Ons genoegen katwijk robin Geplaatst: 28 april 2020 Geplaatst: 28 april 2020 Goedenavond allen, Hierbij even een vraag die mij al een lange tijd achtervolgt. Voordat er kosten worden gemaakt. De kas is 6 meter lang en 3.5 meter breed met een pad breedte in het midden van 60cm. En aan beiden kanten 2 vakken van 1.45 breed. Hierin had ik de gedachten op daar 2 gesloten druppelslangen. In rasterweergave in te leggen. De ibc tank staat op 1.20 meter hoogte en bevat 1000 liter. En staat 1 meter van kas af. Uiteindelijk gaat het via een slang vanaf de tank in de kas en verbonden aan de 2 rasters. Hierbij de vraag enof ervaring van anderen. Is dit mogelijk ? Extra info. De rainbird druppelslangen hebben een minimale druk nodig van 0.6 bar . Quote
henkg Geplaatst: 29 april 2020 Geplaatst: 29 april 2020 Ik heb geen ervaring met Rainbird druppelslangen. Een waterkolom van 1 meter geeft een druk van 0,1 bar https://nl.wikipedia.org/wiki/Meter_waterkolom Als je een minimale druk nodig hebt van 0,6 bar moet de IBC zes meter hoog staan. Een andere soort druppelslang (maar welke?) is praktischer. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Ons genoegen katwijk robin Geplaatst: 29 april 2020 Auteur Geplaatst: 29 april 2020 Ik dacht 1000 liter geeft op de grond 0.01 bar en op een hoogte van gemiddeld 1 meter. 1 bar ongeveer! Ik kan ernaast zitten. Wat waarschijnlijk ook zo is. Quote
RvdH Geplaatst: 29 april 2020 Geplaatst: 29 april 2020 1 bar? haha Dat is inderdaad niet goed nee. Quote
Patrijs Geplaatst: 29 april 2020 Geplaatst: 29 april 2020 Jouw vat zal tussen de 0,2bar en 0,1 bargeven nu het op een meter hoogte staat. Mijn buurman heeft zijn vat op 0,5M hoogte staan en zelf een tuinslang ingeboord. Dat werkt langzaam maar zeker, alleen vertelde hij mij dat hij een te fijn boortje heeft gebruikt waardoor gaatjes in de slang makkelijk verstoppen met grove zandkorrels. Omdat ik hier ook mee bezig ben heeft hij mij een filmpje van YouTube gestuurd van het Blumat systeem wat op zwaartekracht werkt. Quote De moestuin van Patrijs
Jorg Geplaatst: 29 april 2020 Geplaatst: 29 april 2020 Mijn ouders hebben het zo gedaan. IBC > Kraan > PE Filter > Timer (werkdruk 0 bar) > PE leidingen met capilairen Dat werkt goed, ook bij lage druk. Geen ervaring met rainbird of vergelijkbare slangen Quote
Ons genoegen katwijk robin Geplaatst: 29 april 2020 Auteur Geplaatst: 29 april 2020 Super gaaf. Een pe leiding is eigenlijk precies het zelfde als rainbird. Ik zie zo op de foto dat het wel heel goed werkt. Zit er tussen de tank en de leiding wel een druk verhoger of zoiets? Blumat is ook een super gaaf systeem alleen moet je dat in het najaar weer weg halen en opnieuw aansluiten. + wel een hoop nodig als ik voor blumat zou gaan. En blumat is meer handig voor potten en niet handig voor de volle grond. Ik hou jullie op de hoogte!! Quote
Oudholland Geplaatst: 29 april 2020 Geplaatst: 29 april 2020 Er is ooit een heel interessant en lang topic hierover geweest van (oud)forumleden Borsalino: https://www.moestuinforum.nl/topic/1301-druppelaars-via-waterton-door-zwaartekracht/ Hij gebruikte capilairslangetjes die in de pe-buizen worden gemonteerd. Deze werken met waterdruk maar ook nagenoeg drukloos. Dat werkt dus met jouw opstelling. De standaard druppelslangen werken inderdaad niet door de te lage druk die je vat geeft. Of het type kraancomputer dat hij gebruikte nog te koop is weet ik niet. Ik gebruik dezelfde slangetjes maar dan op een grondwaterpomp en een druk van 1 bar. Van de 100+ slangen vervang ik er ieder jaar een paar door dichtslibben (zand en ijzer), maar ze kosten bijna niets (een cent of 10 geloof ik bij Wildkamp). Rob / Oudholland Quote Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?
gertve Geplaatst: 30 april 2020 Geplaatst: 30 april 2020 Robin, Ik gebruik een 12v dompelpomp om een regenleiding op druk te brengen . ook dit zal niet meer dan een halve tot max 1 bar zijn maar mijn kas 6x3 krijgt met de twee leidingen en 15 sproeiers per leiding prima water. Ook ik gebruik een zonnepaneel en accu,s als energiebron voor de pomp. Je kunt het wel komen bekijken want ook ik zit op het complex van ons genoegen in Katwijk. Gr Gert Quote
Ons genoegen katwijk robin Geplaatst: 1 mei 2020 Auteur Geplaatst: 1 mei 2020 Super gaaf gert, Zelf zit ik op tuin 73, 76 en 79 Momenteel heb ik toch maar gekozen voor een drukgecompenseerde druppelslang. Deze slang zorgt namelijk bij 0.6 bar voor 500 ml water per druppelaar. En teven mijn ibc tank staat op 1.20 hoogte en zal geen 0.6 bar leveren maar. Hoogstens 0.2 bar wat hoostens 100 ml water per druppelaar wat ik al voldoende vindt bij sochtends en savonds druppelen. Ik kom graag een keertje een kijkje bij je nemen alleen weet ik jou tuin nummer nog niet! Quote
Ons genoegen katwijk robin Geplaatst: 6 mei 2020 Auteur Geplaatst: 6 mei 2020 Hierbij de foto's en schijnbedriegd de sprong in het diepe genomen. Druppelslang rainbird op ibc tank werkt perfect. Zie foto's! Quote
Jorg Geplaatst: 6 mei 2020 Geplaatst: 6 mei 2020 Top, bedankt voor het delen! Mooie ruime kas ook zo te zien 😉 Quote
Sico Geplaatst: 16 april 2024 Geplaatst: 16 april 2024 Ik heb een vraag mijn regenton loopt leeg ( door hevelen) nadat ik mijn Gardena pomp heb gebruikt voor het beregenen van mijn kas en aardbeien planten, als mijn pomp na 3 minuten uit gaat blijft het water doorlopen hoe kan ik dit tegen gaan, heeft iemand een oplossing? Quote
Lia56 Geplaatst: 16 april 2024 Geplaatst: 16 april 2024 Door er een electrische klep tussen te plaatsen, anders blijft die hevelen Quote
MROE Geplaatst: 16 april 2024 Geplaatst: 16 april 2024 Kraantje er tussen? Of een ontluchtingsnippel op de aanvoerslang boven het waterniveau. de nippel gaat dicht bij waterdruk. Quote
Lia56 Geplaatst: 16 april 2024 Geplaatst: 16 april 2024 Sorry, in de voeding van de sproeileiding plaatsen. Die klep schakelt dan direct mee met de pomp. Als de pomp aan gaat dan gaat de klep open en gaat de pomp uit dan gaat de klep dicht 3 Quote
Lia56 Geplaatst: 16 april 2024 Geplaatst: 16 april 2024 Wij hebben ook de Gardena pomp in de regenton en bewateren zo de kas al sinds 6 jaar. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.