Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vandaag maar eens groenlof oogsten. Ik weet alleen nog niet helemaal wat ik ermee ga doen. Roerbakken met knoflook en pepertjes of als laag bovenop aardappelpuree en gratineren. Wat een luxe probleem

Geplaatst:

Ooooh lekker, hoog op mijn favoriete groentenlijstje! De mijne zijn nog niet zover

Smakelijk!

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Vanavond heb ik het met verschillende slasoorten gecombineerd. Was lekker. Denk dat ik er volgende week een stamppotje mee maak met een pittit stukje vlees.

Geplaatst:
Ik hoor graag een lekker recept, want bij mij staan ze op het lijstje "nooit meer doen". Ik vond ze zo vies bitter.

Tja als je niet van dat bittertje houd, kan geen enkel recept daar iets aan veranderen Pet! Vind je witlof ook niet lekker dan?

Geplaatst:

Mijn groenlof is juist uitgeplant, de rest blijft op het zaaibed staan. Ik dacht dat het meer een wintergroente was gezien de aanbeveling om in juli te zaaien. Groenlof is ook lekker rauw, versnipperd zoals witloof en gemengd met mayonaise...

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik weet niet of je dat kan eten, denk het eerlijk gezegd wel. De reden dat we dat niet doen is eigenlijk het zelfde als bij de uien. Het loof bevat nog veel "reserve"voedsel en bij het afsterven na het oogsten(enkele dagen op de grond laten liggen) van de ui of witlofwortel, loopt dat voedsel terug in de wortels (of uien).

Geplaatst:

Dit jaar was groenlof bij mij het nieuwe experiment. Inderdaad bitter en zeer beslist niet tussen andijvie en witlof in, maar een kilometer daarbuiten! Het groeide enorm, mooie kroppen geworden. Toch zie ik me geen bord groenlof-stamppot eten zoals ik dat met andijvie wel doe. Ik zit eraan te denken om het te snipperen, even te koken en in piepkleine porties in te vriezen. Dan kan ik het als groengesnipperde toevoeging bij de roerbakgerechten doen komende winter. Op deze manier heb ik het afgelopen weken vers al gegeten. In combinatie met uien, knoflook, courgette, selderij en andere groenten die voorhanden zijn, is het goed te eten.

Geplaatst:

Mijn groenlof is nu pas bijna oogstrijp kan niet wachten! Om het wat minder bitter te maken kun je ook de buitenste bladeren verwijderen die zijn vaak het bitterst.

Geplaatst:

Het bitterste zit inderdaad het groene gedeelte , dus als je de uiteindes eraf haalt is het geheel minder bitter ( vraag me trouwens af of je een week voor het oogsten er een doek of zo over kunt leggen en of dan het groenpercentage in de bladeren terugloopt....ga ik eens testen).

Ik vond hier een recept wat me wel iets lijkt:

http://www.smulweb.nl/recepten/1383897/Groenlof-met-kaas-en-spek

Geplaatst:

Bij mij waren de buitenste bladeren lelijk geworden, dus die heb ik verwijderd. Ik vind het een prettige groente om te snijden. Stevige krop, je kunt er goed heel smalle reepjes van snijden. Die houden we er in voor volgend jaar!

Geplaatst:

@ Geedee, dat recept had ik ook gevonden. Naar mijn idee wordt de lof dan te slap, ik houd meer van knapperig. Mijn variatie is stampotje en dan met kaas even in de oven, spekjes er apart bij geven

Geplaatst:

Verleden week kreeg ik groenlof van een andere moestuinder hier

wij vinden het erg lekker, een klein bittertje zat erin maar niet zo

bitter als witlof (hoewel we dat ook graag lusten)

Heel even gekookt. een blubje creme fraiche erdoor gedaan, wat nootmuskaat erover, pareltjes erbij een een karbonaatje...smullen maar

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen...

Groetjes! Meekje

Geplaatst:

Heeel lekker aardappeltje, we gaan ze halen in Staphorst of in Diever

omdat ze hier niet verkrijgbaar zijn.

Lekker in de schil koken dan wat zout erover een klontje echte boter erbijen je hebt al een koningsmaal!

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen...

Groetjes! Meekje

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...