Paultjuh Geplaatst: 19 april 2020 Delen Geplaatst: 19 april 2020 Ik ben van plan een verhoogde planten border te maken voor mijn moestuin. Ik vroeg mij alleen af: moet ik het hout nog bewerken zodat het niet wegrot en/of moet ik het bekleden met bijvoorbeeld worteldoek? Ook vroeg ik mij af of de hoogte veel uitmaakt (het plan was circa 15cm denk ik)? De achtergrond: Ik ben een tijd geleden verhuisd, en heb nu een tuin. Daar wil ik een klein begin voor een moestuin van maken. Helaas is de tuin in een slechtere staat dan ik verwacht. De borders waren verhoogd, maar die verhoging was uit elkaar aan het vallen. Daarnaast zat ongeveer 15cm onder de grond een hele hoop puin (dat ben ik momenteel aan het verwijderen). Het puin word gelukkig opgehaald. Maar zonder dat ik een verhoging maak, zit ik ook met nogal wat zand (ik heb nu al bijna 20x90 liter aan zand staan, in ontilbare zakken), en ik heb geen idee hoe ik dat kan afvoeren. Ook lees ik dat het ook wel wat voordelen heeft. Wat foto's van de voortgang: De tuin nadat ik het houd heb verwijderd: Bijna klaar met het linker gedeelte (kwa puin verwijdering): Puin: Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Patrijs Geplaatst: 19 april 2020 Delen Geplaatst: 19 april 2020 Zelf zou ik randen maken van steen, dat vergt geen onderhoud en is vaak gratis te verkrijgen. Denk aan opsluitbandjes of tegels/ stenen op zijn kant of gestapeld/ gemetseld. Hou er ook rekening mee dat veel planten dol zijn op zon. Ik ken de ligging van jouw tuin niet maar op de foto lijkt dit strookje in de schaduw van de schutting te liggen. Quote De moestuin van Patrijs Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rorror Geplaatst: 19 april 2020 Delen Geplaatst: 19 april 2020 Misschien kan je op marktplaats een artikel maken, met gratis zand afhalen. Of in de wijk bij de buren een briefje in de bus(hele straat), dat je zand over hebt, en als ze b.v. de tuin willen ophogen dat ze het bij je kunnen afhalen. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
geert h Geplaatst: 19 april 2020 Delen Geplaatst: 19 april 2020 Ik zie dat voorheen het zand ook tegen de houten schutting was aangegooid. Ik zou in de nieuw situatie dat niet meer doen. De onderkant van de schutting gaat er van wegrotten en dan mag je straks een nieuwe schutting zetten. Tegels op zijn kant als verhoging is zeker tegen de schutting een goede optie. Houdt die dan een paar cm vrij, zodat het er nog tussendoor kan ventileren. Het beste kijk je voor tegels van 60x40 cm, en dan 30 cm in de grond en 30 cm er bovenuit laten steken. Aan de achterkant zie je er toch niets van, aan de voorkant moet je het maar mooi vinden. En kun je het zand niet zeven? Even door een rooster gooien, dan is er niets mis mee om te hergebruiken. Mengen met compost en wanneer je het luchtiger wilt nog met wat vermiculiet van een kachelzaak (is grover dan uit tuincentra, maar ook een stuk goedkoper). Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Paultjuh Geplaatst: 19 april 2020 Auteur Delen Geplaatst: 19 april 2020 Thanks voor alle tips, ik denk dat ik zelf hout mooier vind, maar ik denk er nog even over na. Helaas lag het zand tegen de schutting aan, en er zit al wat rot in, maar ik wil dit wel beter doen idd. Het stukje wat je ziet krijgt het meeste zon van de achtertuin volgens mij, maar ik zal morgen eens goed opletten. De tuin licht schuin op het noord-oosten als ik dat goed zeg. Helaas niet op het zuiden, maar toch hopelijk genoeg zon voordat deze achter het huis verdwijnt. Het zand afhalen is wel een optie voor het zand wat overblijft (het was behoorlijk compact allemaal), dat ga ik in ieder geval proberen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Paultjuh Geplaatst: 20 april 2020 Auteur Delen Geplaatst: 20 april 2020 Ik ben toch maar voor een verhoging van hout gegaan. Wel met hout wat redelijk goed bestand is tegen vocht (douglas hout), maar toch nog 2 problemen (ik ben niet super handig). Iemand een tip hoe ik deze kieren kan fixen? Zover zo goed: Stenen lopen wat scheef, daarvoor een kier: Lastig aan te laten sluiten door het randje beton in de grond bij de schuur: Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
AshaiRey Geplaatst: 20 april 2020 Delen Geplaatst: 20 april 2020 Daar dan toch maar een randje stenen onder leggen om op te vullen. Zou dat een optie zijn? Quote Groetjes,Bram Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rorror Geplaatst: 20 april 2020 Delen Geplaatst: 20 april 2020 Eventueel een stukje wortel doek aan de binnen kant van het hout nieten, met een flap wat naar binnen buigt, en het gewicht van de aarde op het doek drukt, en daardoor niet naar buiten kan. Niet het wortel doek over heel de bodem. Hopenlijk maakt mijn tekening de tekst wat duidelijker. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
henkg Geplaatst: 20 april 2020 Delen Geplaatst: 20 april 2020 Als die kieren niet groter zijn dan 0,5 of zelfs 1,0 cm, dan zou ikzelf er niets aan doen. Dat slibt vrij snel wel dicht. Als het echt perfect moet, zonder dat er in het begin ook maar iets een beetje doorsijpelt: dan inderdaad een strookje worteldoek aan de binnenkant. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
TomP Geplaatst: 20 april 2020 Delen Geplaatst: 20 april 2020 Als de kieren klein zijn idd niets aan doen, zal heel vlug dicht zijn. Wil de pret niet bederven maar ... Douglas heeft duurzaamheid 3, als het niet in contact komt met grond/water dan gaat het 10 à 15 jaar mee Als het, wat het geval is bij moestuinbakken, wel in contact komt met grond/water dan rot het vrij snel. Ik hoop dat je bakken 5 jaar meegaan maar vrees er een beetje voor. Behandelen met beits of iets dergelijks kan de levensduur iets verlengen maar zal niet heel veel zijn Bekleden met worteldoek haalt ook niet veel uit want laat vocht door Anderzijds, ziet er goed uit en levert je hopelijk veel lekkers op! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Paultjuh Geplaatst: 20 april 2020 Auteur Delen Geplaatst: 20 april 2020 Bedankt voor de tips, ik denk dat ik dan ga proberen zonder, heel groot zijn de gaten niet. Ik las dat Douglas redelijk goed tegen vocht kon, maar laten we hopen dat ie op zijn minst 5 jaar meegaat. Ik moet nog bedenken wat ik aan de andere kant ga doen, dat is een groter stuk. Steen leek een vrij prijzige optie te zijn. Maar eerst ook uit die kant het puin verwijderen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rorror Geplaatst: 20 april 2020 Delen Geplaatst: 20 april 2020 Paultjuh, zoek eens op "gratis af halen" op marktplaats. Tegels en zo kan je altijd gratis krijgen. Hou het eens in de gaten. Het liefst van die mooie betonbandjes. Soms liggen ze ook in metalen afval containters bij mensen voor de deur. Gewoon even vragen of je die mag hebben aangezien ze toch weggegooid worden. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Paultjuh Geplaatst: 22 april 2020 Auteur Delen Geplaatst: 22 april 2020 Een update: de eerste kant is nu klaar om te planten. De andere kant moet nog, daar moet puin uit en de bak herstellen. Daar ga ik proberen gratis/goedkoop stenen randen voor te vinden. Ik heb wel wat spijt van de bodembedekker (cacao doppen), maar stom genoeg heb ik de eigenschappen pas na het kopen en verspreiden opgezocht. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.