Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Je maakt wit brooddeeg, rolt dat uit tot een lange rechte lap (de afmetingen zijn afhankelijk van welke, en hoeveel potten je wilt vullen.)

Daar smeer je wat lekkers op. Bijv. kaas met ketchup of gesmolten roomboter met bruine suiker en kaneel of pesto.

Die lap rol je weer losjes op, en snijd hem voorzichtig in stukken. Een liter glas mag maar voor zo'n 10 cm aan deegrolletje bevatten.

Het weckglas smeer je in met boter, en bestrooi je met paneermeel of gebroken zonnepitjes of amandelschaafsel of.. of...

Dan doe je de brood rolletjes er in, en laat je ze ergens afgedekt een uurtje of wat rijzen.

De oven verwarm je voor op 180-190 graden, en dan bak je de broden met glas en af (zonder deksel!) in een uurtje gaar. Ze rijzen tijdens het bakken nog, dus denk niet dat ze niet genoeg op zijn gekomen na de 1e keer rijzen.

Met een saté prikker (of fonduevork ) test je of ze gaar zijn. Snijd zo nodig wat van de bovenkant van het brood weg (en snoep dat op ) als het deksel er niet op past. En doe de vochtige ringen en het deksel en de klemmen er op.

Nu moeten ze nog 30 minuutjes op 100 graden wecken. Ik zorg dat ik ze klaar heb, en ze samen met iets anders kan wecken, bijv. met soep ofzo. Dan is de ketel nooit half-vol.

Ze gaan wel snel drijven, dus je moet ze wel naar beneden houden met iets van een gewicht als ze bovenop staan (wat vaak het geval is, omdat de soep 60 minuten moet wecken, en dus onderop staat)

Oh... best belangrijk: ze moeten in een stort-model glas. Geen tulp-model. Anders krijg je ze er nooit uit natuurlijk

92_61f0ed4977345f86ed5d680793f12cbd.jpg

Geplaatst:

Wat een gek ding ben je toch Jorieke! Maar ze zien er wel heel leuk uit voor bij een picknick of bbq!

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

ongelofelijk

wist niet dat dit kon - al bij Teunie gelezen om cake te wecken maar brood

ga het zeker uitproberen

graag nog meer van deze inspiratie om te wecken aub

bedankt om dit te mogen delen met zoveel anderen

kathleen

Geplaatst:

MOET NIET GEKKER WORDEN!

Maar vraagje, bij de uiensoep mocht je voor het wecken geen bloem gebruiken, maar dat zit in brood etc, toch ook, wat is dan het verschil?

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

*trekt vragend wenkbrauw op en schudt hoofd*

tjonge.....je komt nog eens wat tegen hier op het forum zeg.......interessant wel maar wat is het nut van brood wecken???

of gewoon een experiment? van fruit en groenten (en produkten daarvan) snap ik het .....maar dit volg ik geloof ik toch niet......vertel????

Geplaatst:

De oven verwarm je voor op 180-190 graden, en dan bak je de broden met glas en af (zonder deksel!) in een uurtje gaar. Ze rijzen tijdens het bakken nog, dus denk niet dat ze niet genoeg op zijn gekomen na de 1e keer rijzen.

Bij mij kwamen ze dus niet meer omhoog tijdens het bakken... nu zit ik met mini kaneelrolletjes...

Ik wil het vanavond graag nog een keer proberen, maar Jorieke, welk recept voor brooddeeg gebruik jij? Misschien zit daar een verschil.

En moeten de rolletjes voor het bakken wel of niet de buitenzijde van de pot al raken?

Geplaatst:

Ik maak gewoon wit brood (bijv. 500 gram tarwebloem, 10 gram zout, 5 a 6 gram gedroogde gist, en water tot het lekker kneedbaar is).

De rolletjes doe ik losjes in de pot. Ze raken de kanten hier en daar.

Dan doe ik er een aluminium folietje op, en zet ik ze in de oven die ik daarvoor al even op 50 graden heb gezet, en nu weer uit is. Dan een uurtje rijzen, soms meer, gewoon af en toe even kijken of het al een beetje omhoog komt.

En dan bij het bakken komen ze ook nog een paar cm omhoog.

Geplaatst:

Ik ga het de volgende keer gewoon weer proberen, ik heb bij de Xenos even de grote goede modellen van weckpot meegenomen (mijn eigen zijn tulp-model), dus nu kan ik ook grote maken. Het brood smaakte ondanks alles wel lekker, ze waren alleen niet mooi genoeg om aan bezoek te serveren...

Geplaatst:

Waarom zou je koekjes gaan wekken? Die kan je toch gewoon wekenlang in een koekjestrommel bewaren? Dat deden we tenminste vroeger altijd met de kerst-koekjes...

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Toen de Landleven fotograaf hier was, heb ik een weck-pot-cake geserveerd. Hij vond het helemaal leuk, heeft er wat foto's van gemaakt (Om te laten zien aan zijn collega, die over de afdeling bakken en koken gaat)

En ze willen er nu 1 of 2 pagina's aan wijden in Landleven. Ik heb de weck-werkwijze uitgelegd, en mijn recept voor pestobrood doorgegeven Ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien, met mooie foto's enzo

• 5 weeks later...
  • 4 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...