CelineK Geplaatst: 8 mei 2020 Geplaatst: 8 mei 2020 Beste allemaal, Ik wil nog een extra kas aanschaffen om wat meer plantjes in de kas te kunnen doen. Nu heb ik wat rond gespeurd op het internet en kwam ik deze kas tegen: De kas is 120 x 70 x 50 cm. Nu vroeg ik mij alleen af of zo'n kas wel zin heeft of om een wat grotere versie zelf te maken. Deze kas kost 95 euro, wat natuurlijk niet duur is. Maar ben je veel goedkoper uit als je hem zelf maakt? Ik kan ook niet vinden van wat voor materiaal het 'glas' is gemaakt. Dus dat is natuurlijk ook een nadeel. Iemand nog tips waar ik een soortgelijke kas kan hopen voor een niet te hoog prijsje? 🙂 Quote
irenevb Geplaatst: 8 mei 2020 Geplaatst: 8 mei 2020 Ik zag toevallig dit product online, ik heb het nog niet in het echt gezien, maar ik kan me voorstellen dat het ongeveer hetzelfde biedt en dus de overweging waard is: https://www.ikea.com/nl/nl/p/hyllis-open-kast-met-overtrek-transparant-s99291745/ Iemand hier toevallig al ervaring mee? Quote
CelineK Geplaatst: 9 mei 2020 Auteur Geplaatst: 9 mei 2020 (aangepast) @irenevb Oh wauw! Dat ziet er mooi uit inderdaad! Denk dat ik die ga bestellen! Zie wel dat de overtrek gemaakt is van 100% polyetheen. Zou dat geschikt zijn? 9 mei 2020 aangepast door CelineK Quote
RobO Geplaatst: 9 mei 2020 Geplaatst: 9 mei 2020 ik denk dat die niet zo geschikt is voor plantjes buiten, te licht voor sterke wind, ventilatie niet handig, kastmateriaal niet waterbestendig maar voor dat prijsje gewoon proberen natuurlijk 😉 Quote
CelineK Geplaatst: 9 mei 2020 Auteur Geplaatst: 9 mei 2020 (aangepast) @RobO Welke bedoel je precies? De houten kas of die van de Ikea? Ik bind hem sowieso altijd op een aantal manieren vast dus dat moet geen probleem zijn. Alleen is het natuurlijk niet handig als hij niet waterbestendig is.. Ik zag ook deze bijvoorbeeld, maar dat is natuurlijk wel iets compleet anders: https://pzz.to/j8SnHj Welk materiaal is precies waterbestendig? Nog tips voor een andere kas? 9 mei 2020 aangepast door CelineK Quote
RobO Geplaatst: 9 mei 2020 Geplaatst: 9 mei 2020 voor alle kast-kasjes geldt: het pvc verteert door het zonlicht, soms al na 1 jaar, al het hout/metaal gaat rotten/roesten maar dat kan even duren alleen aluminum met glas gaat "eeuwig" mee, aluminium met goede kunststofplaten ook heul lang de naam van de Bol kas, Lifetime Garden broeikas, lijkt me vooral marketing... je moet zelf kiezen wat je wilt uitgeven en voor hoelang je t goed wilt houden toch? Quote
TomP Geplaatst: 9 mei 2020 Geplaatst: 9 mei 2020 Als je handig bent en recuperatiemateriaal liggen hebt dan kan het Als je alles nog moet kopen om dit te maken dan ben je zeker duurder af, zal dan wel degelijker zijn ma bon ... De Ikea variant: de polyetheen = niets meer of minder dan plastiek dus zal zeker niet UV bestendig zijn en dus max 1 jaar meegaan Er zullen wel additieven inzitten want zuiver kan je dit normaal niet verkrijgen + dat zuiver nauwelijks zonbestendig is en dan al na 1 à 2 maand uit elkaar zou vallen Maar idd voor die prijs ... Anderzijds is 95€ ook nog ok en ziet er veel degelijker uit. 'Glas' zal plexi zijn of dunne polycarbonaat zijn maar dat is positief in deze want kleine afmetingen en sterker dan glas + normaal gezien ook UV bestendig dus breekt niet of véél trager af en gaat zeker langer dan 1 jaar mee Quote
irenevb Geplaatst: 9 mei 2020 Geplaatst: 9 mei 2020 hier: https://www.ikea.com/nl/nl/p/hyllis-stellingkast-binnen-buiten-verzinkt-00278578/ staat volgens mij dat deze HYLLIS serie voor binnen en buiten is, dus ik denk dat het wegroesten van de kast mee zal kunnen vallen. Of het PE van de hoes UV bestendig is, geen idee. Misschien kun je één kast en meerdere hoezen kopen voor de 'reserve'? Of even bij Ikea navragen of de hoes voor buiten is? Overigens is mijn ervaring dat er in polycarbonaat platen (in een Welkoop kasje, volgens mij was dat de ROYAL WELL Viola) viezigheid en vocht via de kopse kanten naar binnen komt, en na een jaar of 2 het daardoor zo weinig licht doorlaat dat het voor planten hinderlijk wordt. Misschien als je ze dicht tapet of kit vanaf het begin dat dit wat valt te voorkomen. Wellicht heb je in polycarbonaat platen ook verschillende kwaliteiten en valt het in dit Bol.com kasje mee. Quote
CelineK Geplaatst: 9 mei 2020 Auteur Geplaatst: 9 mei 2020 Ik heb voor nu maar een goedkoop kastje gekocht. Ik heb namelijk al zo'n goedkoop kastje staan (al drie jaar eigenlijk) en tot nu toe werkt hij gewoon nog goed. Het is natuurlijk maar een hobby ;). In de toekomst ga ik een wat duurdere (aluminium) kas aanschaffen. Bedankt iedereen! Wat een fijn forum zeg! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.