Mellie Geplaatst: 6 mei 2020 Geplaatst: 6 mei 2020 Hallo, Deze Mother of Chickens heeft weer eens kippenproblematiek... Sinds 2 dagen beweegt ze haar nek raar en kan niet eten lijkt wel. Ze bukt een beetje, opent haar snavel en daar blijft het bij. Er gaat voor zover ik kan zien, niks meer in. De krop gemasseerd maar verder dan dat kom ik niet. Voorgeschiedenis van serama Doedel:De broedse kip kreeg 23 dagen geleden bevruchte eitjes. Deze werden na 2 dagen gedeeld met een andere serama. Toen leek alles nog prima. 4 dagen geleden merkte ik dat Doedel minder vaak op het nest zat en sinds 2 dagen zit ze helemaal niet meer op het nest en doet ze raar met haar nek. Ik heb een filmpje geüpload op YouTube Mocht je tips hebben, ik hoor het heeeeel graag. Quote
paddestoelengek Geplaatst: 6 mei 2020 Geplaatst: 6 mei 2020 het wordt een gokje (ik ben geen dierenarts) maar het lijkt wel of haar krop overvol zit waardoor ze niet met maar snavel tot op de grond kan komen. ik vermoed niet dat ze echt ziek is aangezien ze nog een pracht van een vuurrode kam heeft. Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Mellie Geplaatst: 6 mei 2020 Auteur Geplaatst: 6 mei 2020 Ja dat dacht ik ook dankzij internet, dus ik ben al braaf aan het masseren gegaan. maar hoe lang dan? En wanneer is dit weg? Of kan ik ook nog iets anders doen voor haar? Quote
Sand&Oak Geplaatst: 7 mei 2020 Geplaatst: 7 mei 2020 Hoe is het nu? Op zich zou een kropverstopping of overvulling kunnen. Toch vind ik het een apart beeld, omdat ze wel interesse toont in eten maar het lijkt of ze haar hoofd niet naar de grond kan bewegen, dus ik twijfel of het puur de krop is die in de weg zit of dat er toch een probleem in de hals zit. Kan je de krop duidelijk voelen? Als je de krop niet kan vinden dan kan de de kip een beetje op de kip houden en licht schudden, dan schud je hem naar boven. Als je dan de krop kan voelen, kan je dan voelen wat de inhoud is? Is het een zachte/gassige inhoud of is het een harde inhoud? Als ik me goed herinner masseer je een harde inhoud het liefst door naar de spiermaag, maar indien het zacht/gassig is doe je het juist beter naar boven. (Vind ik wel spannend ivm verslik pneumonie..) Als de krop al erg lang verstopt zit helpt masseren soms niet omdat er dan een ontsteking bij komt kijken. Dan moet je toch werken met bv antibiotica en soms zelfs operatie.. (Afhankelijk van hoe ver je wilt gaan) Trouwens ik wilde je hierover ene berichtje sturen maar je kan geen privé berichten ontvangen staat er! Quote
Mellie Geplaatst: 7 mei 2020 Auteur Geplaatst: 7 mei 2020 Vandaag gaat het beter. Klopt dat ze inderdaad wel wil eten, maar haar nek niet omlaag kan doen ofzo... Ik heb getracht de krop te masseren. Ik heb echt geen idee wat ik doe, hoe het moet, naar beneden of naar boven wist ik sowieso helemaal niet. Gewoon maar over de krop wrijven in de hoop dat het beter wordt was de insteek. Ze was er groot fan van, want daar waar ze normaal gesproken wegloopt als je bij haar in de buurt komt, kwam ze nu naar me toe en ging op mijn hand zitten. Dat is wel uniek. Ze heeft ook wat grassprietjes gegeten en misschien wel meer, maar dat heb ik in elk geval gezien. Ze drinkt ook gelukkig, dat deed ze gisteren trouwens ook wel een beetje. Ik zal mijn inbox weer eens een beetje legen. Dat wil nog wel eens helpen met berichten ontvangen. Zo vol vond ik hem niet trouwens. Enorm bedankt voor het meedenken in elk geval! En mocht het probleem de krop zijn: hoe lang duurt normaal gesproken zoiets? En is massage de enige verlichting? Quote
Sand&Oak Geplaatst: 8 mei 2020 Geplaatst: 8 mei 2020 Als het de krop is dan ligt de duur van het probleem vooral aan hoe ernstig het is (beetje flauw antwoord..) Als het wel chronisch is dan lost alleen masseren het niet op verwacht ik. Heb je wel echt goed de krop te pakken als je masseert en kan je voelen wat de inhoud is of twijfel je of je de krop duidelijk hebt? Het idee van masseren is dat je eigenijk probeert de krop naar de spiermaag te helpen legen als er bijvoorbeeld een prop zit die hij niet op eigen kracht kan voortstuwen. Let ook op wat je de kipjes voert. Weet dat veel mensen de kippen als afvalcontainer gebruiken maar sommige voedingsmiddelen kunnen de krop sneller verstoppen. Pluk ook nooit gras maar laat de kipjes zelf grazen ivm graspop! (misschien doe je dit al hoor maar even een extra noot.) Quote
Trea Geplaatst: 8 mei 2020 Geplaatst: 8 mei 2020 Ik heb zelf nooit een kropverstopping meegemaakt terwijl ik de kipjes wel vaak geknipt gras geef. Er zijn wel altijd steentjes (duivengrit) voor mijn kleine krieltjes om het eten te vermalen. Heb je ook echt een dikke krop gevoeld Mellie? Ik moest namelijk aan iets neurologisch denken toen ik t filmpje zag. Op internet is meer info te vinden over kropverstopping. https://dierenkliniekdeark.nl/diensten-kropproblemen-bij-de-kip/ Misschien heb je daar iets aan? Succes! Quote
Mellie Geplaatst: 8 mei 2020 Auteur Geplaatst: 8 mei 2020 Het punt is, ik heb nog nooit aan een normale krop gevoeld, dus ik weet niet of vol wel echt vol is... en wil niet de andere Serama lastig vallen nu ze bekuikend is. Neem aan dat een andere kip ook anders zal aanvoelen. Echter, mevrouw ging vanochtend na haar massage wel een beetje eten. Ze pikte niet naast het voer, maar at het daadwerkelijk op. Iets neurologisch heb ik ook aan gedacht, aangezien het broertje/zusje/nichtje? de ziekte van marek had. Maar daar leek het totaal niet op, want die was helemaal aan het trillen met de pootjes. Dat heeft Doedel niet. Maar goed. Indien kropverstopping: fijn en dat het snel over moge zijn. Ze lijkt vandaag er wel beter uit te zien. Ik kijk het nog even aan en anders gaan we naar de dierenarts. Bedankt voor het meedenken. Wist niet dat gras plukken slecht is. Ik geef ze heel vaak gras omdat ze niet meer uit de ren mogen. (Maar niet recent wat dit had kunnen veroorzaken) Quote
Sand&Oak Geplaatst: 8 mei 2020 Geplaatst: 8 mei 2020 Door geplukt gras zou alsnog kunnen als het als prop is blijven zitten van langer geleden en nu gaat ontsteken/reageren. Het hoeft niet bij elke kip een probleem te geven hoor, veel kippen hebben geluk, maar zelf neem ik het risico niet meer! Wat je kan doen is pollen gras uittrekken met wortelkluit, zodat ze daar zelf stukjes af kunnen pikken. Als een koppelgenootje dat in dezelfde groep zat Marek had zou het wel kunnen, daar worden ze vaak als kuiken mee besmet. Legt deze kip al eitjes? Vaak gaan ze met marek de echte verschijnselen krijgen op het moment dat ze aan de leg gaan (maar ik twijfel ook of het daar genoeg op lijkt.) Om de krop te voelen kan je prima bij een andere kip voelen ter vergelijking! De anatomie is gewoon hetzelfde, al zal het per kip grootte iets verschillen hoe groot de krop kan worden. Maar als je bij een paar andere kippen even goed voelt dan weet je in ieder geval wat je voelt en hoe vol ze bij de anderen zitten! Quote
Mellie Geplaatst: 8 mei 2020 Auteur Geplaatst: 8 mei 2020 Ik ga ik toch nog een andere kip bevoelen om het verschil te voelen. Ze legt al sinds de winter eitjes. Dus een maand of 6 inmiddels. Het was erg bijzonder kreeg ik in het kippentopic te horen dat een kip in de winter voor het eerst aan de leg ging. Op 2 weken na, hebben ze de hele winter doorgelegd. Vandaag heb ik haar naar de kraamkamer gebracht waar de andere serama met het kuikentje is. Ze ging daar direct eten van het kuikenvoer. Wel al wat meer binnen in elk geval. Ze komt nu direct als je bij het hok bent. Ik heb sterk de indruk dat ze graag gemasseerd wilt worden. Ze is 2 x op schoot in slaap gevallen. Quote
Mellie Geplaatst: 11 mei 2020 Auteur Geplaatst: 11 mei 2020 Ik dacht dat het de beterende hand ging, maar niets is minder waar. In het nieuwe hok zijn de kippen niet in de ren geweest, dus ik had haar op de rand gezet en een klein duwtje gegeven zodat ze door had dat ze naar buiten kon. Ze heeft de hele tijd bij het trappetje gezeten... zich niet verroerd. Ik weet dat geld geen overweging zou moeten zijn om wel of niet naar een dierenarts te gaan, maar dat is het nu wel even. Ik denk dat we toch naar een dierenarts moeten, want dit gaat niet de goede kant op. Quote
Mellie Geplaatst: 11 mei 2020 Auteur Geplaatst: 11 mei 2020 Ik ga vanmiddag naar de dierenarts maar als jullie nog suggesties hebben nav het filmpje, hoor ik het graag... Ze zit echt heel zielig... Link van het filmpje. Quote
Mellie Geplaatst: 11 mei 2020 Auteur Geplaatst: 11 mei 2020 Iemand enig idee wat dit is? Ik heb pas aan het einde van de middag een afspraak bij de dierenarts. ik heb het gevoel dat ze aan het doodgaan is, zoals ze erbij ligt met haar oogjes dicht. Quote
tielse flipje Geplaatst: 11 mei 2020 Geplaatst: 11 mei 2020 Warm houden (30 graden) en wat voeren, via de snavel, als je dat kunt. Succes vanmiddag! Quote
Mellie Geplaatst: 11 mei 2020 Auteur Geplaatst: 11 mei 2020 Dank je wel @Tielse Flipje (Mijn autocorrect maakte er Turkse Flipje van, toch nog een beetje gelachen vandaag) Quote
Sand&Oak Geplaatst: 11 mei 2020 Geplaatst: 11 mei 2020 Haar kam lijkt op de foto blauw te verkleuren, kan dat Mellie? Kan komen door zuurstof tekort. Ademt ze ook raar? Je kan proberen of ze met een spuitje iets suikerwater aan wil nemen om weer iets haar energie hoger te krijgen. (Alleen niet dwingen want als het in de longen loopt is niet goed!) Bol zitten en oogjes dicht betekend wel dat ze echt al slecht is, kippen geven het vaak laat aan. Hoop dat de dierenarts nog iets kan doen! Quote
rorror Geplaatst: 11 mei 2020 Geplaatst: 11 mei 2020 43 minuten geleden, Sand&Oak zei: Haar kam lijkt op de foto blauw te verkleuren Vergelijk de eerste foto maar eens met de laatse. De fel rode gloed is uit de kam. Succes bij de dierenarts! Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Sand&Oak Geplaatst: 11 mei 2020 Geplaatst: 11 mei 2020 @rorror Ik snap wat je bedoelt met de vergelijking, maar was vooral benieuwt of Mellie hetzelfde ziet wat ik zie bij de kip in het echt. Dit omdat foto's soms door lichtinval verkeert te interpreteren zijn als het om de kleur gaat. 😉 Quote
Mellie Geplaatst: 11 mei 2020 Auteur Geplaatst: 11 mei 2020 Doedel is dood. Rotdag vandaag. Die rode gloed was inderdaad helemaal niks meer van over. In het echt was het wel anders dan op de foto, dus dat klopt wel dat de foto vertekent. Het was een soort van grauwer. Wederom ziekte van Marek... toen we bij de dierenarts waren, begon er ook lichtjes een pootje te schudden zoals vorig jaar bij die ander. Nog niet zo erg als die toen overigens, maar die kon juist weer heel goed eten. Doedel had nog evenwichtsgevoel, kon op haar pootjes staan, maar niet meer eten. We hebben nu nog 1 kip over van die man. Die kuikens zullen wel familie zijn geweest van elkaar. Dierenarts zou nog contact opnemen of inenten nog kon, maar dat is alleen in de eerste 2 weken dat het zinvol is, aldus broeder Google. De laatste kip van dat groepje is nu ook alweer bijna een jaar oud. Als enige over. De euthanasie ging niet pijnloos. Daar baal ik nog wel dusdanig van dat ik dat ook nog hier kwijt wil. De prik moest in de nek, maar de arts zette het op de een of andere manier verkeerd en toen slaakte de kip 2 x een heel menselijke en erg nare kreet. Totaal niet kip achtig, echt als een mens dat schrikt. Ik: Dat klinkt niet best. Zij; Eh ja, dat ging niet zoals het hoort. Ik: Dat lijkt mij ook als een kip zo kan krijsen. Toen een spuitje in de buik en vervolgens was ze snel weg. Ik heb haar nog wat geaaid en toen in het hokje gedaan waar ik haar in had vervoerd. Ineens staat ze op, kakelt, doet haar ogen open en fladdert. Zo veel leven had er de hele dag nog niet ingezeten.Ik schrok me wild. De dierenarts ook. Had ze nog nooit eerder meegemaakt zei ze. Toen ik thuiskwam werd ik opgewacht door de kinderen. Eerste vraag van de 5-jarige eigenaar van Doedel was of hij dood was. Ja. Hij janken. Zucht. Zo naar..Het ging desondanks toch beter dan verwacht denk ik, al weet ik niet wat ik echt had verwacht. De kinderen hebben de kip nog even geaaid en toen hebben we bloemen geplukt voor Doedeltje. Onze portie dramatiek is weer binnen hoor. Quote
Sand&Oak Geplaatst: 12 mei 2020 Geplaatst: 12 mei 2020 Ontzettend naar Mellie, sterkte voor jou en je kinderen! Is de marek getest of stelde de dierenarts diagnose op beeld? Mag ik de tip geven terug contact et de dierenarts op te nemen, want je hebt nu kuikens zitten toch? Het is zeer besmettelijk voor zover ik de stof goed heb bestudeert. Ga je de kuikens laten enten? Quote
appelvrouw Geplaatst: 12 mei 2020 Geplaatst: 12 mei 2020 Hé getver Mellie. Als het marek is inderdaad de hele toom in de gaten houden en of inenten, als dat kan? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Charly Geplaatst: 12 mei 2020 Geplaatst: 12 mei 2020 Brrr. Marek. Het is zo’n killer steeds. Narigheid. Hoop dat de rest van je toom veilig blijft. Quote wees bevriend met kleine dingen
Mellie Geplaatst: 12 mei 2020 Auteur Geplaatst: 12 mei 2020 Ik ga 1 kuiken laten inenten. Die is morgen pas 1 week. De andere kuikens zijn al 16/17 dagen. Dat heeft geen zin meer schijnbaar. Moet voordat ze 14 dagen oud zijn. De diagnose is op beeld, dus geen bloedtest oid en op het feit dat we vorig jaar van die zelfde man een kuiken met marek hadden. Dat is wel familie van elkaar. Zucht. Ik weet het ook niet. Ik ben blij dat er in elk geval geen lijden meer is. Quote
Mellie Geplaatst: 12 mei 2020 Auteur Geplaatst: 12 mei 2020 Ik ben vandaag gebeld door de dierenarts van gisteren. Ze zei dat het vaccin alleen te koop is per 1000 eenheden en of ik zo veel kippen had. Ehm, nee dus... Ben nu op zoek naar een hobbyvereniging waar ik misschien het kuiken mag laten inenten. Echter... ze zei ook dat ze bij haar diagnose van gisteren ook afging op de ‘familiehistorie’ met de andere kip met de ziekte van marek en dat deze kip best gewoon een kropverstopping had kunnen hebben. Mocht het nog een X gebeuren, dan latino die kip testen. Liever niet natuurlijk. Gezien de besmettelijkheid van marek, hoop ik dan het laatste... en nu ben ik dus al een poosje broeder Google aan het raadplegen voor een pluimvee hobbyvereniging. Heb nog niks gevonden. Mocht iemand wat weten regio Amsterdam of Zaanstreek: ik houd me aanbevolen! Quote
Charly Geplaatst: 13 mei 2020 Geplaatst: 13 mei 2020 Euj! 1000. Ja, wat heb je daar nou aan!Zou misschien es met een veearts bellen, die hebben het wellicht wel op voorraad? Groetekes Quote wees bevriend met kleine dingen
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.