Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dag, de Marokkaanse munt heeft vreemde bruine groeisels. Zie foto's. Stengels verdikken ook en bladeren groeien niet goed uit. Wat kan dit zijn? Kan er nog wat aan gedaan worden? Plantje is niet groot, dus er zal weinig overblijven als ik het eruit knip..

Alvast dank voor jullie respons!

Rotterdam Munt A.jpg

Rotterdam Munt B.jpg

Geplaatst:

Heb ik een paar weken terug ook gehad, en na wat ge-google kwam er uit dat het roest wat. Tot de grond af knippen en zorgen voor een goede ondergrond/afwatering, dan moet de plant weer normaal opkomen

Geplaatst:

klopt, roest, je kunt afknippen tot de grond en verder goed verzorgen, niet te warm zzetten, redelijk vochtig

je kunt ook proberen de ergste schde weg te knippen en de roest te stoppen door te spuiten met een oplossing van 0,5 % zuiveringszout (natriumbicarbonaat), dat werkt hier goed bij knoflook met roest; (ik weet niet of het ook bij munt werkt maar afknippen kan altijd nog)

Geplaatst:

Dank voor jullie respons :) !

Wegknippen betekent dan waarschijnlijk geen Marokkaanse munt dit jaar, toch? Ik vroeg me ook af waar die roest vandaan zou kunnen komen. Het staat gewoon op het balkon samen met andere planten die helemaal niet zulke groeisels hebben. En ze krijgen regenwater of water uit de kraan..

Geplaatst:

Excuses, ik was te snel. Roest is een schimmel, niet roest als van ijzer.. 

Hier staat dat het in de grond zit. Dan zal er toch weinig hoop zijn voor de Marokkaanse munt, ben ik bang..

"Controleer de muntplant regelmatig op roest. De stengels zwellen dan op en er komen oranje plekjes op de blaadjes. Graaf aangetaste muntplanten uit en gooi ze in de afvalbak. Muntroest blijft minimaal drie jaar in de grond zitten. Plant op die plek de komende jaren geen munt, bieslook en dragon."

https://moestuinland.nl/munt-telen-tips-gezond

Geplaatst:

Nee hoor, een paar weken zie je al weer takjes opkomen. 

Zover ik op google kon vinden zat het niet in de grond, en de takken die hier opkomen lijken nog gezond...het is het proberen waard, lijkt me, voor dat je de hele plant weggooit. Maar dat kan mijn naïviteit zijn. Success!

Geplaatst:

Dank je wel voor je respons! De 'roest' zit overal juist laag bij de grond, dus ik heb bijna alles weggeknipt. Er staan nog maar twee takjes. We gaan het zien hoe het nu verder gaat :)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...