heidike_21 Geplaatst: 15 mei 2020 Geplaatst: 15 mei 2020 Iemand enig idee hoe lang het duurt voor oost-indische kers opkomt ? Ik heb hem vorige week gezaaid in de tuin maar nog niets aan te zien . Ik zaaide onder mijn boom tegen de luis Quote http://axelsmoestuin.weebly.com/
Patrijs Geplaatst: 15 mei 2020 Geplaatst: 15 mei 2020 (aangepast) Bij mij zijn het altijd binnen een week volwassen planten...….🤪 Grapje, het kiemt hier vrij snel na een twee weken, maar kan niet tegen vorst, maar daar heb je in Den Antwerp natuurlijk deze week vast geen last van zoals hier in de Noordkop. Ze zullen nu wel snel komen en anders even binnen voor zaaien want de slakken lusten het ook. 15 mei 2020 aangepast door Patrijs 1 Quote De moestuin van Patrijs
weknow Geplaatst: 15 mei 2020 Geplaatst: 15 mei 2020 Vast langer dan een week. Eerder 2 a 3 weken als ik me herinner van vroeger. Voorweken van zaden helpt om het wat sneller te laten gaan. Afhankelijk van bodemtemperatuur en voldoende vochtigheid om kiemproces op gang te brengen. Ik zaai ze al lang niet meer, aangezien ze jaarlijks vanzelf opkomen van overwinterend zaad. Ze staan nu boven met 2 a 4 blaadjes doorheen de tuin. Veel schoffel ik weg, maar waar het kan laat ik ze staan. Zeer twijfelachtig of ze veel helpen tegen de luis. Minder of geen mest geven aan fruitbomen en zorgen voor een natuurlijke omgeving waarin natuurlijke vijanden zich thuisvoelen zal meeste problemen voorkomen. Gevolgbestrijding met een zeepsopje of plantje dat wonderen zou moeten doen zal weinig meer oplossen, vrees ik. Maar op zich een leuk en nuttig en kleinschalig eetbaar bodembedekkend plantje..... 1 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Flup Geplaatst: 15 mei 2020 Geplaatst: 15 mei 2020 Vrij lang. Heb het zelf dit jaar 3 weken geleden gezaaid en het is niet opgekomen, dus dat zal ik wel opnieuw zaaien. Maar een paar weken is wel normaal. De temperatuur van de grond moet ook 18 tot 22 graden zijn wil dat kiemen. Volgens de verpakking van de OIK-zaden. 1 Quote
heidike_21 Geplaatst: 17 mei 2020 Auteur Geplaatst: 17 mei 2020 Met zeepzop en water bestrijden durf ik niet zo goed . Het gaat tenslotte om een kersenboom die vol hangt . Het is nog altijd iets dat je op eet . Ik heb gisteren met een bang hartje product gebruikt omdat het boompje er last van had . Volgends verkoper iets biologische Ik heb mijn tuin nog maar 2 jaar dus alles moet nog groeien . potjes met stro heb ik gisteren ook al toegevoegd aan de bomen . Maar wilde inderdaad deze plant zaaien tegen luizen Quote http://axelsmoestuin.weebly.com/
TomP Geplaatst: 17 mei 2020 Geplaatst: 17 mei 2020 Probleem met veel van die producten is dat ze ook de nuttige dieren bestrijden/doden dus ook de natuurlijke vijanden van de luis zoals bvb lieveheersbeestjes, gaas- en zweefvliegen, sluipwespen etc. Larven van lieveheersbeestjes zijn echte luizenvreters Sommige verkopers beweren van alles, is selectief enkel en alleen tegen luis enz. Zet gerust de oost-indische kers, resultaten zijn wisselend jaar/jaar, soms helpen ze goed, andere jaren minder maar is sowieso een leuke en 'nuttige' plant. Zal probleem niet verhelpen maar wel verzachten... Sproei dagelijks met een zachte waterstraal de luizen van bladeren waar je goed aankan (eventueel een verlengde tuinslang?) Creëer voor de komende jaren een omgeving die vriendelijk is voor allerlei. Zorg voor voldoende overwinteringskansen door kruidachtige (holle stengels) te laten staan in de winter en takkenhopen te laten liggen, minstens tot het late voorjaar. Met een evenwichtige beplanting in je tuin, veel bloeiende planten het hele jaar door en voldoende overwinteringsmogelijkheden zullen de natuurlijke vijanden spontaan opduiken. De volwassen insecten voeden zich met stuifmeel. Zorg dus voor voldoende voedsel voor deze vijanden door bloemen die veel stuifmeel en nectar produceren aan te planten. Dan kiezen ze ook jouw tuin uit om hun eitjes te leggen en kunnen hun larven het nuttige werk doen. (bron = Velt) Quote
Samson Geplaatst: 17 mei 2020 Geplaatst: 17 mei 2020 Ik zat met dezelfde vraag, ruim twee weken geleden in potjes voorgezaaid maar nog niks te zien. Gewoon meer geduld hebben dus, toch wel het allermoeilijkste aan tuinieren voor mij. Quote
tielse flipje Geplaatst: 17 mei 2020 Geplaatst: 17 mei 2020 De grondtemperatuur is buiten bij mij (geschat) 7° C. Toch staan er al 14 dagen zaailingen boven de grond. Natuurlijk is dit wat anders dan de optimale kiemtemperatuur. Het duurt allemaal wat langer met de kou en droogte. Bij kou en teveel vocht zullen de zaden juist eerder gaan schimmelen. Quote
Patrijs Geplaatst: 17 mei 2020 Geplaatst: 17 mei 2020 Hier staan de (spontane) zaailingen ook al geruime tijd boven. Quote De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 17 mei 2020 Geplaatst: 17 mei 2020 Mijn oik is nooit weggeweest. Het was zo’n matige winter. Verlengde herfst.. hoe je het wilt noemen. Staat er sinds vorig jaar juni. Quote
Vastone Geplaatst: 17 mei 2020 Geplaatst: 17 mei 2020 Ik hoor alleen maar hoe makkelijk oost Indische Kers kiemt, maar ik zal wel iets fout doen.. zo eenvoudig gaat het hier niet. Van de eerste zaaironde kwam niks op (in een zaaitray in de kas). Ik dacht dat het misschien wat te koud was dus de tweede zaaironde in huis voorgezaaid. Nu na 2 weken heb ik 5 gekiemde zaden (van de 30) dus nog niet echt geweldig. Hoop dus maar dat die zich gaan uitzaaien, dat scheelt volgend jaar weer 😅 Quote
weknow Geplaatst: 17 mei 2020 Geplaatst: 17 mei 2020 Zo goed en duidelijk als Diana Stek kan ik het niet uitleggen! https://www.mooiemoestuin.nl/eenjarigen/tropaeolum/ Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
appelvrouw Geplaatst: 17 mei 2020 Geplaatst: 17 mei 2020 Ik wil ook even reageren. Ik heb 4 soorten gezaaid en ze kwamen allemaal op een ander moment boven. De laatste niet en die beschouw ik als verloren. Ik zaai trouwens altijd binnen voor, in potjes, ivm slakken, vorst en lastige omstandigheden zoals droogte. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.