Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Ik heb van mijn moeder dit jaar aardbeienplantjes gekregen. Zij heeft deze plantjes ongeveer een maand geleden gekocht. Ook heeft ze deze plantjes voor mij in twee bakken gedaan, omdat we nog op zoek zijn naar een plantenbak. Nu zag ik dat de blaadjes en stengels van een aantal plantjes verdorren. De blaadjes zijn groen maar wel opgekruld en uitgedroogd. Ik heb één van de plantjes uit de grond gehaald om te kijken of er wat mis is met de wortels, deze zagen er normaal uit, ze waren niet zwart. Ik geef de planten iedere avond water met een tuinslang. Omdat ik dacht dat dat misschien het probleem is heb ik ze vandaag water gegeven met een fles, ongeveer 1.5 liter per bak. Ook zitten er gaatjes in de bladeren van de plant. Aan de onderkant kan ik geen rupsen zien, wel een klein vliegje en hele kleine zwarte beestjes. Kan iemand mij hiermee helpen? Ik zou het zonde vinden als alle plantjes dood gaan.

Ik heb wat foto's toegevoegd om een beeld te geven.

IMG_20200519_215102.jpg

IMG_20200519_215224.jpg

IMG_20200519_215229_1.jpg

Geplaatst:

Is de bak gesloten of heeft de bak ook gaten om overtollig water af te kunnen voeren?

Grond ziet er erg nat uit - maar misschien heb je net water gegeven voor de foto?

Geplaatst: (aangepast)

Het klinkt mij ook als veel water, helemaal als het een dichte bak is. 
En misschien te diep geplant? Daar houden aardbeien ook niet van. 

aangepast door loes
Geplaatst:

Ik zou even paar gaten boren onder in je bak of ze omzetten naar een bak met afwatering. Als het te veel aan water niet weg kan, tast het je wortels aan. Soms voelt door de zon de top droog aan maar is het onder toch behoorlijk nat. Ik zie dat hier met de tomaten heel erg. 

Geplaatst:

Lijkt mij verwelkingsziekte. Komt de laatste jaren veel voor bij aardbeien. Doordat de bak geen gaten heeft blijft de potgrond zeer nat. Waar water is, is weinig tot geen zuurstof. Gebrek aan zuurstof voor de wortels is zeer waarschijnlijk de primaire oorzaak van het toeslaan van de verwelkingsziekte (verticillium)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...