Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ook ik ben aan de ruim..de eerste drie zieke planten.

Met al die groene tomaten kunnen we nog best veel maken..jam en chutney zijn bekend, en natuurlijk green fried tomatoes. In groene tomaten is de gifstof tomatine nog aanwezig; dit is evenals solanine welke in aardappels voorkomt een Glycoalkaloïde. Dat betekend dat je van de groene gerechten niet te veel moet eten.

Ik ben benieuwd naar jullie verwerkingen, en zoek vooral recepten met kleine groene tomaatjes..

Van internet heb ik het recept van Green Fried Tomatoes gehaald.

Het jamrecept komt van eigen blog ( daar staan er ook foto`s bij).

Ingrediënten

4 grote groene tomaten

2 eieren

1 / 2 kopje melk

1 kopje bloem voor alle doeleinden

1 / 2 kop maïsmeel

1 / 2 kop paneermeel

2 theelepels grof zeezout

1 / 4 theelepel gemalen zwarte peper

Een kwart plantaardige olie om te frituren

beschrijving

Snijd tomaten 1 cm dik. Gooi de uiteinden weg.

Klop de eieren en melk samen in een middelgrote kom. Schep bloem op een bord. Meng maïsmeel, paneermeel en zout en peper op een andere bord. Dompel tomaten in het eerste bord tot er een laagje bloem opzit. Dan tomaten dompelen in melk en eieren mengsel. Daarna in het paneermeel totdat ze volledig bedekt zijn.

In een grote koekenpan, giet plantaardige olie (genoeg, zodat er 1 / 2 cm olie in de pan is) en verwarm op een matig vuur. Leg tomaten in de pan 4 of 5 tegelijk, afhankelijk van de grootte van uw pan. Niet teveel tomaten ze moeten elkaar niet raken. Als de tomaten bruin zijn,omdraaien; bak ze aan de andere kant. Laat ze op keukenpapier uitlekken.

Jam van groene tomaten.

1200 gram groene tomaten, zeer dun gesneden.

900 gram suiker.

Het sap van een lime.

De tomaten in de jampan doen en overgieten met de suiker. Met de deksel erop een nacht laten intrekken.

Zet de tomaten de volgende dag op het vuur, laten sudderen tot de tomaten zacht zijn, en dan het limesap toevoegen.

Koken tot de massa dik wordt, eventueel fijner maken met de staafmixer.

Onmiddellijk in potjes doen. Heerlijk met paté of kaas.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Nog een recept uit mijn "kast"..

Groene tomatensambal.

Ingrediënten:

1 kilo groene tomaat, fijngesneden

1 rode paprika, ontpit en in reepjes

3 rode pepers, ontpit en in reepjes

1 ui, fijngesneden

5 kruidnagels

enkele stukjes foelie

3 tenen knoflook, geperst

1,5 dl kruiden- of andere lekkere azijn

1 groenten of kruidenbouillontablet

4 eetlepels honing

kwart theelepel nootmuskaat

1 theelepel gemberpoeder.

Een extra toevoeging:

De eerste keer dat ik dit recept maakte had ik een potje mislukte rode tomatenjam staan, die vloeibaar was gebleven. Deze had ik toegevoegd om er meer een jamsubstantie van te maken. Elke keer als ik nu deze sambal maak zoek ik er iets bij om de smaak nog wat intensiever te maken, dit keer wordt het een potje groene tomatenjam, vorige keren had ik een potje witte bessenjam of een potje chutney van vorig jaar, je kunt ook gewoon wat extra suiker en rode tomaat toevoegen en inkoken. Blijven proeven.

Doe eerst de tomaten in een pan met de azijn en kook ze 20 minuten op laag vuur, af en toe omroeren.

In een wok wat olie, fruit er de ui in, en dan achtereenvolgens, de knoflook, de pepers, de paprika, en doe dan de rest van de ingrediënten erbij, ook de groene tomaten en de jam en kook flink in tot een saus ter dikte van bv chutney.

Ik doe deze saus in kleine potjes die ik steriliseer in een pan (goed afsluiten, in grote pan met oude doeken om de potten zodat het niet stuk rammelt, aan de kook brengen, ongeveer 5 minuten op 100 graden. Alsnog na het openen in de koelkast en niet te lang bewaren.

Je kan het ook bij paté eten, maar wij eten het voornamelijk bij de "vegetarische" pasta.

• 1 year later...
Geplaatst:

GROENE TOMATEN JAM

(Uit: Inmaken van Hans Gerlach - ISBN: 9789044712247)

Wanneer het te vroeg gaat vriezen, moeten tomaten vaak groen worden geoogst. Met dit recept kunt u ze zinvol verwerken.

Groene tomaten bevatten het giftige alkaloïde solanine, dat door de hitte echter vernietigd wordt.

(Ook lekker: Chutneys van groene tomaten.)

Voor ca. 1,4 liter:

- 1,2 kg groene tomaten

- 2 onbespoten limoenen of 1,5 onbespoten citroen

- 5-6 takjes basilicum (bij voorkeur kleinbladig)

- 1 kg gewone geleisuiker (1:1)

Bereiding: 1 uur

Afkoeltijd: 2 uur

Houdbaarheid: 12 maanden

1.

Was de tomaten en snijd ze in kleine blokjes. Was de limoenen, rasp de schil van 1 limoen, pers beide uit. Stoof de tomaten met de limoenschil en het limoensap gedurende 10-15 minuten afgedekt op een laag vuurtje. Neem de pan van het vuur en laat het mengsel afkoelen. Was de basilicum, schud de takjes droog en pluk de blaadjes.

2.

Breng de tomaten met de geleisuiker in een zeer grote pan op een hoog vuur al roerend aan de kook. Laat het mengsel 4 minuten borrelend doorkoken en blijf roeren.

3.

Neem de pan van het vuur en roer de basilicum door het mengsel. Vul de glazen potten met schroefdeksel tot de rand met het hete mengsel en sluit ze onmiddellijk.

-------------------------

• 1 year later...
Geplaatst:

Zij gebruikt onrijpe tomaten. Ik heb het haar weleens gevraagd via het gastenboek. Er staan meer recepten met onrijpe tomaten op haar site. Blijkbaar worden die in de VS gewoon in winkels verkocht. Hier gooien veel mensen de onrijpe tomaten weg, maar zolang je er niet te gek veel van eet en ze goed verhit schijn je ze toch te kunnen eten. Mijn moeder maakte er vroeger chutney of jam van en ik ben er nooit ziek van geweest. Ik heb weleens geprobeerd om achter de exacte hoeveelheid te komen die je veilig kunt eten, maar nooit een precies antwoord kunnen vinden.

• 3 years later...
Geplaatst:

Groene tomatensambal.

Je kunt het ook chutney nomen het is een mix van beide. Meestal gebruikt ik een potje zoetzure jam erdoorheen..dit jaar heb ik mazzel: ik kreeg een potje te dunne groene tomatenjam.

Gisteren de kas leeg gehaald en twee kilo groene tomaten overgehouden die denk ik niet meer na zullen kleuren. Het hierboven staande recept voor groene tomatensambal heb ik nog maar eens opgeleukt.

Ik heb gebruikt aan ingrediënten:

1,5 kilo groene tomaat, fijngesneden

3 rode paprika, ontpit en in reepjes

5 rode pepers, niet ontpit en wel in reepjes

3 ui, fijngesneden

5 kruidnagels

enkele stukjes foelie

5 tenen knoflook, geperst

1 uitgeperste citroen

1 kruidenbouillontablet

2 eetlepels rietsuiker ( eerst proeven)

2 centimeter gember

5 geroosterde en gehakte kemirienoten

1,5 centimeter verse gember gesnipperd.

1 potje mislukte (vloeibare) groene tomatenjam..gekregen van Adeline

De tomaten in een grote pan samen met het citroensap zachtjes laten koken..plusminus half uurtje.

In een wok met wat kokosolie de uien, pepers, knoflook, gember en paprika zachtjes gestoofd. Niet laten kleuren.

Na een half uurtje alle ingrediënten bij de tomaten gedaan en enkele deciliters water bijgevoegd, lekker laten sudderen en inkoken totdat je de gewenste dikte/brij hebt. tussendoor proeven en eventueel nog wat zoet/zuur/pittig of zout bijvoegen.

In hete potten doen (ik heb 7 bonne maman potten gevuld) en 20 minuten wekken. ik wek de hete potten in de over op 130 graden.

• 5 years later...
Geplaatst: (aangepast)

Soort van mixed pickles. Halve bloemkool moest op en daar kon verder nog wel wat van de pepers bij, kleine paprikaatjes, courgettes in div kleuren, ui en wat onrijpe groene tomaten.

Kruiderij erbij: mosterdzaad, vers dille zaad, peperkorrels, gedr. pepertje en wat kurkuma. Heb de laurier vergeten bedenk ik net.

Gewone azijn, water en suiker. En nu afwachten maar.

Oh... helaas, ggle fotooz werkt niet mee dus geen plaatje. :roll: (Edit: nu wel. Foto wel wat onderbelicht dus wat geler als in het echt).

Wat wel weer erg bijzonder was: had 5 grote potten klaargezet en laat het nou weer eens precies allemaal in die potten passen!!! Niet teveel en niet te weinig. Absurd want had natuurlijk weer niets afgemeten.

20230904_204618.thumb.jpg.5763c2d5623d246b6900c3e2ea0a0934.jpg

aangepast door Erny
  • Like 2
  • 1 year later...
Geplaatst:

Misschien is het al eens besproken, maar ik kan het nu even nergens terugvinden.

Ik heb altijd begrepen dat onrijpe, groene tomaten giftig zijn. Is het dan juist niet onverstandig om ze te eten? Of helpt het verhitten deze ongezonde stoffen om te zetten in iets onschuldigs? 

Geplaatst:

Nou je moet er geen bergen van eten.  Maar we hebben het er wel eens over gehad volgens mij ja.

Ik heb heel wat groene tomaten gegeten zo door de loop der jaren in verschillende bereidingen en heb er niks aan overgehouden..(dacht ik🧐)

• Thanks 1

Geplaatst:

Nou dat vind ik heel onduidelijk. Er staat niets bij over het in kleine hoeveelheden eten van bewerkte groene tomaten. Maar dat het voor iedereen anders kan zijn snap ik. Het is misschien net als met verse aardappelen. Die kan ik niet eten dan krijg ik darm gerommel . Ik moet iig twee dagen wachten dan gaat het wel. Lie kan ze meteen eten zo uit de grond ( gegaard dan wel hè😉) of aardpeer daar kan ik helemaal niet tegen.

• Like 1

Hier verwerk ik geen enkele groene tomaat meer,ik heb het dus wel ooit gedaan,zelf heb ik er geen probleem mee maar mijn  dochter kan er absoluut niet tegen en dat gaat een stukje verder als darmgerommel,het is het  ook niet waard, zo lekker zijn ze ook niet, de meeste kan je trouwens ook laten nariijpen zodat het probleem verdwijnt. Zijn ze echt nog niet volgroeid tja jammer dan voor mij, dan gaan ze op de compost.

aangepast door redzebra
  • Like 1

Laten narijpen is zeker een mogelijkheid. En als je er niet tegen kan dan er ver van blijven heel verstandig! En jij hebt ook veel tomaten Bert!
In kleine hoeveelheden gaat het voor de meeste mensen best zoals bijvoorbeeld in de Chow Chow relish 

Edit: nog even wat gegoogled: 

Kleine hoeveelheden gekookte, gebakken of bewerkte groene tomaten zijn over het algemeen niet schadelijk, omdat het koken de concentratie van solanine, een natuurlijke toxine in onrijpe tomaten, verlaagt. Solanine komt voor in nachtschadegewassen zoals groene tomaten en kan in grote hoeveelheden giftig zijn, maar bij matige consumptie is de hoeveelheid te laag om problemen te veroorzaken.

Daarnaast zorgt verhitting tijdens het koken of bakken ervoor dat de giftige stoffen verder afgebroken worden. Het lichaam kan kleine hoeveelheden solanine afbreken zonder negatieve effecten. Zolang groene tomaten goed bereid worden en in beperkte hoeveelheden worden gegeten, is het risico op vergiftiging minimaal.

aangepast door appelvrouw
  • Like 3
  • Thanks 1

Geplaatst:

Ik verwerk ze wel gewoon, maar verhitten is dan wel onderdeel van het proces. Dacht dat mijn Groene Chili Jam vorig jaar ook groene tomaten bevatte.

• Like 1
Geplaatst:

Ik vind het wel goed dat we weten dat je er geen bergen van moet eten.gewoon een beetje is ok.

Het volgende is wel van toepassing op het koken met gebruik van groene tomaten ( en alcohol, en zoethout, en kersenpitten bij kersen op drank, en vlierbessen, en amandelen en vast nog veel meer voedingsmiddelen waar ik even niet opkom)

DE DOSERING MAAKT HET GIF

• Like 3

Ja dosering is alles, gewoon ook water is giftig boven een bepaalde hoeveelheid , https://en.wikipedia.org/wiki/Water_intoxicationt, zoals eigenlijk alles, Het ding is wel, het gaat hier over kleine hoeveelheden en dat gaat gewoon zeker geen probleem geven voor de meeste echter  als je er sterk op reageert merk je dat snel en is 1 al teveel en gebruik je dat vanzelf  niet meer, anders zou ik gewoon zeggen geniet van de recepten, zoals gezegd zelf heb ik er ook nooit last van gehad.

Edit: ter aanvulling nog een artikel https://www.ehow.com/info_8738165_solanine-ripe-vs-green-tomatoes.html  

In Amerika vind je dus  vaak gerechten met groene tomaten, ze gebruiken daar vooral de volgroeide (mature state) dus net voor ze beginnen  kleuren, welke op zich al een stuk minder tomatine (solanine in tomaat) bevatten,  De onvolgroeide bevatten het meest 500mg/kg, een rijpe tomaat 0 tot 5 mg/kg, eerder 0 als de tomaat rijp geplukt is. Kinderen en personen met gevoeligheid kunnen er  last  van ondervinden.  Katten hebben al een probleem vanaf het aanwezig is, nu  ik heb hier een kat nog geen groene tomaat zien eten :)

aangepast door redzebra
  • Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...