wittepostduif Geplaatst: 13 augustus 2011 Geplaatst: 13 augustus 2011 Zoals de titel al aangeeft.... Hoe doen jullie het nou?Ik heb het forum al een beetje door gespit maar wordt er niet wijzer van.Doen jullie de groenten nou eerst blanceren en dan de vriezer in of toch maar rauw.Ik heb nu dus een berg sperciebonen en snijbonen maar de een zegt rauw, en de ander weer blanceren.Maar wat is nu het voordeel van blanceren ten op zichte van rauw?Tja ik kan het niet helpen, beginneling hé. Ben al lang blij dat het allemaal is op gekomen Verder heb ik dadelijk ook nog Bieten ( bewaren of invriezen)winterpeen ''Rode kool ''Wittekool ''Boerenkool ''Prei '' Ben al aan het googlen geweest, maar vertrouw jullie toch meer Quote groetjes Natalie
appelvrouw Geplaatst: 13 augustus 2011 Geplaatst: 13 augustus 2011 Ik doe veel rauw, prei, paprika, bloemkool en boerenkool. Peulvruchten blancheer ik dan weer: tuinboon, erwt, capucijn en peul.Het blancheren is omdat men ervan uit gaat dat de enzymen die de groentes laten rijpen door gaan met hun werk in de vriezer, en dat de groente dan sneller verrot c.q smaak verliest.Mijn eigen ervaring is dat peulvruchtjes lekker zijn geblancheerd en de andere groente rauw.Snij en sperziebonen bewaar ik niet..ik vind het niet lekker, dit jaar probeer ik een sperzieboon op azijn recept. Bieten, wortel en pastinaak gaan in zaagsel.Wortels kan je eventueel invriezen ( die blancheer ik)Rode kool vries ik klaargemaakt in (met appeltjes) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
wittepostduif Geplaatst: 14 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 14 augustus 2011 Dank je wel voor je antwoord.Ik ga ze toch maar heel eigenwijs invriezen, het is zoveel dat ik ze weg moet gooien als we ze gewoon zouden opeten.We hebben maar 5 stokken staan, maar als je ziet wat daarvan af komt pfffff.Kijk en de buren eten wel mee, maar het is toch teveel. Vandaar dat bonen op de wintersport gaan Quote groetjes Natalie
appelvrouw Geplaatst: 15 augustus 2011 Geplaatst: 15 augustus 2011 Dat zou ik zeker doen Natalie!!Misschien nog deze tip: uit de vriezer in kleine portie`s in kokend water gooien, of ( lekkerder vind ik) in kleine portie`s in de hete wok. Je kunt ook ministukjes invriezen voor de soep.Succes Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
harmony Geplaatst: 15 augustus 2011 Geplaatst: 15 augustus 2011 Het allerlekkerst is natuurlijk vers, maar ook vanmiddag heb ik 3 kilo spercieboontjes geplukt en dat gaat niet in één keer op.Ik blancheer ze in kleinere porties, eerst water laten koken, dan 2 min op hoog vuur, in ijskoud water af laten koelen.Voor gebruik straks denk ik dat ik ze ook ga wokken, met toevoeging van ui, knoflook en sambal, of met verse tomaat oid.Ik ben benieuwd, op azijn lijken ze me eerlijk gezegd niet zo lekker, dan moet je ze al koud eten (toch?). Quote
Pauline Perenboom Geplaatst: 15 augustus 2011 Geplaatst: 15 augustus 2011 Ik ga dit topic in de gaten houden. ZIt met hetzelfde.Vanmiddag kreeg ik lente uitjes van mijn buurvrouw. Kun je die ook invriezen/ bewaren en zo ja hoe? Quote weblog: http://paulineperenboom.blogspot.com
harmony Geplaatst: 15 augustus 2011 Geplaatst: 15 augustus 2011 Als ik wat prei overheb, vries ik het wel in. In dunnen ringetjes en rauw. Misschien kun je dit ook met lente-ui doen. Quote
Nicolette Geplaatst: 16 augustus 2011 Geplaatst: 16 augustus 2011 je kan de bonen van sperzie bonen en snijbonen ook aan de plant laten zitten.. totdat ze gaan verdrogen. Dan heb je zaad voor volgend jaar en van de sperziebonen kan je ook drogen en in de winter tijd eten door ze eerst te weken en vervolgens te koken. Quote
harmony Geplaatst: 16 augustus 2011 Geplaatst: 16 augustus 2011 Hoi Nicolette, dat is natuurlijk wel slim. De boontjes die ik nu heb, vinden we erg lekker. Er zit vast nog wel een verdwaald boontje aan de stam, die laat ik drogen en bewaar hem tot volgend jaar.Groet, Monique Quote
Nicolette Geplaatst: 10 december 2011 Geplaatst: 10 december 2011 Is het nog gelukt Monique met het drogen van de boontjes? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.