Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dag allen,

Ik ben dit jaar voor het eerst gestart met een moestuin. Voor mij is dit alles nog behoorlijk nieuw.

Een week of 5 terug heb ik bloemkool plantjes gekocht en deze geplant. De eerste week à twee weken stonden deze niet beschut tegen insecten. Daarna heb ik er een tunnel overgemaakt met vliesdoek. De grond waarop ze geplant zijn bestaat uit zandgrond, deze heb ik aangevuld met aarde voor de moestuin. Verder heb ik de plantjes voorzien van mest in korrelvorm. Nu merk ik de laatste week dat de plantjes er in de ochtend tot middag goed uit zien, mooi rechtop staan met stevige bladeren. Maar naar de avond toe hangen de bladeren zo enorm slap, tot zelf gewoon op de grond. De plantjes geef ik elke dag water. Wat me wel opvalt is dat er veel mieren rondlopen, deze komen uit de grond ter hoogte van de stengels, door wat te googelen merkte ik op dat dit eigenlijk niet echt kwaad zou kunnen?

Sinds deze ochtend merk ik ook op dat de bladeren hier en daar wat gelige/witte vlekken vertonen (zou dit kunnen doordat ze bij het slap hangen op de natte grond hebben gelegen?).

Weet iemand welke stap ik het beste kan ondernemen?

Zou het kunnen te maken hebben met het vliesdoek/winterdoek die ik gebruik i.p.v. insectengaas, ademt dit niet genoeg? 

Of heeft dit er geheel niet mee te maken?

Alvast bedankt,

Geplaatst:

Moeilijk om zo in te schatten

Is zeker een feit dat het overdag héél warm zal worden onder je vliesdoek = vorstbescherming en/of soort van groeiversneller

Naar de avond toe slap hangen en 's morgens opnieuw stevig = valt heel goed mee, mochten ze 's morgens nog slap hangen dan was het veel erger.

Vliesdoek idd beter vervangen door insectengaas (goedkope versie maar slechts ok voor 1 jaar zijn de Ikea gordijnen - zoek hier maar eens rond) die voor veel meer luchtcirculatie zorgt

Beter is ook slechts om de 2 à 3 dagen water te geven maar dan veel ipv dagelijks een beetje

Planten worden op die manier gedwongen dieper hun water te zoeken, worden zo sterker

door dagelijks te bewateren zijn ze lui en hoeven niet dieper te zoeken

Geplaatst:

Welkom, PierreO

Er zijn een paar mogelijkheden.

Het kan zijn dat er een mierennest is bij de wortels waardoor de plant niet genoeg contact meer heeft met de grond en niet genoeg kan drinken.

Mieren willen graag ergens onder wonen en als er geen stenen e.d. zijn willen ze beschut bij plantenwortels hun nest maken.

Ook kan het zijn dat er luis op de wortels zit, de zogenaamde wortelluis. De mieren melken de luizen voor het zoete sap.

Meestal zit die luis meer bij andijvie etc. en niet bij kool.

Het kan ook zijn dat er iets anders aan de wortels eet. een aardrups of emelt. Meestal is dit bij jonge planten en vallen die plantjes snel om omdat alle wortels weg zijn gegeten.

Of  het is zoals TomP beschrijft, de planten kunnen niet genoeg drinken om de verdamping aan te vullen door te weinig wortels of te grote verdamping.

Groeien de plantjes ondanks de slapte wel goed dan is er geen probleem. Blijven ze achter dan zal je actie meten ondernemen.

Geplaatst:

Jup, mieren. Dat heb ik elk jaar, en ook deze week zag ik ze weer slap hangen. De mieren zullen daar onderaan de wortels een groepje luizen 'houden'? Ik weet het niet. Maar ik heb er dus elk jaar last van. Ik dacht dat het kwam omdat ik eerder altijd koolkragen rond de plantjes had. Maar ik heb ze nu alweer jaren onder insectendoek, en dus zonder koolkragen, en de mieren zijn er nog steeds/weer. 

Geplaatst:

Super bedankt voor de reacties! 

Zal de tip van het water geven zeker proberen (al is het verleidelijk om de plantjes goed water te geven als je ze slap ziet hangen in de avond).

Alsook zal ik kijken om het vliesdoek te vervangen door insectengaas. De planten staan slechts vanaf de middag tot een uur of zes in de volle zon.

Heb twee dagen geleden de mieren proberen te verdrijven met bruine suiker en maismeel (maizena) verhouding 1 op 1 en dit aan de voet van de plantjes gestrooid.

Tot op vandaag merk ik wel dat er minder zitten, maar toch nog meer dan goed volgens mij. 

Nu vroeg ik me af of ik deze zou mogen gebruiken;

https://www.natuurlijkerleven.eu/Bio-kill-pets-500ML

Heb deze nog staan in mijn tuinhuis, zag toevallig dat dit ook helpt voor mieren en als ik bovenstaande website mag geloven is dit biologisch?

Indien ik dit zou mogen gebruiken waar moet ik dit dan op spuiten?

De grond rond de plantjes? of op de plantjes zelf? moet ik dan alle plantjes doen of een paar?

leuk dat jullie meedenken/helpen met mij :)

Bedankt,

Geplaatst: (aangepast)

Van mij mag je gebruiken wat jij wilt, maar voor die prijs heb je heel wat bloemkool (plantjes).

Als ik de gebruiksaanwijzing lees kan je het spuiten bij het probleem. Bij jou dus de wortels.

Maar persoonlijk vind ik dit product meer een probleem...😉

Als het probleem zich bij alle planten voordoet kan je een plantje opofferen als je dat wil om te kijken wat er onder de grond gebeurd.

Ook kan je een foto maken en hier plaatsen, dat zegt vaak meer als woorden.

aangepast door Patrijs
Geplaatst:

Daarom vraag ik het eerst hier, wat jullie idee ervaring hiermee is?

Dus ik begrijp hieruit dat het biologisch is maar dat nog altijd niet wil zeggen dat het daarom goed is :)

Of versta ik het verkeerd? 

En product heb ik hier nog staan omdat ik dit nodig heb voor de kippen (als het erg warm is hebben we hier snel last van bloedluis bij de kippen).

Heb eerder kippen verloren aan bloedluis, sinds we dit in huis hebben en hoogstens één keer per jaar gebruiken in de hokken en lichtjes op de kippen zelf heb ik hier nooit nog last gehad van bloedluis alsook de kippen doen het vrij goed tot uitstekend zelf.

Geplaatst:

Zelf gebruik ik nooit gewasbescherming, zoals bestrijdingsmiddelen tegenwoordig heten, maar als jij het wil, probeer het en kijk wat er gebeurd.

Er zal wel op de fles staan of het kwaad kan voor mensen na gebruik.

Zelf heb ik twee zwakke broeders bij de kool, maar genoeg over dus voorlopig nog makkelijk praten.

Ik heb er dus geen ervaring mee, maar een ander misschien wel en haak daarom nu af.

Geplaatst:

Ook ik fervente tegenstander van al die (al dan niet biologisch) middelen, gebruik ze niet tegen beestjes en niet tegen (on)kruiden

Ook geen ervaring dus allen een mening 👎

Als je planten enkel 's avonds slap hangen en 's morgens niet en ze lijken verder te groeien ... waarom niet gewoon aankijken?

Jorieke123 heeft elk jaar hetzelfde voor

Heeft Jorieke123 oogst of elk jaar verloren (deels of volledig)?

Voorstel van Patrijs is ook een goed, trek een plantje uit en kijk of wortels ed nog ok zijn, als je voorzichtig bent dan kan je mss zelfs proberen terug te planten, in slechtste geval verloren, in't beste geval achterstand

Geplaatst:

Ben er zelf zeker ook geen voorstander van hoor, zal het dan ook niet gebruiken.

Heb het in het verleden enkel in het kippenhok moeten gebruiken. Was echt te erg, heeft daar ook perfect geholpen of het nu goed was of niet. De kippen zijn er tenminste mee gered. 

Zal het slechtste plantje eens uithalen en foto hier posten 👍 ondertussen kijk ik om het net aan te passen. 

Geplaatst:

Ziet er idd niet zo goed uit ...

Al geprobeerd om de mieren 'te verdrinken?

Met de tuinslang in hun nest en een zachte non stop straal water laten lopen

Voor de kolen kan dit geen kwaad maar de mieren zullen het niet bepaald graag hebben

Eventueel na het vele water geven wat nieuwe grond aanbrengen rond de plant(en)? 

Geplaatst:

Heb zopas eens de slechtste eruit gehaald. Lijkt mij enorm kleine wortel? De andere staan nu behoorlijk. Heb het doek vervangen door insectengaas. Nu even afwachten en aankijken zeker. 

8EE37DA2-221F-4396-8EA4-C4CCC9CAF24B.jpeg

A5EB3DAD-35C1-4689-A436-A6AFF5A78993.jpeg

BCA5102F-CC8A-4592-B4F5-AE3CBD6C0C9A.jpeg

Geplaatst:

Mij lijkt het eerder schade van de zon te zijn.  De planten direct in volle zon gezet? Het beste laat je eerst de planten een beetje afharden, eerste paar dagen in de schaduw, daarna paar dagen enkele uren in de zon en dan pas uitplanten in volle grond.
Ik zit ook op zandgrond en heb ook wel last van mieren maar meestal groeien de planten erdoor, normaal zitten ze op 1 tot 2 planten en hebben niet alle planten er last van.
Belangrijk is ook om bij het water geven dit niet te doen op de bladeren, dan verbranden ze door de zon. Zelf geef ik 2 tot 3 (in de zomer bij droog weer) keer per week water en steeds een ruime hoeveelheid. Bij aanplant graaf ik het gaatje, giet dit al eens goed vol en plant ze dan pas.

Geplaatst:

Veel meer aan de hand

Zonnebrand mss ook maar als je de foto daarboven ziet...

Zelfs een kleine zaailing van 2 weken oud heeft meer haarwortels, voor zover ik kan zien ontbreken die hier volledig

Geplaatst:

Daar ik nog amper ervaring heb met moestuinen, laat staan met het kweken van bloemkolen, had ik blijkbaar de plantjes ook niet diep genoeg geplant.

De bloemkolen had ik geplant op zelfde diepte zoals ik ze kocht (het kluitje in de grond). Zou dit de oorzaak kunnen zijn waarom ze zo slecht geworteld zijn? 

Als ik het goed begrijp moet je deze veel dieper planten, tot aan de hoogte waar de eerste bladeren starten? En niet gewoon enkel het kluitje zoals je ze koopt?

Zou dit de oorzaak kunnen zijn waarom ze zo slecht uitgegroeid zijn?

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Mieren zijn hier echt monsters in de kas, ze vreten zoals bij @Jorieke123 altijd meerdere bloemkolen kapot. Ze houden ook erg van (Chinese) paksoi zie foto. Ik heb al vele niet giftige middeltjes gestrooid rond de voet van de plant maar niets helpt.   

mieren.JPG

• Like 1
Geplaatst:

Bij mieren zet ik mierenlokdozen. Heb er enorm veel in de tuin (elk jaar), van kleine soorten tot hele grote bosmieren. Maar teveel is teveel, dus in zulke gevallen zet ik eens in de zoveel tijd lokdozen neer. Is ook gif, maar ja, mieren maken veel planten kapot en dat vind ik ook zonde.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...