Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goedenavond allen, 

Hierbij even een vraag die mij al een lange tijd achtervolgt. Voordat er kosten worden gemaakt. 

De kas is 6 meter lang en 3.5 meter breed met een pad breedte in het midden van 60cm. 

En aan beiden kanten 2 vakken van 1.45 breed. 

Hierin had ik de gedachten op daar 2 gesloten druppelslangen. In rasterweergave in te leggen. 

De ibc tank staat op 1.20 meter hoogte en bevat 1000 liter. En staat 1 meter van kas af. Uiteindelijk gaat het via een slang vanaf de tank in de kas en verbonden aan de 2 rasters.

Hierbij de vraag enof ervaring van anderen. Is dit mogelijk ? 

Extra info. De rainbird druppelslangen hebben een minimale druk nodig van 0.6 bar . 

Geplaatst:

Jouw vat zal tussen de 0,2bar en 0,1 bargeven nu het op een meter hoogte staat.

Mijn buurman heeft zijn vat op 0,5M hoogte staan en zelf een tuinslang ingeboord.

Dat werkt langzaam maar zeker, alleen vertelde hij mij dat hij een te fijn boortje heeft gebruikt waardoor gaatjes in de slang makkelijk verstoppen met grove zandkorrels.

Omdat ik hier ook mee bezig ben heeft hij mij een filmpje van YouTube gestuurd van het Blumat systeem wat op zwaartekracht werkt.

Geplaatst:

IMG_2946.JPG

Mijn ouders hebben het zo gedaan. IBC > Kraan > PE Filter > Timer (werkdruk 0 bar) > PE leidingen met capilairen

Dat werkt goed, ook bij lage druk. Geen ervaring met rainbird of vergelijkbare slangen

Geplaatst:

Super gaaf. 

Een pe leiding is eigenlijk precies het zelfde als rainbird. 

Ik zie zo op de foto dat het wel heel goed werkt. 

Zit er tussen de tank en de leiding wel een druk verhoger of zoiets? 

Blumat is ook een super gaaf systeem alleen moet je dat in het najaar weer weg halen en opnieuw aansluiten. 

+ wel een hoop nodig als ik voor blumat zou gaan. 

En blumat is meer handig voor potten en niet handig voor de volle grond. 

Ik hou jullie op de hoogte!! 

Geplaatst:

Er is ooit een heel interessant en lang topic hierover geweest van (oud)forumleden Borsalino:

https://www.moestuinforum.nl/topic/1301-druppelaars-via-waterton-door-zwaartekracht/

Hij gebruikte capilairslangetjes die in de pe-buizen worden gemonteerd. Deze werken met waterdruk maar ook nagenoeg drukloos. Dat werkt dus met jouw opstelling.

De standaard druppelslangen werken inderdaad niet door de te lage druk die je vat geeft.

Of het type kraancomputer dat hij gebruikte nog te koop is weet ik niet.

Ik gebruik dezelfde slangetjes maar dan op een grondwaterpomp en een druk van 1 bar. Van de 100+ slangen vervang ik er ieder jaar een paar door dichtslibben (zand en ijzer), maar ze kosten bijna niets (een cent of 10 geloof ik bij Wildkamp).

Rob / Oudholland 

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Geplaatst:

Robin, Ik gebruik een 12v dompelpomp om een regenleiding op druk te brengen . ook dit zal niet meer dan een halve tot max 1 bar zijn maar mijn kas 6x3 krijgt met de twee leidingen en 15 sproeiers per leiding prima water.  Ook ik gebruik een zonnepaneel en accu,s als energiebron voor de pomp. Je kunt het wel komen bekijken want ook ik zit op het complex van ons genoegen in Katwijk.

Gr Gert

Geplaatst:

Super gaaf gert, 

Zelf zit ik op tuin 73, 76 en 79 

Momenteel heb ik toch maar gekozen voor een drukgecompenseerde druppelslang. Deze slang zorgt namelijk bij 0.6 bar voor 500 ml water per druppelaar. En teven mijn ibc tank staat op 1.20 hoogte en zal geen 0.6 bar leveren maar. Hoogstens 0.2 bar wat hoostens 100 ml water per druppelaar wat ik al voldoende vindt bij sochtends en savonds druppelen. 

Ik kom graag een keertje een kijkje bij je nemen alleen weet ik jou tuin nummer nog niet! 

• 3 years later...
Geplaatst:

Ik heb een vraag mijn regenton loopt leeg ( door hevelen) nadat ik mijn Gardena pomp heb gebruikt voor het beregenen van mijn kas en aardbeien planten, als mijn pomp na 3 minuten uit gaat blijft het water doorlopen hoe kan ik dit tegen gaan, heeft iemand een oplossing?

Geplaatst:

Kraantje er tussen? Of een ontluchtingsnippel op de aanvoerslang boven het waterniveau.

de nippel gaat dicht bij waterdruk.

Geplaatst:

Sorry, in de voeding van de sproeileiding plaatsen. Die klep schakelt dan direct mee met de pomp.

Als de pomp aan gaat dan gaat de klep open en gaat de pomp uit dan gaat de klep dicht

• Like 3

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...