een mengsel van 50% (gezeefde) potgrond en 50% kokosgrond.

Verder niets aan toegevoegd. Eerder vaak de kokosvezel van de action, de laatste jaren daar misgegrepen en nu gebruik ik bijna altijd de kokospotgrond van de Welkoop. Dat bevalt me trouwens beter, ik heb het idee dat de planten het er beter op doen.

Bij dezelfde Welkoop haal ik trouwens ook mijn potgrond (gewoon huismerk van beiden).

Ik ga er vanuit dat je perliet gebruikt om je mengsel luchtiger te maken? Misschien is dat zelfs overbodig als je er kokosvezel bij doormengt. Ik heb het idee dat mijn zaaigrond veel luchtiger is dan pure potgrond, door toevoeging van de kokos.

Bij het verplanten voeg ik wel compost toe, en bij het voor de 2e keer verpoten van vooral tomaten/pepers gaan er ook koemestkorrels bij. Maar nog steeds de basis van potgrond en kokos in ongeveer gelijke delen.

Rob

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Geplaatst:

De nieuwe Sri Lankese blokken stonden onlangs weer bij 'nieuwe artikelen' en ook in de tuin email. En online bij tuin onderhoud. Dus ze moeten er zijn. Wel €0,84. Weekaanbieding een tijd terug was €0,74. Inwateren gaat wat moeizamer, blokken blijven blokken, maar dan driemaal zo hoog. Lijkt iets grovere vezel in te zitten, vorige blokken waren puur coir.

Ik moet zelf op zoek naar potgrond, een big bag? Pallet? Opties?

Ook op zoek naar emmers/bakken/grote potten.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Het meeste zaai ik in (een mengsel van half-verteerde) compost van eigen droge paardenmest. Best vezelig spul al, paarden krijgen enkel gras en hooi. Ik sta op arme zandgrond, de compost is een prachtige toevoeging hier, maar ik merk dat planten die hierin niet zijn gezaaid bij het planten flink moeten wennen aan het scherpe spul. Door het met zaaien te gebruiken is het niet nodig, en bij iedere verplanting krijgen ze een nieuwe ronde.

Ik heb geen problemen qua schimmel of het idee dat de mest het kiemen benadeeld. 

Bloemen die in potten blijven of erg fijn zaad wil ik soms wel in een mengsel van potgrond en zand zaaien, meer uitzonderingen zijn hier niet. 

Home is where the harvest is.

Geplaatst:

@donaldk Hier in de lokale vestiging greep ik vaak mis, ondanks dat het in de folder stond. Kreeg dat te horen dat ze het eenmalig binnenkregen, en op=op.

Mijn ervaring was dat je er altijd veel meer water bij moest doen en langer moest laten staan dan op de verpakking stond. Ik deed altijd 3 blokken in een speciekuip met ruim het dubbele aan water. Steen op iedere blok om 'm onder water te houden en dan een hele nacht laten staan. De volgende ochtend was het een kuip met mooie losse kokos. Dan is de grond wel wat natter dan zou mogen, maar ik meng 'm toch altijd met gewone potgrond dus dat maakte niet uit.

Voor grote hoeveelheden potgrond, diverse bedrijven die compost etc verkopen, leveren ook potgrond los. Daar kan je vaak ook met een aanhanger naartoe om compost en potgrond op te halen.

Rob

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...