Jorieke123 Geplaatst: 15 augustus 2011 Geplaatst: 15 augustus 2011 Je maakt wit brooddeeg, rolt dat uit tot een lange rechte lap (de afmetingen zijn afhankelijk van welke, en hoeveel potten je wilt vullen.)Daar smeer je wat lekkers op. Bijv. kaas met ketchup of gesmolten roomboter met bruine suiker en kaneel of pesto.Die lap rol je weer losjes op, en snijd hem voorzichtig in stukken. Een liter glas mag maar voor zo'n 10 cm aan deegrolletje bevatten. Het weckglas smeer je in met boter, en bestrooi je met paneermeel of gebroken zonnepitjes of amandelschaafsel of.. of... Dan doe je de brood rolletjes er in, en laat je ze ergens afgedekt een uurtje of wat rijzen. De oven verwarm je voor op 180-190 graden, en dan bak je de broden met glas en af (zonder deksel!) in een uurtje gaar. Ze rijzen tijdens het bakken nog, dus denk niet dat ze niet genoeg op zijn gekomen na de 1e keer rijzen. Met een saté prikker (of fonduevork ) test je of ze gaar zijn. Snijd zo nodig wat van de bovenkant van het brood weg (en snoep dat op ) als het deksel er niet op past. En doe de vochtige ringen en het deksel en de klemmen er op.Nu moeten ze nog 30 minuutjes op 100 graden wecken. Ik zorg dat ik ze klaar heb, en ze samen met iets anders kan wecken, bijv. met soep ofzo. Dan is de ketel nooit half-vol.Ze gaan wel snel drijven, dus je moet ze wel naar beneden houden met iets van een gewicht als ze bovenop staan (wat vaak het geval is, omdat de soep 60 minuten moet wecken, en dus onderop staat) Oh... best belangrijk: ze moeten in een stort-model glas. Geen tulp-model. Anders krijg je ze er nooit uit natuurlijk Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Koert Geplaatst: 15 augustus 2011 Geplaatst: 15 augustus 2011 Wat een gek ding ben je toch Jorieke! Maar ze zien er wel heel leuk uit voor bij een picknick of bbq! Quote Even a broken clock is right twice a day
kaatje1966 Geplaatst: 15 augustus 2011 Geplaatst: 15 augustus 2011 ongelofelijk wist niet dat dit kon - al bij Teunie gelezen om cake te wecken maar brood ga het zeker uitproberengraag nog meer van deze inspiratie om te wecken aubbedankt om dit te mogen delen met zoveel anderenkathleen Quote
Jorieke123 Geplaatst: 15 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 15 augustus 2011 Ja, cake heb ik ook geweckt, potten rozijnencake en wat marmercake's. Nu wil ik nog eens koekjes wecken. Dat schijnt ook te kunnen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Koert Geplaatst: 15 augustus 2011 Geplaatst: 15 augustus 2011 MOET NIET GEKKER WORDEN!Maar vraagje, bij de uiensoep mocht je voor het wecken geen bloem gebruiken, maar dat zit in brood etc, toch ook, wat is dan het verschil? Quote Even a broken clock is right twice a day
Jorieke123 Geplaatst: 15 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 15 augustus 2011 Bij de soep kon de bloem zuur worden. Misschien omdat het nat blijft? Dit brood is droog. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Dennis29 Geplaatst: 15 augustus 2011 Geplaatst: 15 augustus 2011 Krijg je dan weckpotvormige koekjes? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 15 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 15 augustus 2011 Nou ik weet nog niet precies Je moet denk ik de koekjes eerst los bakken, zorgen dat ze dezelfde doorsnede hebben als een weckpot. En dan opstapelen, en wecken. Denk ik..... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
harmony Geplaatst: 15 augustus 2011 Geplaatst: 15 augustus 2011 Je zou de broodjes ook kunnen vullen met gekruid gehakt, dan krijg je een soort bapao. Als je het gaat eten, broodje eruit halen en in de stoompan opwarmen Quote
geedee Geplaatst: 16 augustus 2011 Geplaatst: 16 augustus 2011 nooit van gehoord! Wat leuk!!! Hoelang kun je zo'n broodjes bewaren? Quote
Berti Geplaatst: 16 augustus 2011 Geplaatst: 16 augustus 2011 *trekt vragend wenkbrauw op en schudt hoofd*tjonge.....je komt nog eens wat tegen hier op het forum zeg.......interessant wel maar wat is het nut van brood wecken???of gewoon een experiment? van fruit en groenten (en produkten daarvan) snap ik het .....maar dit volg ik geloof ik toch niet......vertel???? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 16 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 16 augustus 2011 Altijd een lekker broodje uit de kast kunnen trekken! (Als ik weer eens geen tijd heb 's ochtends een brood te bakken, als er iemand langskomt die mee eet, dat soort dingen ) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Gast Geplaatst: 23 augustus 2011 Geplaatst: 23 augustus 2011 De oven verwarm je voor op 180-190 graden, en dan bak je de broden met glas en af (zonder deksel!) in een uurtje gaar. Ze rijzen tijdens het bakken nog, dus denk niet dat ze niet genoeg op zijn gekomen na de 1e keer rijzen.Bij mij kwamen ze dus niet meer omhoog tijdens het bakken... nu zit ik met mini kaneelrolletjes...Ik wil het vanavond graag nog een keer proberen, maar Jorieke, welk recept voor brooddeeg gebruik jij? Misschien zit daar een verschil.En moeten de rolletjes voor het bakken wel of niet de buitenzijde van de pot al raken? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 23 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 23 augustus 2011 Ik maak gewoon wit brood (bijv. 500 gram tarwebloem, 10 gram zout, 5 a 6 gram gedroogde gist, en water tot het lekker kneedbaar is).De rolletjes doe ik losjes in de pot. Ze raken de kanten hier en daar. Dan doe ik er een aluminium folietje op, en zet ik ze in de oven die ik daarvoor al even op 50 graden heb gezet, en nu weer uit is. Dan een uurtje rijzen, soms meer, gewoon af en toe even kijken of het al een beetje omhoog komt.En dan bij het bakken komen ze ook nog een paar cm omhoog. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 23 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 23 augustus 2011 Je kunt het brood ook 'bakken' in de weckpan, maar dan weet je dus nooit helemaal zeker of ze wel gaar zijn. Met het bakken in de oven, kan je dat testen, en nog even langer bakken als dat nodig is. Je krijgt er dan ook een korst op. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Gast Geplaatst: 25 augustus 2011 Geplaatst: 25 augustus 2011 Ik ga het de volgende keer gewoon weer proberen, ik heb bij de Xenos even de grote goede modellen van weckpot meegenomen (mijn eigen zijn tulp-model), dus nu kan ik ook grote maken. Het brood smaakte ondanks alles wel lekker, ze waren alleen niet mooi genoeg om aan bezoek te serveren... Quote
Kruidje Geplaatst: 27 augustus 2011 Geplaatst: 27 augustus 2011 Waarom zou je koekjes gaan wekken? Die kan je toch gewoon wekenlang in een koekjestrommel bewaren? Dat deden we tenminste vroeger altijd met de kerst-koekjes... Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Jorieke123 Geplaatst: 15 november 2011 Auteur Geplaatst: 15 november 2011 Toen de Landleven fotograaf hier was, heb ik een weck-pot-cake geserveerd. Hij vond het helemaal leuk, heeft er wat foto's van gemaakt (Om te laten zien aan zijn collega, die over de afdeling bakken en koken gaat)En ze willen er nu 1 of 2 pagina's aan wijden in Landleven. Ik heb de weck-werkwijze uitgelegd, en mijn recept voor pestobrood doorgegeven Ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien, met mooie foto's enzo Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 14 december 2011 Auteur Geplaatst: 14 december 2011 Heeft iemand al koekjes geweckt? Ik nog steeds niet, mede dankzij het ei-tekort/gebrek hier op de farm. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jooze Geplaatst: 15 december 2011 Geplaatst: 15 december 2011 Hi Jorieke, Ik heb bovenstaand helemaal gemist. Welk Landleven heb je ingestaan dan???En kan je dei nog krijgen?sorry of topic Koekjes nog nooit gedaan, brood ook niet, maar ziet er heerlijk uit! Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com
Jorieke123 Geplaatst: 15 december 2011 Auteur Geplaatst: 15 december 2011 Volgens mij komt het in het januari nummer. Maar ik denk niet dat ik wordt genoemd ofzo Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nicolette Geplaatst: 15 december 2011 Geplaatst: 15 december 2011 Wel leuk dat brood en zo, hoelang kon je dat nou bewaren? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 15 december 2011 Auteur Geplaatst: 15 december 2011 Toch zeker een half jaar volgens het Weck boek Ik heb nog geen geweckte broden die zo 'oud' zijn, dus ik weet het niet uit ervaring. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nicolette Geplaatst: 17 december 2011 Geplaatst: 17 december 2011 bedankt voor je antwoord Had geen idee dat dat kon. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 14 januari 2012 Auteur Geplaatst: 14 januari 2012 Eindelijk staat het dan in Landleven. Erg leuk geworden Die foto's had de fotograaf gewoon 'even snel' in onze keuken geschoten. Ik dacht dat het recept daarna nog weer gemaakt zou worden door iemand van landleven, om er daarna zo'n hele styling van te maken enzo. Maar dit ziet er zo superleuk uit Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.